Får man fråga vad motsvarande procentsats skulle vara för litteratur, film och TV-serier i allmänhet (och fantasy och scifi i synnerhet, eftersom det mest är folk som gillar sådant som spelar rollspel)?
//Genesis misstänker nämligen att "99% är skit" inte är en reflektion av berättelsegenererande rollspel utan av kultur i allmänhet, och kanske till och med kranks syn på den.
Samma här.Jag räknar mina egna krönikor till de 99%:en
Ja, skriv gärna en trådstart om det. Det passar inte att diskutera det här i denna tråd, men jag är intresserad av att snacka om det.Fast någon dag ska jag skriva en trådstart om det här med arketyper/stereotyper i kortare kampanjer, framförallt de med berättelsefokus...
Kommer in en aning sent här (som nykomling) men undrar vad denstor skillanden mellan de två sakerna ovan är, dvs rollpersonen X kan utsättas för det här (Y), eller en tredje person X har en konflikt med Y.Krille said:...Den sortens hjälp som jag är ute efter hittade jag inte på ert forum heller, inte ens i efterhand när jag hade tid att leta ordentligt. Jag vill inte ta ett äventyrsförslag "rollpersonerna är X, sen kan Y och Z hända".
Mer intressant "det här är person X, och han har problem med Y och Z". Där har jag direkt två krokar till äventyr. Då blir det mest en fråga om hur man krokar i rollpersonerna till dem, och vad som händer sen. Det är så mycket enklare att bygga äventyr på sådant och det saknar jag.