Nekromanti Cosplay!

Nightowl

Champion
OK - det är alltså ingen som vill se Krille cosplaya som Tuva, enligt Big Owl

Men vad skulle ni själva cosplaya som (vi förutsätter att ni måste om ni inte vill - en galning håller världen som gisslan men ger er en fantastiljon om ni gör det). Vanliga - dräktlekare tror det kallas på svenska - kommer ju ofta från manga-fans, eller åtminstone serie-fans, men vi kan väl vidga det till alla former av geek-kultur. (Kan man klä ut sig till vad som helst är det givetvis en maskerad!)

Felix Gimlet från De Äventyrslystna Karlakarlarna
Jag skulle mycket lätt kunna fixa kostymen - en bokstavlig kostym - och jag behöver egentligen bara låta håret växa en del, trimma skägget och färga alltihopa svart.
Jag skulle dock kräva att få med mig pojkvännen som El Fjongo. Han är ungefär lika stor och hans skam inför cosplay skulle mildras av att kunna bära en mexikansk fribrottarmask hela tiden!

The Owl-Man
The Owl-Man är en superskurk från DC's serieuniversum; han kommer från en alternativ värld där alla som är "elaka" i det vanliga DC-universat är "snälla", och vice versa, så alla de vanliga superhjältar är superskurkar. The Owl-Man är en ond Batman, helt enkelt; han är världens bästa brottsling på samma sätt som Batman är världen bästa detektiv . Skitsamma; poängen är att jag skulle få bära en superskurkdräkt med uggletema! Hans hjälm och mantel skulle vara attans svåra att tillverka (manteln ser ut som överlappande fjädrar som en fågelvinge) men man kan väl önska. Dessutom kan jag dölja min fula nuna bakom en mask.

Den obligatoriska klichén om cosplayare som crossdressar
Gud vad svengelskt... Iallafall, standardklichén jag hört om cosplayare är "överviktiga skäggiga nördar som klär ut sig till Sailor Moon". Om jag skulle klä ut mig till *kvinna* vete tusan vad jag skulle göra... Jag vet! Oracle - röd peruk, jävligt noggrann rakning, mina gamla runda glasögon, mörka kläder, behå med hoprullade handdukar i - och rullstol! Ingen riktig serienörd kan missa rullstolen, så bara normala, icke-sjuka människor kommer att undra vem jag ska föreställa!

OK, bara andra serienördar förstår någonting, men det är mina val. Hur är det med er?

Erik, uttråkad

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Eftersom han är en av mina favoritkaraktärer i ett av mina favoritspel och jag har håret för det: Edgar. Om jag skulle vara upplagd för mer arbete med hårfärg och smink hade jag även kunnat vara en bra Setzer. Men alla andra magra, ljushylta, långhåriga killar funkar ju också -- Elric, Corum med flera skulle jag nog fixa.

The_Gorger

Hero
Om man med cosplay menar klä ut sig som något känt och nördigt samt agera därefter har jag redan gjort det två gånger, dock innan jag kände till ordet. Båda till filmpremiärer.

1. Agent Smith
Jag behöver inte posta någon bild eftersom alla vet hur han ser ut, samt att jag såg så hård ut att era ögon skulle frysa fast i hålorna om ni såg det.

2. Hulk(en)
Ah, tre grabbar som står nästan nakna och smörjer i varandra med karamellfärg, säkert min näst mest homosexuella upplevelse. Bifogar en bild. Jag är hulken med det suddiga ansiktet.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Tackar, tackar. :gremblush:

Men det beror väl lite på vilken Elric-tolkning också... de bilder i Elric! där han ser ut som en rynkig gubbe slår jag säkert, i andra fall är det avsevärt mer tveksamt... men det beror å andra sidan på hur man förhåller sig till bishônen.

thark

Hero
Zeon-officerare av hög rang från ursrungliga Gundam-serien. Uniformer från de flesta fascistregimer brukar vara rätt schyssta, ärligt talat. Romersk legionär vore hårt också.

