Nekromanti [Coriolis] Gammal kärlek rostar aldrig

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,184
Location
Rissne
Re: Krokar

Får man fråga vad motsvarande procentsats skulle vara för litteratur, film och TV-serier i allmänhet (och fantasy och scifi i synnerhet, eftersom det mest är folk som gillar sådant som spelar rollspel)?

//Genesis misstänker nämligen att "99% är skit" inte är en reflektion av berättelsegenererande rollspel utan av kultur i allmänhet, och kanske till och med kranks syn på den.

Mjo, det var lite det som var min poäng, ja. Att berättelseperspektiv på rollspel absolut inte är någon garant för eller ens en indikation på att rollspelandet ger upphov till "överlägsna" känslor, tankar eller upplevelser. Helt enkelt att Nej, oavsett vad Traffaut ibland försöker göra gällande, så är inte samberättande bättre (eller, medger jag gärtna, sämre) än traditionellt rollspelande. Det ger inte upphov till bättre eller sämre upplevelser, mer eller mindre inlevelse, eller bättre eller sämre berättelser. Så länge detta är underförstått, att sturgeons lag gäller oavsett om man samberättar eller D&D:ar eller, javisst, djupimmersionerar (men vaff... så kan det väl inte heta?).
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,184
Location
Rissne
Re: Fantastiskt!

Jag räknar mina egna krönikor till de 99%:en
Samma här.

Fast någon dag ska jag skriva en trådstart om det här med arketyper/stereotyper i kortare kampanjer, framförallt de med berättelsefokus... Det kan bero på kassa skrivare av krönikor, men tenderar inte snart sagt alla krönikor etc som använder samberättarsystem att inkludera väldigt mycket stereotyper? Inte för att detta med nödvändighet behöver vara dåligt, det är bara en mindre observation. Man har gärna med Den Oduglige Ädlingen Oskuyldige Pojken eller Den Jätteonde Magikern, liksom. Det verkar ibland som om folk just för att de upptäckt att man kan se rollspel som skapandet av en berättelse automatiskt dras till berättelser som är ganska, hur ska jag säga, "enkla". Och än en gång, jag säger inte att det är något dåligt, jag älskar Grimms sagor etc själv och menar att enkelhet absolut kan vara en väg till något "viktigt".
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,534
Location
Göteborg
Re: Fantastiskt!

Fast någon dag ska jag skriva en trådstart om det här med arketyper/stereotyper i kortare kampanjer, framförallt de med berättelsefokus...
Ja, skriv gärna en trådstart om det. Det passar inte att diskutera det här i denna tråd, men jag är intresserad av att snacka om det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,084
Location
Ereb Altor
Re: Krokar

[ QUOTE ]
Helt enkelt att Nej, oavsett vad Traffaut ibland försöker göra gällande, så är inte samberättande bättre (eller, medger jag gärtna, sämre) än traditionellt rollspelande. Det ger inte upphov till bättre eller sämre upplevelser, mer eller mindre inlevelse, eller bättre eller sämre berättelser.

[/ QUOTE ]

Alltså, det har jag aldrig påstått. Jag har sagt att det är bättre för mig och att flera av de här spelen innehåller redskap som hjälper mig med det. Om du ska lägga ord i min mun så kan du väl iaf krydda dem lite bättre, för de där smakade inte bra.
 

KostaFriaLigan

Warrior
Joined
26 May 2008
Messages
236
Location
Stockholm
Re: Krokar

Krille said:
...Den sortens hjälp som jag är ute efter hittade jag inte på ert forum heller, inte ens i efterhand när jag hade tid att leta ordentligt. Jag vill inte ta ett äventyrsförslag "rollpersonerna är X, sen kan Y och Z hända".

Mer intressant "det här är person X, och han har problem med Y och Z". Där har jag direkt två krokar till äventyr. Då blir det mest en fråga om hur man krokar i rollpersonerna till dem, och vad som händer sen. Det är så mycket enklare att bygga äventyr på sådant och det saknar jag.
Kommer in en aning sent här (som nykomling) men undrar vad denstor skillanden mellan de två sakerna ovan är, dvs rollpersonen X kan utsättas för det här (Y), eller en tredje person X har en konflikt med Y.

Det är ju samma sak beskrivet på två olika sätt, i det ena fallet säger SL X och Y är i konflikt -gör vad ni vill (RP)! eller: Ni är RP (X) coh ställs inför den här händelsen (Y) -som kan beskrivas som en konflikt-

Är jag ute på tur? I såna falla humor me och motivera varför Örnis tråd inte skulle ge uppslag till hur man kan komma in i coriolis värld?

Kul disk iö, som jag försöker väcka...

PS. Kanske jag blev förvirrad av X och Y men skirv gärna i ett stycke ett upplägg som ger krokar. DS.
 
Top