Nekromanti Consaber - de stackars hertigarna då?

Den dära...

Veteran
Jag tänkt eåterigen ta upp den alltid återkommande frågan om Consabers uppbyggnad.

För ett tag sedan skrev ¨någon (vet tyvärr inte vem) en sammanfattning om Consaber utifrån riddaren, consaberboken och Krilles egna råd har jag för mig.

I dne nämndes det att ett grevskap styckas upp i fyra delar. En del ägs av greven, en av baronerna, en av konungen och en av kyr´kan...

Men de stackars hertigarna då?

Får inte de någon mark?

Evil Peter

Hero
Hertigen är en förvaltande titel och äger ingen mark. Han är dock nästan alltid också greve eller baron och äger land genom den titeln. Det torde heler inte bara vara en greve i ett hertigdöme då grevarna är 27 och hertigarna 5 (ska ju vara 6 men Tokon har ingen).

ripperdoc

Myrmidon
Jag tror det var jag som skrev den sammanställningen. Jag har dock inget direkt att tillägga till Mäster Charovans förklaring. I mitt Consaber är ex. Hertigen av Uriens också greve av Cretén. Dock, om jag minns vår adelskalender rätt, är inte all hertigar grevar. Tumregel nummer ett när det gäller feodala samhällen: ingenting är konsekvent. För att ge ett kort exempel på detta:

En karaktär (Riddar Tiamel) spelade andre sonen till greven av Nantien. Han hade själv tilldelats en förvaltande roll av baroniet Nant, som hans fader också ägde (han bar både greve och baron). Hans syster var gift med greven av Firina, vars kusin är baron utanför Firina. En av karaktärens närmaste män var magiker från Calnia, vars familj var från Skenetrip, vars kusin var gift med en kusin till en av Tiamels släktingar. Tiamels nästkusin var hans fars riddarkapten. Tiamels ätt hade också band till ätten som nu står bakom drottningen. Dessutom härstammar den adliga ätten Renovel (Tiamels ätt) ursrpungligen från Danbréann, där de hade en kvarvarande släktgren med band till en lokal baron.

Jag kan hålla på ett tag (och vi hade ett massigt släktdiagram med 400+ medlemmar), men trots detta tror jag inte det blir tillräckligt komplext för att motsvara verklig, Europeisk feodaltid. För de som ev. tycker det är massivt navelskåderi att göra stora släktträd: att göra släktträd var inte bara roligt - det gav upphov till säkert tio äventyrsuppslag bara genom att titta på det ("om han dör, ärver jag det baroniet, om inte min kusin gifter sig med henne, då blir det en fejd!"). :gremwink:

Boldtaar

Warrior
skulle vara kul med en tabell för att generar ett släkt träd i consaber.

( :t6r-6: :t20: nya figurer att klista in :gremlaugh: )

Den dära...

Veteran
Då kan jag ju först och främst tacka för dne bra sammanfattningen innan jag fortsätter med mina frågor :gremlaugh:

Jag förstår fallet med hertigar nu men nu är det bara ett frågetecken jag har kvar:

Vart kommer godsherrarna in i bilden?

Jag menar adel som förlänar mark brukar väl i talspråk kallas riddare. Är godherrar något andraalternativ som jag inte hört talas om. Vilka är de underställda. Vad har de egtnligen för syfte i adelshierarkin (bortsätt fårn att de oppenbart tar hand om ett gods) och varför är de så oerhört många (hela 600 stycken).

Anledningen till att jag frågar är att jag försöker klura ut om det är vasallriddare eller godsherrar som tar hand om kronomarken bl a.

Ytterliggare en fråga:

Det exemplar jag har av sammanfattningen slutar med en fetstil, rubrikliknande text där det står "Kyrkliga riddare". Jag antar att det finns en uppdaterad version och om det finns skulle jag kunna få tillgång till denna.

Tack så mycket

ripperdoc

Myrmidon
Tyvärr har jag just nu inget Word (!) installerat, så jag vet inte om min version av Consaberdokumentet är nyare. Jag tvivlar dock på det - kampanjen har legat i dvala länge och jag har inte spelat något i Consaber på ett par år. Jag vet inte om vi skrev så mycket om kyrkliga riddare...

Godsherrar är nog ofta, men inte alltid, riddare. Att vara riddare innebär ju att man svurit en riddersed och att man lovar att kämpa för sin länsherre, vilket ju inte krävs per se för att sköta ett gods. Godsherrar kan således också vara personer av adlig börd eller i värsta fall inhyrda borgare (inte som ägare av marken, men som förvaltare). Vanligt är nog att gamla riddare belönas för trogen tjänst med ett större gods (och blir godsherrar), alternativt att duktiga administratörer belönas med ett gods och ev. får en ridderstitel för syns skull.

En vanlig vasallriddare är antingen en husriddare (saknar egen egendom) eller en markägande riddare. De markägande riddorna har oftast en gård att försörja sig på och en liten mängd tjänstefolk. En godsherre förvaltar dock ett mycket större stycke land (därav "gods"), kanske med en större central byggnad, flertalet gårdar, en by eller motsvarande. Godsherren kan själv äga marken, eller förvalta den åt sin länsherre.

Att det finns så många är inte så konstigt - Consaber är ett ganska stort land och varje greveskap har en stor yta som måste administreras. Godsherrarna är de som gör allt detta jobb - det går ju typ sex godsherrar per länsherre (greve/baron). Godsherrarna kan i sin tur ha riddare på sin mark som förvaltar enskilda gårdar.

