Nekromanti [CoC] - test av layout

Dimfrost

Special Circumstances
Jag gillar inte linjen under Heading 2; om den alls måste vara där skulle jag föredra en tunnare, som det var tidigare.

Sedan tror jag att det skulle vara bra för tydlighetens skull om du ökade indraget vid nytt stycke något. Radavståndet är så stort att det inte är så tydligt nu.

/Dimfrost

Coffe_Kanon

Swordsman
Har nu kollat på den senaste versionen. När det kommer till typsnitt, placerandet av text och dyl så är iallafall jag nöjd, det är inte svårläst, och stämningen förmedlas redan bra av bakgrundsbilderna så att leta upp ett specialtypsnitt för att förmedla stämningen verkar överflödigt. Men jag är ingen expert på det här med typografi så ta inte allt för stor notis om detta.

När det kommer till det rent grafiska (dvs. bagrundsbilderna) så är det riktigt bra och Cthulhueskt. Här behövs det inte ändras något, jag kunde nu se att det var en lite mer jämn blandning med utomjordiska tecken och Scriptura-latin, vilket som jag tidigare nämnde känns mer CoC än vad ENBART latinskrifter gör (vilket mer lutar åt Kult eller Scriptura hållet, intressant kreation det här rollspelet "Scriptura" är by the way).

Så pilla inte så mycket mer med de grafiska bitarna, du har nått CoC-stämning utan att faktiskt gå så långt att behöva trycka in silhuetter av mythosmonster, som Chaosium ofta gör i sina CoC böcker.

Jag fick ju iofs EN idé som skulle kunna tilläggas i grafiken men jag vet inte hur bra det skulle passa, så jag lämnar det upp till dig att avgöra. Hur vore det om en av dessa mörka områden övergick till en liten bild av yttre rymden? (alltså att istället för att vara helt svart så ser man små stjärnor). Jag tänkte att det kan vara ett bra sätt att förmedla "kosmisk" skräckstämning till läsaren, så att de icke-invigda undermedvetet förstår att det handlar om monster som inte kommer från jorden ursprungligen utan att de är "utifrån" någonstans.

En annan idé var att du istället för att ha ett mörkt område med vita stjärnor som syns i fjärran, är att du på något sätt har en inverterad bild av rymden (alltså att stjärnorna är svarta medans resten av rymden lyser vitt) som löper ovanför och nedanför texten på sidan. Som en liten ram alltså.

Men hur som helst, jag är inte säker på att det skulle bli bra så du får väl prova själv och se vad det blir av det. It's your call, jag är bara här för att kräkas ur mig idéer (vilket är det jag gör bäst :gremgrin:)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Men Heading1 svävar lite för högt från texten den hör ihop med. Tänk inte "amen om jag drar den en rad närmare brödtexten så blir det grötigt!" utan låt den komma en rad närmare och justera sedan Heading1 uppåt några punkter, ovanför baslinjerastret.
Fixar det...

Jag är dock inte begeistrad i indragen som Heading2 och Heading3 har. Du skall givetvis ha kvar indraget på Heading1, men jag förstår inte riktigt vitsen med det för rubrikerna som inte befinner sig i en svart ruta.
Jag tänkte "enhetlighet", men jag tror att du har rätt.

krank

Nytt test.

Fixat:

* Kapitelrubrik.
* Avstånd mellan rubrik 1 och texten.
* Test för tabellayout
* Mer pillande med underrubrikerna.
* sidnumret på höger sida borde synas bättre nu.

Arfert

Facit
Ja det går med XML, men det är inget jag heller orkat lära mig... såg det demonstrerat en gång på ett Adobe-seminarium...

Parsonligen har jag inget problem att handfixa saker, det är ju ändå alltid en hel del som man bör snygga till manuellt om man är typografi-freak.

krank

21 nerladdningar, inga kommentarer... Var det så dåligt? Eller är det någe fel på filen?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag vågar inte säga någonting längre. Antingen missförstår folk mina ord med flit eller så säger de att jag har dålig smak. :gremtongue:

Mogger

Hipsteranka
Jag väntade på att någon som vet vad de snackar om skulle svara. Mitt lekmannasvar är nämligen att det ser grymt snyggt ut, men det kanske inte säger så mycket? :gremsmile:

Lite OT men jag har aldrig ägnat någon tanke åt sådant här tidigare, antagligen för att jag aldrig behövt. Men det är en jäkla skillnad på layout och layout. Mina blygsamma Luludrömmar fick sig en törn, tyvärr. :gremsmile:

krank

men det kanske inte säger så mycket?
Det duger, det duger =)

Mina blygsamma Luludrömmar fick sig en törn, tyvärr.
Äh, det är ju bara att be om lite hjälp... Det finns säkert folk villiga att hjälpa till.

Eller menade du angående att Lulu tycks misshandla vissa dokument? *förvirrad nu, troligen pga hunger*

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
Eller menade du angående att Lulu tycks misshandla vissa dokument? *förvirrad nu, troligen pga hunger*

[/ QUOTE ]

Nej, som du sa först, att jag troligen måste lära mig själv eller låta någon annan göra. Och jag gillar att göra själv... :gremsmile:

krank

Nej, som du sa först, att jag troligen måste lära mig själv eller låta någon annan göra. Och jag gillar att göra själv...
Det förstår jag. Turligt nog finns en stor grupp besserwissrar på området här på forumet, som kan hjälpa dig oavsett vilket program du använder eller vilka kunskaper du har. =)

Annars finns det som sdagt säkerligen välvilliga själar även bland oss som gör layout, som skulle vara villiga att hjälpa till. Om du inte orkar själv, eller nåt =)

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
Annars finns det som sdagt säkerligen välvilliga själar även bland oss som gör layout, som skulle vara villiga att hjälpa till. Om du inte orkar själv, eller nåt =)

[/ QUOTE ]

Då får det nog bli ett nödrop till forumets layoutnördar framöver. Men det är en bit kvar. :gremsmile: