Nekromanti Coola fantasyfilmer?

Sodivra

Champion
Re: Kassa fantasyfilmer?

Gurgeh said:
Hundra kassa fantasyfilmer kan jag nog faktiskt inte komma på, men jag kan komma på tio, vilket förhoppningsvis bidrar med 10 % av den glädje som hundra kassa fantasyfilmer hade bidragit med.

...

Army of Darkness

...
Lägg av!!!!

För er som inte sett den så uppfann Army of Darkness 40% av populärkuluturens one-liners.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/UD_82kvQLkA"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/UD_82kvQLkA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Wyldstorm

Swordsman
Det finns en till nu, "highlander: The source".

Jag gillade ettan, missförstå inte.. Gillade skarpt.
Tvåan var lite störande reboot, men hyfsad ändå.. (kan inte bli "dåligt" med Ramirez..)
Trean var väl njaa... men sevärd.
4'an var lite Cheesy, men klart sevärd..

Men 5'an lämnade mig med en stark impuls att klösa ut mina ögon, ety dessa numera var befläckade.
-SÅ dålig var den.

Finns inte en chans att det blir flera, de har numera avlivat allt som var "bra" med konceptet.

Wyldstorm

Swordsman
Gurgeh said:
Han är till exempel med i den uslaste filmen någonsin: Fortress.
"Uslaste"?
Du måste se "plan 9 from outer space" eller "Rymdinvasion i lappland"...

Fortress var väl inte sååååååå dålig? o_O

Genesis

Ni dés ni maître
Rymdinvasion i Lappland är ju helt underbar! Den är dålig på ett underhållande sätt, dvs bra.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Usla fantasyfilmer?

"Uslaste"?
Du måste se "plan 9 from outer space" eller "Rymdinvasion i lappland"...

Fortress var väl inte sååååååå dålig? o_O
Det finns dåliga filmer som är plågsamma att se. Sedan finns det fimer som är så extremt dåliga att det är roligt att se dem just därför, till exempel "Plan 9 from Outer Space" och (antar jag, för jag har inte sett den) "Rymdinvasion i Lappland". Sedan finns det filmer som är så dåliga att det borde vara roligt att se dem, men det är det inte, och därmed är de dubbelt så plågsamma. Till den kategorin hör "Fortress".

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
Du har fått många (dåliga) förslag. Här är tre (vettiga) förslag som jag kan ge:

Den tecknade (BBC?)-Sagan om ringen borde du försöka se. Den är typ musikalaktig. Väldigt snyggt tecknad, om man är trött på alla datoranimerade filmer. Jag tror att den börjar i den andra filmen och klipper rätt friskt för att lyckas få in de två resterande böcker i en film.

Spiderwick är en rätt ny film som du borde kika närmare på. Den är väldigt folklorisk på ett sagoaktigt sätt. Sedan gör Nick Nolte en skön roll (ja, faktiskt!).

The Secret of NIMH är en tecknad film om ett gäng råttor. Väldigt vackert tecknat och en bra historia.

/Han som tycker beskrivningen "fantasy" på en film är som att sätta dit en stämpel för dussinprojekt

Anders Åstrand

Swordsman
När jag var liten brukade jag och mina polare hyra Beastmaster: The eye of Braxus från videobutiken ganska ofta.

Sen fick vi köpa den av butiken för en symbolisk summa när han såg i sin dator att det bara var vi som hade hyrt den. :gremsmile:

Sen tappade min kompis bort den. :gremfrown:

Dilandau

Myrmidon
Anders Åstrand said:
När jag var liten brukade jag och mina polare hyra Beastmaster: The eye of Braxus från videobutiken ganska ofta.

Sen fick vi köpa den av butiken för en symbolisk summa när han såg i sin dator att det bara var vi som hade hyrt den. :gremsmile:

Sen tappade min kompis bort den. :gremfrown:
Varför hyrde ni den så ofta???????

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Dilandau said:
Varför hyrde ni den så ofta?
De kanske inte hade två videoapparater så de kunde kopiera den?

De kanske inte kände till nån butik som sålde den?

De kanske tyckte att den var bra?

Ymir

Liten kantbaron
Jag är lite fascinerad över att alla tycks ha glömt bort 'The Black Cauldron', Disneys gamla filmatisering av Lloyd Alexanders Prydain-böcker. Det är kanske inte en höjdarfilm på något sätt, men den är intressant av flera skäl: där finns en hel del (på sin tid) nyskapande visuella grepp, den är blodigare och mörkare än någon annan Disneyfilm som gjorts, saknar helt sångnummer, och har den läskigaste Disneyskurken någonsin; The Horned King, spelad av John Hurt. Plus då att den har den mest irriterande comic relief:en typ...någonsin.

