Jo...
Hur är det nu med möjligheten att skydda regler till brädspel?
Låt oss säga att jag tycker att Kampen om Citadellet är ett awesome spel, med varierade och balanserade regler, men att det är synd att det inte finns i handeln längre.
Om jag då skulle vilja göra och släppa ett "eget" Kampen om Citadellet, skulle det kunna göras?
- Artwork, namn på enheter och fraktioner, logotyper etc skulle behöva bytas ut såklart.
- Design av spelbrädet; alltså den abstrakta designen med vart väggar och så sitter? Hur ser det ut?
- Själva reglerna; vems tur det är, vad man får göra på sin tur, hur man skjuter, vilka specialförmågor som finns och så vidare; det jag hört är att just regelmekanik inte kan skyddas. Stämmer det?
- Statistiken; vilka enheter som har vilka värden och vilka specialförmågor olika enheter har. Här blir jag osäker, men det här borde väl vara skyddat?
//krank, som kläckte idén om att göra en remake av just MC:KOC på vägen hem idag, och som nog tror sig ha både verktyg och möjligheter att ro projektet i land åtminstone på hobbybasis via bl.a Gamecrafter.
Hur är det nu med möjligheten att skydda regler till brädspel?
Låt oss säga att jag tycker att Kampen om Citadellet är ett awesome spel, med varierade och balanserade regler, men att det är synd att det inte finns i handeln längre.
Om jag då skulle vilja göra och släppa ett "eget" Kampen om Citadellet, skulle det kunna göras?
- Artwork, namn på enheter och fraktioner, logotyper etc skulle behöva bytas ut såklart.
- Design av spelbrädet; alltså den abstrakta designen med vart väggar och så sitter? Hur ser det ut?
- Själva reglerna; vems tur det är, vad man får göra på sin tur, hur man skjuter, vilka specialförmågor som finns och så vidare; det jag hört är att just regelmekanik inte kan skyddas. Stämmer det?
- Statistiken; vilka enheter som har vilka värden och vilka specialförmågor olika enheter har. Här blir jag osäker, men det här borde väl vara skyddat?
//krank, som kläckte idén om att göra en remake av just MC:KOC på vägen hem idag, och som nog tror sig ha både verktyg och möjligheter att ro projektet i land åtminstone på hobbybasis via bl.a Gamecrafter.