Usch, så tråkig jag är. :)

G

Guest

Guest
Jag ska cosplaya som kaishounahi, pojkvännen i ebichu the housekeeping hamster (namnet betyder useless bum :p), saker han sysslar med är att slå hamstern, ha sex med sin flickvän, dricka vara otrevlig, ha sex med andra kvinnor och spela arcadspel och spel om pengar.

Det som behöver tilläggas är att ebichu är en serie för vuxna kvinnor och har mest vardagshumor blodiga scener med gullig hamster och sexscener som ser ut som action för ett pedagogiskt barnprogram för treåringar.

/Zorbeltuss som kan säga att det är för att det är lätt att klä ut sig till honom och för att vissa har önskat detta.

Foggmock

Myrmidon
Gööh. Måste jag? Jag hatar hela konceptet med att cosplaya. Jaja. Jag kunde inte somna om på grund av den förbannade solen så...

Sopp-Nazin från Seinfeld

Obskyrt nog, och så har jag ju en fallenhet för att påpeka för folk att de blivit ägda. "Ingen soppa till dig!" är alltså en utmärkt punchline för mig även utan kostym.

Wolverine

Den enda balla superhjälten. Synd att han är så jävla grym på att regga bara, en av anledningarna till att jag hatar Stålmannan är att han är FÖR hård. Hand-klor, primala urkrafter och pollisar är dock helrätt.

Eh, filmversionen givetvis. Inte de blågula trikåerna. God no. Aldrig trikåer.

Vertigo

Den enda balla kvinnliga superhjälten.

Denna, såklart:

...även om denna kostymen är lättare:

Slavisk gerillasoldat

Been done: http://ourworld.cs.com/foggemock/Posing.jpg

Ska det vara grönt, ska det fan vara ordentligt grönt... Hulken pfft, smaka Ak4. (och bara för att klargöra är jag han som står bak till vänster, vars maskeringsfärg inte riktigt hunnit torka...)

Får jag gå nu? Tack.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ondska

(Nej, jag ska inte Cosplaya som Jan Guillou, däremot är det ondska att uppmana till Cosplay och ett sådant scenario du målar upp är värre än något George Orwell någonsin skulle komma på.)

Vincent Valentine - http://www.texastoyz.com/images/valentine.jpg
Jag är ju lite av en Final Fantasy-nörd och Vincent har varit den karaktär jag tyckt varit ballast hela tiden. Liksom, puffran, kläderna och guldarmen. Det blev ju inte bättre av att jag såg Advent Children heller. Lätt han.

Lulu - http://www.gamedepiction.com/media/ff10-lulu.jpg
Den kvinnliga karaktären jag skulle välja från Final Fantasy vore Lulu från Final Fantasy X. Hon har attityd och han en dräkt gjord av päls och bälten.

Rei Ayanami - http://www.geocities.com/missrei_ayanami/rei-11.jpg
09:47:23 [@Tufva] Klart... skulle du cosplaya som Rei Ayanami från Neon Genesis Evangelion så skulle Ymir bryta ihop, och bara det skulle göra det värt det.

Arthas - http://www.lunarfalls.com/WarCraft/images/ConceptArt/Arthas2.jpg
Arthas från Warcraft III, precis mellan det att han [här kommer en spoiler]är god och blir ond, typ när han dödar farsan[/här slutar en spoiler]. Det är då han är som coolast, åtminstone utseendemässigt. Jag har dock aldrig gillat honom som person, men det... Öh... Känns som skitsamma faktiskt. :gremwink:

Sailor Bubba - http://www.fansview.com/person/sb24b001.jpg
Kommentarer överflödiga.

Marcus J

Hero
Darth Vader. Alltså, jag förstår inte varför ingen redan sagt det...

Tanja från Red Alert skulle också vara en hit, bara för att hon piskar så mycket rumpa.

Sedan så hade varit tufft att göra Auron från FFX. Han är bara döhäftig, pun intended.

Briareos från appelseed, en av de får animéfilmerna jag sett så jag måste ju ha med en därifrån. Sen att han+filmen är balla som messmör på syra gör det ju bara lättare.

Ok, sista får väl bli en crossdressing till, och då skulle jag göra Rinoa från FFVIII, vem har sagt att det här med cosplaying skulle vara lätt?

/Marcus får väl gå och städa.