Sedan finns en hel del wuxia/koreaaction-filmer som definitivt lämnat alla pretentioner på historisk verklighet bakom sig, till exempel:
The Promise (awesome!)
The Forbidden Kingdom
Legend of Zu
och, i synnerhet,
A Chinese Ghost Story, en vacker, actionspäckad och bitterljuv liten saga som bara måste upplevas. Med citat som "Vi måste storma Helvetet!", en unik visuell stil, och några av de koolaste wuxia-scenerna någonsin. Jag hade nog hävdat, rentav, att det är den bästa utpräglade fantasyfilm som överhuvudtaget gjorts.

och några mindre solklara fall, men fortfarande med övertydliga fantasyinslag, är tex:
Legend of Evil Lake (rätt kass)
Curse of the Golden Flower (bäst!)
The Myth
Seven Swords
Ashes of Time (Wong Kar-Wais allra mest obegripliga. Väldigt vacker dock).
Warriors of Heaven and Earth (bra!)

Sedan finns ju ryska Night Watch och Day Watch, baserade på Sergei Lukyanenkos böcker. De är väl rätt slentrian som fantasyfilmer betraktat, men Day Watch innehåller fucking -Timur Lenk-, vilket är ett rätt schysst plus i kanten. Plus då att fantasy med inspiration av östeuropeisk och centralasiatisk historia och mytologi automagiskt är fetpå.

Vidare har vi den koreanska drakorgien D-War, som är väldigt högbudget och...väldigt, väldigt fattig. Medverkan av Jason Behr tycks numera närmast synonymt med 'skitfilm'. D-War håller iallafall vad den lovar och ger oss drakar som battlar attackhelikoptrar - det gjorde aldrig Reign of Fire.

Mååånga animeserier och filmer är fantasy, tex Visions of Escaflowne, Slayers, Samurai Seven, El-Hazard, Records of Lodoss Wars (rentav baserad på D&D-kampanjer), etc, etc. Bäst är nog Mononoke-hime och Hakkenden, båda två vackra och ödesmättade berättelser späckade med japansk mytologi och mystik.

Sedan har vi en hel hög med mediokra till dåliga fjantasyfilmer från den västra hemisfären, 80-, 90- och 2000-tal, som jag inte tror någon har nämnt än:
Barbarian Queen 1 och 2
Krull (helt ok)
Beastmaster (helt ok, faktiskt)
Minotaur (sääääämst)
Scorpion King 2 (nästan lika dålig)
10000 BC
Pathfinder (my eyes! my eyes!)
The Lost Legion
Van Hellsing
Bloodrayne (notera alltså att Minotaur är -ännu- sämre)

'Bridge to Terabithia' marknadsfördes som en fantasyfilm, men är det knappast. Däremot är den väldigt bra.

och är inte Pirates of the Carribean fantasy, really? De fantastiska elementen i de rullarna är ju inte direkt subtila...

Dreamworks har gjort flera bra filmer med mer eller mindre påtagliga fantasyinslag. Vi har ju Shrek-filmerna förstås, och 'Prinsen av Egypten', som jag håller för den bästa animerade filmen någonsin, men fantasyelementen är mycket starkare i 'Sinbad: legend of the Seven Seas', som också den är rätt härlig.

Den senaste tyska filmatiseringen av Nibelungasången är inte så pjåkig, 'Ring of the Nibelungs' bör den heta i alla vettiga länder (dvs 'Curse of the Dragon King' eller nåt sånt i Jänkistan). Båda de senaste Beowulf-filmerna är helt okej, också.

Fransmännen gör en del datoranimerade fantasyrullar som tenderar att åtminstone vara sevärda, 'Kaena: The Prophecy' är den enda jag sett, dock.

Den mysiga och vackra svenska rullen 'Glasblåsarens barn' är solklart en fantasyfilm, också.

Gränsen mellan skräck och fantasy är kanske vansklig att dra, men Roger Cormans filmatisering från 1964 av Poes 'Masque of the red death' är fullständigt grandios. ('De blodtörstiga' heter den på svenska). Dialogen är genial, skådespeleriet utmärkt, fotot stämingsfullt, ståryn ödesmättad...här är en annan kandidat till bästa fantasyfilm någonsin, om den kvalar in i genren.

Hmm...nu kommer jag inte på något mer på rak arm. Jag får återkomma när min Filmtipset-sida har fått för sig att fungera, så jag kan kolla om jag glömt bort något.

- Ymir, måste nog reboota

solvebring

Superhero
Re: Kassa fantasyfilmer?

Okej, alla de här filmerna är inte jättekassa, men jag skulle inte rekommendera dem.
Nåväl, har sett ett par stycken av dessa. Tja, man kan väl säga så om de flesta fantasyfilmer, tycker jag...
Det är inte många som håller någon överdriven kvalitet, men de har ofta beslöjats med någon slags kultkänsla och går helt klart att kolla på som fantasynörd.

solvebring

Superhero
Nåväl, tackar alla djupt så länge. Skall hugga in på tråden och svara lite mer inriktat och värdigt när jag har tid över. Ligger lite efter dock, många svar har det visst blivit. :gremlaugh:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Taran och den magiska kitteln

Jag är lite fascinerad över att alla tycks ha glömt bort 'The Black Cauldron', Disneys gamla filmatisering av Lloyd Alexanders Prydain-böcker.
Jag kommer ihåg den mycket väl, men Sölvebring skrev att han inte räknade med tecknade filmer, så då gjorde inte jag det heller.

/tobias