Nekromanti Coola fantasyfilmer?

Nightowl

Champion
krank said:
Jag har aldrig riktigt sett dem som raka uppföljare. I stort sett varje film har väl rebootat universat, i stort sett? Ny vinkel på samma grundtanke, det gillar jag. Det blir nästan lite postmodernt.
Den andra filmen förutsätter att allt som hände i den första filmen faktiskt hände. Sedan införs en backstory som aldrig inträffat och saker händer som är helt orelaterade till den första filmen.

Och jag skulle akta mig för att attributera till postmodernism vad som kan attributeras till "franchise" och "löneslavande hollywoodfolk". :gremgrin:

Erik, det bästa är när Lambert och Connery blir skjutna med en miljon kulor och uppenbarligen spelar detta genom att ligga och sprattla så det ser ut som de är blir genomborrade av sagda kulor...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Fler fantasyfilmer

Okej, några av dem har vissa försonande drag, och är inte totalt katastrofusla. (Red Sonja är däremot totalt katastrofusel, om någon undrade.) Labyrinth tyckte jag rätt mycket om när jag såg den första gången, mendå var jag 12 år gammal och hade tveksam smak.

Eftersom ingen annan gör det droppar jag några titlar till:

Ronja Rövardotter
Legend
The Wizard of Oz
Jabberwocky
Reign of Fire
Jason and the Argonauts
MirrorMask

Dessa filmer är väl okej, men inte mer, och bör räknas som fantasy utan att man behöver töja begreppet speciellt mycket.

/tobias

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tvåan var faktiskt cool. Mycket bättre än ettan. Men... inte om man hatar fantasy såklart, men då förlorar man rätten att uttala sig om fantasyfilmer.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Inte ens Christopher Lambert, som jag tycker är en underskattad skådis (se bara på den helt OK filmen Beuwolf,. alltså den gamla... Den borde väl förresten räknas som fantasy?), kunde höja tvåan.
Jag har inga åsikter om Lambert som skådis, egentligen. Jag vet bara att han varit med i så många usla filmer att jag automatiskt antar att alla filmer han är med i är usla. Oftast får jag rätt. Han är till exempel med i den uslaste filmen någonsin: Fortress.

/tobias

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jabberwocky

Gurgeh said:
Ronja Rövardotter
Legend
The Wizard of Oz
Jabberwocky
Reign of Fire
Jason and the Argonauts
MirrorMask
Värt att notera om Jabberwocky är att den (såvitt jag minns) får med precis alla missuppfattningar som är populära när det gäller plåtrustningar. Värd att se nästan bara därför. :gremsmile:

(för övrigt finner jag Röda Sonja rätt charmig personligen - den lille prinsen är assoft och de har åtminståne snygga påhittade kläder istället för fula påhittade kläder som i många "historiska" filmer. Also, robot fish ftw!)

Nightowl

Champion
Re: Fler fantasyfilmer

Av dessa är Legend klart sevärd, om inte annat för diverse älvor och tjafs. Jabberwocky får inte bara med missuppfattningar om plåtrustningar utan missuppfattningar om medeltiden i stort, men det är ingen historisk film utan enorm Take That mot heroiska historier i största allmänhet.

Jason and the Argonauts har vad som på den tiden betraktades som extrem koola specialeffekter och en del av dem är fortfarande klart koola. (Speciellt benranglen. Varför i helvete envisas de flesta fantasyspel med att göra levande benrangelskrigare till fjantiga mooks för?)

The Wizard of Oz suger, eftersom filmens (men inte bokens) sensmoral är att det inte finns någon plats som hemma i depressionens olyckliga Amerika. Bläh! (Den innehåller en apfjantig "det var bara en dröm!" förklaring som helt saknas i böckerna, enligt legenden för att de som gjorde filmen trodde publiken var så korkade att de inte skulle kunna tro på ett Oz som faktiskt existerar.)