Krille

Super Moderator

Baron Vladimir Harkonnen är en så härlig typ, totalt over the top. Hans kroppsbyggnad passar också. Det blir svårt att fixa flygmojen, men jag kan tänka mig att ha en klase slavar med en lyftkran som fixar den biten. Om inte annat så vore det också rätt passande med personligheten.

William of Baskerville skulle vara kul att cosplaya. Jag har redan munkkåpan, så det enda som krävs är väl... tja, typ trettio år till och Sean Connerys utstrålning. Menvafan, man får väl jobba lite.

MrG

Swashbuckler
Lite olika kategorier:

Tv-spel
Skulle kunna tänka mig (och har skissat på hur bizzart nog) huvudpersonen i Final Fantasy X (killen som ser ut som Meg Ryan).

Serie
Nightcrawler är bara hur cool som helst och blått smink sitter rätt okej på mig. En sån kostym som inte funkar om man snabbt tappar sminkningen, men är ball om sminket stannar.

Kvinnlig karaktär
Colombia i Rocky horror, kostymen med pyjamas och mussepiggöron, så på nästa gång jag kommer iväg att se filmen.

Men så har jag en förkärlek för sånt, jag har redan klätt upp mig till bl a Centaurisk adelsman a´la´Babylon 5 (till fest med rymdtema), Elvis (fest med tema sagor, jag gick som "Sagan om konungens återkomst" och sa "I´m back" gång på gång), Frank n Furter, Riff Raff och Brad Major (för att gå på bio och se Rocky Horror Picture Show)...

Johan K

Gammal & dryg
Inget kunde vara enklare !

Finnes ju bara ett svar: Jag skulle cosplaya som Gimli eller annan valfri dvärg. Har både kroppsformen & skägget till att göra det hela. Så det enda jag skulle behöva fixa är yxan, rustningen & kläderna.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Inget problem

eller. Jo det är ett problem. För som jag har förstått Cosplay så ska man försöka vara så nära den figur som man försöker gestalta och min kroppshydda ger klara minuspoäng... hade det varit för typ tjugo år sedan hade jag nog klarat undan mig gott eftersom jag GILLAR ATT KLÄ UT MIG!

Jag är ju lajvare i själ och hjärta så dunka på bara gott folk. :gremsmile:

Till problemet, alla de jag skulle vilja cosplaya som är typ snygga och figurformade a la anorektiker eller nära på. Men vad som verkligen skulle funka är det värre med.

Madame Mim

En ståtlig dam i sina bästa dizneyår. Håret är snabbt färgat... kroppsformen har jag... kanske inte lika smidig då och magi roar mig. :gremsmile:

*tänker*
Hm, svårt... men i viss del skulle jag vilja spela en drottning... från 10th Kingdom. Damen som spelar henne är oerhört vacker... men vi har lite likheter även om hon är smalare än jag...

Däremot är snövit i samma serie mer lik mig... och ja där skulle jag nog kunna plocka poäng.

Snövit

Drottningen

Nåväl, det är som sagt svårt, jag är kort och tjock så jag passar bäst i sådana roller... men helst vill jag göra det motsatta. Spela stora roller (ok, ok... inte spela då) med längd, pondus och framförallt MAKT... jag säger bara MAKT, tillåt mig ett elakt hånskratt. MAKT.

Nej, jag passar inte som Prins John heller. Hm

En liten missla skulle kunna funka om jag inte vore så lång. En dvärgiska, jodå... men jag gillar inte iden.

En gång i tiden var jag Rosa Kattun (hobbit) i Forodrim- Stockholms Tolkiensällskap och det trivdes jag med ända till nu. Nu är jag för stor för att vara den tjäcka tösen... ;(

Så det får väl bli de ovanstående förslagen, fast i hemlighet smider jag en plan att hitta en trevlig karaktär i någon berättelse som just är av det kortare, rundare slaget... varför är aldrig hjältinnor formade så??? Men söt, på sätt och vis, lite äldre och till åren kommen.

Det här påminner mig om att jag hittills inte hittat en ny "karaktär" att vara i Forodrim. Jag har planer på att återingå i föreningens cirklar. Så har ni några tips så hör av er...

:gremsmile: