Nekromanti Copyright och brädspel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo...

Hur är det nu med möjligheten att skydda regler till brädspel?

Låt oss säga att jag tycker att Kampen om Citadellet är ett awesome spel, med varierade och balanserade regler, men att det är synd att det inte finns i handeln längre.

Om jag då skulle vilja göra och släppa ett "eget" Kampen om Citadellet, skulle det kunna göras?

- Artwork, namn på enheter och fraktioner, logotyper etc skulle behöva bytas ut såklart.
- Design av spelbrädet; alltså den abstrakta designen med vart väggar och så sitter? Hur ser det ut?
- Själva reglerna; vems tur det är, vad man får göra på sin tur, hur man skjuter, vilka specialförmågor som finns och så vidare; det jag hört är att just regelmekanik inte kan skyddas. Stämmer det?
- Statistiken; vilka enheter som har vilka värden och vilka specialförmågor olika enheter har. Här blir jag osäker, men det här borde väl vara skyddat?

//krank, som kläckte idén om att göra en remake av just MC:KOC på vägen hem idag, och som nog tror sig ha både verktyg och möjligheter att ro projektet i land åtminstone på hobbybasis via bl.a Gamecrafter.

hakanlo

Hero
Jag är inte expert på detta, men tänkte referera ett möjligen relevant fall.

Scrabble, ett av världens allra populäraste spel, bokstavsbrickorna ni vet, gick länge under namnet Alfapet i Sverige. Det tillverkades av Alga på licens av tillverkaren (verkar nu ägas av Hasbro, som har typ allt), men Alga förlorade licensen. Då gjorde man ett "nytt" spel under namnet Alfapet och körde vidare.

Poängen är att detta nya Alfapet borde kunna ses som en illustration om hur lika två spel kan vara utan rättighetsproblem. De flesta spelare tänker knappt på att det inte är samma spel! Spelplanen har något fler rutor, lite annan layout, mm, men spelen är verkligen extremt lika. Alltså: du borde kunna kalla spelet för Striden om Slottet, skriva om regletexten med samma bas, men några andra detaljer, det du själv nämner ovan och köra på.

Ytterligare en poäng: här finns det dessutom en aktör som kan tänkas stämma folk och ha sig. Det har man inte gjort, så alltså borde det vara ok med så närliggande spel.

Se annars här för mer om Alfapet.

Necross

Swashbuckler
Vi hade ju en tråd om samma grej beträffande rollspel för nåt halvår sedan (hittar den såklart inte nu), och där blev det om jag förstod rätt ganska utrett att det inte går att skydda en spelmekanik, men att man kan skydda vissa termer (WotC har väl skyddat "tap"?)

Antar att det är samma för brädspel. Men sen kan man ju fråga sig varför det inte dyker upp "piratversioner" av populära spel hela tiden... Nån som har järnkoll får gärna berätta!

krank

Necross said:
Antar att det är samma för brädspel. Men sen kan man ju fråga sig varför det inte dyker upp "piratversioner" av populära spel hela tiden... Nån som har järnkoll får gärna berätta!

Min misstanke är att det är en kostnadsfråga; det kostar helt enkelt skitmycket att producera brädspel i vanliga fall, framför allt om man vill ha någon form av kvalitet och dessutom vinstmarginal. Det är tryck hit och tryck dit, bställning av stora volymer och så vidare. Jag tänkte fuska mig runt det genom att använda gamecrafter.com som jag vet har schyssta kort, tärningar och spelplaner men lite tråkiga spelpjäser och lådor (och frakt från USA, huga). Sedan tänkte jag att man kan bygga och sälja spelfigurer med lite mer personlighet separat via shapeways eller liknande (dyrt, men man kan få 3d-modeller "utskrivna") för den som vill ha sådant. Just de tråkiga lådorna blir det nog svårare att göra något åt, om jag inte lyckas hitta nåt smart svenskt företag som gör lådor man kan trycka på...

"Den svarta solens krönikor" är arbetsnamnet; det är vad min rollspel-MC-klon heter. Jag tänkte nog helt enkelt begagna mig av Blender och Gimp/Photoshop för att göra plattor och sådant, antagligen lite samma typ av miljö som MC (lite "techno/noir" fast moderniserat, steampunkbrunt och oljebrandssvart, skitigt och jävligt).

Necross

Swashbuckler
krank said:
Min misstanke är att det är en kostnadsfråga; det kostar helt enkelt skitmycket att producera brädspel i vanliga fall, framför allt om man vill ha någon form av kvalitet och dessutom vinstmarginal.
Ja, och de etablerade spelen säljer såklart mycket på sitt varumärke. Monopol kommer ju att sälja i all evighet t ex, även om det skulle komma ett liknande spel som faktiskt är bättre (Inte så svårt att göra - Monopol är bland det tråkigaste brädspel jag spelat.)

krank

Necross said:
Ja, och de etablerade spelen säljer såklart mycket på sitt varumärke. Monopol kommer ju att sälja i all evighet t ex, även om det skulle komma ett liknande spel som faktiskt är bättre (Inte så svårt att göra - Monopol är bland det tråkigaste brädspel jag spelat.)
Jupp. precis som att Fantasy Flights brädspel Dust inte kommer att slå Risk trots att dess regler på alla punkter är bättre.

krank

En annan lite känslig grej är ju "kompatibelt med". Kan man t.ex säga att man kan spela spel X med gubbar från spel Y?

Här står det ju lite som känns intressant, men hur stor chans har man om Paradox rullar fram stridsmaskinen?

Necross

Swashbuckler
krank said:
En annan lite känslig grej är ju "kompatibelt med". Kan man t.ex säga att man kan spela spel X med gubbar från spel Y?
Men behöver du det då? De får väl själva lista ut vilken sorts gubbar som passar :gremsmile:

Självklart får du nämna inuti regelboken att gubbar från spel Y passar bra att använda, men du får nog inte kladda deras logga på utsidan/baksidan.

Vimes

Sillkung
[Glatt tillrop] Jag har letat efter Kampen om Citadellet ända sedan jag spelade det en gång för typ 7 år sedan, så om det görs en remake kommer jag köpa det, lätt. Hoppas det blir något!