Erik, och Ronja Rövardotter var iofs kool när jag var typ 13, men jag vägrar att ge Astrid Fucking Lindgrens skapelser mer hajp än de får i Sverige redan.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nightowl said:
Och jag skulle akta mig för att attributera till postmodernism vad som kan attributeras till "franchise" och "löneslavande hollywoodfolk". :gremgrin:
Fast är det inte det postmodernismen i grunden handlar om? Att all konst är lika bra konst, att det inte finns något värde i traditioner? =)

krank

Vitulv said:
Tvåan var faktiskt cool. Mycket bättre än ettan. Men... inte om man hatar fantasy såklart, men då förlorar man rätten att uttala sig om fantasyfilmer.
Egentligen hatar jag inte fantasy. bara fantasy som följer traditioner eller på annat sätt straffar ut sig i tråkighet.

Med andra ord, jag hatar inte fantasy, utan bara 99% av den fantasy som producerats. MirrorMask, gamla Beuwolffilmen, bokserierna av Raymond E. Feist... De funkar, av olika anledningar. Sword and Sorcery i alla dess former samt alla former av Eddings/Tolkien är däremot aptråkiga.

krank

Nightowl said:
Varför i helvete envisas de flesta fantasyspel med att göra levande benrangelskrigare till fjantiga mooks för?)
För att det inte går att göra benrangels-någonting till något tufft. Hur man än gör blir det aptöntigt.

Nightowl

Champion
krank said:
Nightowl said:
Fast är det inte det postmodernismen i grunden handlar om? Att all konst är lika bra konst, att det inte finns något värde i traditioner? =)
Du får fråga nån som studerat mer litteratur/konsthistoria än jag. :gremtongue: Jag menade att författarnas agenda med till sannolikhet gränsande visshet inte var att följa postmoderna teorier för att göra filmen så "bra" som möjligt.

Erik

Nightowl

Champion

krank said:
Nightowl said:
Varför i helvete envisas de flesta fantasyspel med att göra levande benrangelskrigare till fjantiga mooks för?)
För att det inte går att göra benrangels-någonting till något tufft. Hur man än gör blir det aptöntigt.
Jag hör att man behöver låsa in dig i ett rum och tejpa fast dina ögon framför stridsscenen med de draktandsfödda i Jason och argonauterna tills du får en vettig estetik!

(Ett mindre... facetiöst svar är att fantasyspelförfattare uppenbarligen inte finner benrangel töntiga, för annars skulle de inte finnas med i spel hela tiden - så ditt argument faller platt!)

Erik

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Skelettvåld

I beg to differ. Visst borde skelett som fiender vara helt värdelösa med tanke på att de väger 15 kg eller något i den stilen och borde kastas som en vante när man klipper till det. I praktiken är scenen med skeletten i Jason and the Argonauts fortfarande suverän:

Länk till Youtube

/tobias

krank

Re: Skelettvåld

Gurgeh said:
I beg to differ. Visst borde skelett som fiender vara helt värdelösa med tanke på att de väger 15 kg eller något i den stilen och borde kastas som en vante när man klipper till det. I praktiken är scenen med skeletten i Jason and the Argonauts fortfarande suverän:

Länk till Youtube
Charmiga? Ja. Snygga? På ett charmigt sätt. Coola? Nä.

Feliath

Swashbuckler

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Visst borde skelett som fiender vara helt värdelösa med tanke på att de väger 15 kg eller något i den stilen och borde kastas som en vante när man klipper till det.</div></div>
Alltså, vadå? De är ju animerade av magi, det är uppenbarligen inte så att de måste lyda de normala naturlagarna! Det skulle väl vara en rätt sugig besvärjelse om de flög åt helvete i en hård vind.
Det känns som om man är rätt selektivt realistisk om man bryr sig om att de odöda magiska monstren »egentligen är för lätta« :gremsmirk: Även om Roseniusstrippen är rolig :gremgrin:

