Fast det behöver ju inte vara en storslägga. Ett enkelt exempel hur jag löst en sak i en design jag jobbar på, egenskaper och sådant är inte från det spelet men principen är densamma: Om vi vill undvika att vi spelar rätt långt bort från fiktionen, vi vill att spelet ska spelas nära, spelarna ska säga saker som "Jag tar järnspettet och hukar mig, snurrar runt och sveper ut det mot hans smalben!" istället för "jag skadar honom" så kan man enkelt skapa regler där detta krävs för att vi ens ska kunna slå tärning. Det mest konkreta är ju att vi inte vet vilken färdighet det är, eller hur? Jag skadar dig, vad? Hur? Det är viktigt. Men jag tar järnspettet, snurrar runt och... det låter nästan lite som en akrobatisk rörelse, lite rörliga manövrar, eller varför inte dans? Vad man rullar beror ju på vilka former av färdigheter vi har, men låt oss säga att vi bara har fyra i det här systemet, med stil, brutalt, med kärlek samt försvar. Helt klart är ju det här med stil! Eller hur? Inget tvekan om det. Men slutar det då inte bara med att spelaren säger, "jag skadar honom med stil"? Kanske, då kan vi göra såhär, reglerna säger istället: "När du beskriver en handling väljer spelaren till vänster om dig vad du ska slå utifrån hur din handling är beskriven." Ser du, nu måste vi ständigt beskriva, för annars har inte spelaren till vänster något att gå på. Spelaren till vänster kan ju vara vem som helst. Vill man kan det vara spelledaren som väljer sådant här, eller nån annan. Ok då, men spettet då? En enkel grej är ju att bara föra in att vapenlängd är samma sak som initiativ. Längst vapen handlar först. Så fienden är beväpnad med en dolk, att jag säger att jag anfaller med mitt spett innebär att jag vet att jag kommer handla först. Om jag inte säger det, kommer jag handla efter honom eftersom händer är kortare än kniven. Ett annat sätt är att vi måste veta det för att vapnet har tärningar som skall rullar med anfallsslaget. Osv osv.
Är det här en storslägga? Knappast. Men det påverkar radikalt hur vi spelar spelet. Vi kan såklart skriva i spelet "När din karaktär gör något, beskriv hur han eller hon gör det" också, men om det är något som är viktigt för spelet och som vi inte vill att folk skall vara där och göra annorlunda, så kan det vara rätt vettigt att se över om det går att skriva in i reglerna på något sätt. Spelet behöver absolut inte bli styrt för det. De blir bara en annan grej. Man kan inte göra "allt" med traditionella spel heller, de gör sin grej, på samma sätt som indiespel gör sin grej. Att göra någon slags vattendelare mellan dem är rätt meningslöst, allt är bara rollspel.