Frammana monster har både präster och magiker vid exakt samma grader. Läkecirkel är en 5:e gradens formel för prästen, men den läker ju bara 1t8 +1/grad. Massläkning får han betydligt senare (den är 8:e graden).
ID8+1/level är väl rätt OK när det kniper?
Entangle är en 1:a gradens formel för druider och jägare, inte präster. (Annat än som domänformel för domänen växter)
OK, jag kan komma ihåg fel. Jag undviker att spela prällar, de känns helt enkelt inte rätt för mig, jag har inte någon intuitiv koppling till dem, så min huvudsakliga erfarenhet är Baldurs Gate och där kunde de göra ganska bra från sig magiskt sett. De hade kanske hälften av den direkta attackstyrka som en wizard har, men kompenserar med framför allt läkning och en del lömskare spells.
Han kan ta ordentligt med stryk, men delar inte ut skada i närheten av vad en krigare gör. Han har heller inget taktiskt läge där han gör massor av skada (som en rackare har). Visst kan han slåss (och mycket bättre än en magiker), men han kan inte mäta sig med en riktig krigare.
Han mäter sig inte med en krigare, men han håller sig vid liv tillräckligt länge och mjukar upp krigaren tills hjälp anländer. Han spöar ofta tjuvar och liknande, vilka saknar fördelen med magi.
Jag personligen tycker att prästen totalt sett är jämbördig med de andra klasserna och en unik och kul arketyp.
Jag håller inte riktigt med, men det är väl en bedömning efter spelstil. Dessutom passar inte klassen mig, men det får jag väl stå för själv.
Egentligen så är jag inte så intresserad av balans, det som stör mig är att prällarna är mångsidigare än de flesta klasser. Det känns som om man lika gärna kunde multiklassat med fighter/wizard och lägga på den religösa biten. De är lite för mycket jack of all trades för min smak.
Att de sedan inte passar min mentala bild av en präst är en annan sak.