/Feliath — tycker också att det är lite synd att skeletten reducerats till mooks

Nightowl

Champion

Feliath said:
Visst borde skelett som fiender vara helt värdelösa med tanke på att de väger 15 kg eller något i den stilen och borde kastas som en vante när man klipper till det.
Alltså, vadå? De är ju animerade av magi, det är uppenbarligen inte så att de måste lyda de normala naturlagarna! Det skulle väl vara en rätt sugig besvärjelse om de flög åt helvete i en hård vind.
Det känns som om man är rätt selektivt realistisk om man bryr sig om att de odöda magiska monstren »egentligen är för lätta« :gremsmirk: Även om Roseniusstrippen är rolig :gremgrin:
Dessutom är skeletten i Jason-sekvensen inte nödvändigtvis bokstavliga människoskelett... de är *nånting* som summoneras med draktänder. (I originalet är de "krigare" och ser i princip ut som vanliga tuffa människosoldater, skeletten är Ray Harryhausens eget påfund.)

Erik, i RuneQuest flyger typ skeletons åt helvete i en hård vind... :gremtongue: ...och det kräver rejäla, kostsamma resurser för att skapa. Man fattar inte varför folk ändå använder dem som mooks...

Organ

Out of time, out of mind

Många år efter orginalet så gjordes det en uppföljare. Den hade allt mot sig;

1. Det är en uppföljare på en megaklassiker.
2. Den gjordes mer än 40 år efter orginalet.
3. L Frank Baum (killen som skrev Oz-böckerna alltså) har inte ens varit i närheten av manuset.
4. Det var en budgetproduktion.
5. Inga stora namn var med.

Trots detta så blev den riktigt lyckad. Den är, trots att det är en barnfilm, mycket mörkare än orginalet och faktiskt bitvis ganska otäck. Den är dessvärre lite knepig att få se. Själv sprang jag på den av misstag när den gick vid nått udda tillfälle på nån filmkanal för flera år sedan.

Dessutom vinner den poäng på att skurken i filmen kallas "The Gnome King" och är en klassisk jordelementar, samt att man som Dorothy får sig till livs den begåvade Fairuza Balk som typ 8-åring.

Här är förresten trailern.

/Anders

neowyn

Swordsman
Några titlar till kanske skulle kunna vara
Scorpion king och Pathfinder. Kanske inte de bästa filmerna men...

Organ

Out of time, out of mind
En av de coolare är i mitt tycke Dragonslayer. Den är ganska grisodlaraktig och skitig och utspelas inte i någon fantasivärld utan i europeisk medeltid, endast med tillägget att det finns drakar. Dessutom så är Ian McDiarmid med, och det flera år innan han tog på sig Kejsar Palpatine-kostymen. Här är trailern.

Till den som gillar lite klassisk grekfantasy med intrigerande gudar, förbannelser och profetior så rekomenderas Clash of the Titans. Massor med kända nyllen och Ray Harryhaussen bakom FX-spakarna. Även till den finns en trailer.

Om man sedan sänker kvalitétskravet ett snäpp så kan man alltid kolla in The Warrior and the Sorceress med David Carradine i huvudrollen. Dessutom så innehåller den en cool ödleman och en fyrbröstad dansös. (De kan båda ses i trailern.)

Och om man redan börjat gå nedåt kan man lika gärna fortsätta och även kolla in Hawk the Slayer och Outlaw of Gor.

/Anders

Marukusu

Hero
Praktiskt taget alla wuxia-filmer skulle kunna klassas som fantasy ("Croutching Tiger, Hidden Dragon", "Hero", etc, etc) och Star Wars-filmerna är IMO mycket mer fantasy än SciFi.

Sedan är ju gråzonen oändlig. Både "Fanny och Alexander" och Emir Kusturica's "Zigenarnas Tid" innehåller övernaturliga element, gör det dem till fantasyfilmer?