Så, för att svara på din uttryckliga fråga: godsherrar är adliga personer, ofta riddare, som förvaltar eller själva äger ett större stycke land. Godsherrar kan stå under grevar, baroner, kungen, kyrkan och teoretiskt sett andra godsherrar/riddare. Förenklat är dock hierarkin: kung - hertig - greve - baron - godsherre - riddare - frälse (d.v.s. adliga utan titlar). Som jag ser det är dock inte "godsherre" en riktig adlig titel. Man säger inte gärna "Godsherre Deluvien". Godsherre är mer ett yrke än en titel, och därför kallar nog de godsherrar som är riddare sig själva för just "riddare".

Inget av detta står dock såvitt jag vet i Consaber-modulen, så det är ju påhittat eller gissat :gremwink:

Den dära...

Veteran
600 godverrar - hur många gods?

Tack för svaret det klargjord een hel del.

Någonting som jag dock fortfarande inte förstår är om godsherrar motsvarar förvaltare över alla gods i hela Consaber. Jag menar kallas de som förvaltar grevarna och baronernas gods (som de själva tar all utkastning ifrån) för godsherrar.

Med andra ord finns det endast 600 gods i hela Consaber?

Krille

Super Moderator
Hertigen är en förvaltande titel och äger ingen mark.
Inte nog med det, det som två av hertigarna förvaltar är några mycket distinkta delar av riket, nämligen kyrkan och hären. Tre andra hertigtitlar får man genom att vara släkt med kungen, och alltså vara tronarvingar. Den sjätte är normalt tokons överboss, men eftersom han knatade ut när kungen inte ville svära trohet till draken så fick han inte hertigtiteln.

Krille

Super Moderator
Jag menar adel som förlänar mark brukar väl i talspråk kallas riddare.
En riddare är en adelsman som har svurit riddareden, inget annat. I och med det ska han ställa upp som tungt rustad kavallerist i händelse av krig.

Är godherrar något andraalternativ som jag inte hört talas om.
En godsherre är en adelsman som är herre över ett gods. Hans jobb är att förvalta godset som han har förlänats som vasall. Hans överordnade är den person som förlänat godset till honom. Det är oftast hans baron eller hans greve, men kan även vara kungen eller kyrkan. Om godset kommer från kronan så är han godsherre över kronomark.

En adelsman kan vara både riddare och godsherre samtidigt. Då uppskattar han om han kallas "riddar Tvefjärt, herre över Fruppehus".

Krille

Super Moderator
Re: 600 godverrar - hur många gods?

Jag menar kallas de som förvaltar grevarna och baronernas gods (som de själva tar all utkastning ifrån) för godsherrar.
Är de adliga, ja, då kallas de godsherrar. Om de inte är adliga så förvaltar de inte godset, utan det gör egentligen baronen/greven. Det är bara det att greven/baronen inte är där så ofta, så han har en tillsyningsman som gör det praktiska jobbet på plats.

ripperdoc

Myrmidon
Re: 600 godverrar - hur många gods?

Eftersom man sagt att det finns just 600 gods får vi anta att de är ganska stora. Det tillkommer ju ett myller av vanliga gårdar ägda av riddare, kloster, etc.

Den dära...

Veteran
Så slutligen fungerar den här förläningen?

Så jag får tacka för svaren på alla mina frågor. Nu har jag äntligen lyckats få fram en hyfsad bra bild av grevskapet Skywif.

Först och främst så lät jag baronerna och greven få mer mark (1/3 var) eftersom att greven håller förläningen som sin egen.

Greve Valachen äger/förvaltar:
10 gods
32 byar
har 18 husriddare och 14 gårdsriddare
...
Har 6 stycken godsherrar under sig
De har tillsammans 18 byar, 3 husriddare och 1 gårdsriddare
...

De tre baronerna äger sammanlagt
15 gods (6, 5 respektive 4 st)
51 byar
15 husriddare
15 gårdsriddare
...

Kungens mark och vasaller
10 vasaller (jag tolkade det som om alla hade ett gods och därmed 18 byar, kan dock ha tabbat till mig ordentligt)
...
6 godsherrar (riksfogden förvaltar en, hertigen förvaltar 2, 3 trogna kungariddare tar hand om resten)
20 byar
totalt 3 husriddare och 1 gårdsriddare
...

Kyrkan
7 gods (prelatens gods, primoden i Elaras gods, 2 gods till promoden i Calnia, 3 gods som sköts av St Faulkriddarna)
28 byar
3 stående tempelriddare i godsen
18 St Faulkriddare(gårdsriddare)
...

Totalt:
54 gods
167 byar (ca. 50 000 invånare)
120 riddare
...

Så låter det här som ett rimligt grevskap eller finns det tips på förbättringar elelr synpunkter?

Den dära...

Veteran
"Behöver" framförallt ha svar på...

Jag behöver veta om det är rimligt att alla vasallriddare ska ha varsitt gods.

Vet inte om det blir för matigt men samtidigt måste heter de ju "vasall"riddare

Help...

ripperdoc

Myrmidon
Re: "Behöver" framförallt ha svar på...

Så enkelt är det nog aldrig. Många har säkert gods, andra små gårdar, andra bor som husriddare hos något av kungens egna gods.

Den dära...

Veteran
Re: "Behöver" framförallt ha svar på...

ok det är en osäker fråga tolka rjag det som.
Slumpar nog fram vilka som har gods i sådanna fall...

Tack för svaren från dig RipperDoc och alla andra

Ha det gôtt