Nekromanti Counterspell

Troberg

Sinister eater
Men man bör tänka på att det är meningen att fungera så:
hela d20-systemet bygger på att man ska använda samma regler för alla saker - följdaktligen så kommer alla spellcasters kännas likadana.
Det är inte det jag hänger upp mig på, det är att en cleric är i stort sett lika bra som en wizard och en skaplig fighter. Känns lite för maxat för min smak.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Prästen har ju helt andra formler på sin lista än magikern. Här finns det inga trollpilar, osynlighet, flyga, eldklot, åskviggar, etc. De flesta formlerna är läkande, förstärkande eller beskyddande. Det gör ju att prästen får en helt annan inriktning än magikern och är inte "bättre" utan bara annorlunda.

Din betraktelse får mig dock att minnas min kompis Kjell som spelade en övertygad ateist... i D&D! Han envisades att kalla gruppens präst för "smygmagiker" och tyckte att han var bara fjantig som envisades med att be till någon osynlig makt.

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Prästen har ju helt andra formler på sin lista än magikern. Här finns det inga trollpilar, osynlighet, flyga, eldklot, åskviggar, etc. De flesta formlerna är läkande, förstärkande eller beskyddande. Det gör ju att prästen får en helt annan inriktning än magikern och är inte "bättre" utan bara annorlunda.
Prästens magi är inte bättre än magikerns, den är ganska jämbördig. Den innehåller spells som är mer lämpade för lömskt spel, med charm, sleep och liknande. Läkning är de bästa spells man kan ha...

Det som gör prällen så bra är att till skillnad från magikern som är usel på att slåss så är prällen inte långt efter en ren fighter. Han kan ta för sig i närstrid, vilket innebär att han också får lättare att klara sig när hans spells är slut. Det känns lite fel.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Prästens magi är inte bättre än magikerns, den är ganska jämbördig. Den innehåller spells som är mer lämpade för lömskt spel, med charm, sleep och liknande. Läkning är de bästa spells man kan ha...
Nej, prästens magi är svagare än magikerns. Präster har inte charm och sleep, det är magikerns avdelning. Läkningar är visserligen bra, men de gör inte prästen "bättre".

Jämför den magi som står till buds runt grad 5 och uppåt och du märker att magikerns formler är betydligt mer hårdslående. Även vid lömskt spel fungerar magikerns osynlighet, förhäxning och sömn bättre än vad prästen har.

Dessutom är en präst långt efter en ren krigare i faktisk strid. Bara för att han har 1t8 som livstärning och kan använda pansar och en stor mängd vapen, är han inte en jämbördig med en krigare.

/Mikael

Wyldstorm

Swordsman
Tron är inte riiiktigt allt...

En stor fet nackdel i forgotten realms är att utan en "patron diety" så kan man inte bli återupplivad..
(Miracle & wish funkar fortfarande dock)

Troberg

Sinister eater
Nej, prästens magi är svagare än magikerns. Präster har inte charm och sleep, det är magikerns avdelning.
Säker? I så fall är de rollpapper vi använder fel (vilket iofs inte är omöjligt).

I vilket fall så är de inte mesigare, tvärtom så kan deras magi vara mycket farligare om man använder den smart. Den är inte lika direkt som wizards, vilket gör att man kan använda den diskretare.

Hans större urval av spells utan att man behöver jaga land och rike runt efter dem är också till hans fördel.

Jämför den magi som står till buds runt grad 5 och uppåt och du märker att magikerns formler är betydligt mer hårdslående. Även vid lömskt spel fungerar magikerns osynlighet, förhäxning och sömn bättre än vad prästen har.
Nja, han får en hel del häftigheter, exempelvis olika summon och massläkningsbesvärjelser. Har också för mig att det finns en hel del i stim ed entangle och liknande.

Dessutom är en präst långt efter en ren krigare i faktisk strid. Bara för att han har 1t8 som livstärning och kan använda pansar och en stor mängd vapen, är han inte en jämbördig med en krigare.
Efter, ja. Långt efter, nej. Han är den bästa kämpen efter de rena fighter-klasserna. Han kanske inte kan agera tank som en fighter, men han kan slåss.

Personligen så tycker jag att hans stridförmåga borde dämpas rejält. Han är möjligen aningen efter magikern, men inte så mycket att det väger upp att han kan slåss bra.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Säker? I så fall är de rollpapper vi använder fel (vilket iofs inte är omöjligt).
Helt säker. Jag har just fått klart alla formellistorna på svenska... :gremcrazy:

Hans större urval av spells utan att man behöver jaga land och rike runt efter dem är också till hans fördel.
Helt sant. Han känner ju till alla formler på listan redan från början. Det är en klar fördel.

Nja, han får en hel del häftigheter, exempelvis olika summon och massläkningsbesvärjelser.
Frammana monster har både präster och magiker vid exakt samma grader. Läkecirkel är en 5:e gradens formel för prästen, men den läker ju bara 1t8 +1/grad. Massläkning får han betydligt senare (den är 8:e graden).

Entangle är en 1:a gradens formel för druider och jägare, inte präster. (Annat än som domänformel för domänen växter)

Han är den bästa kämpen efter de rena fighter-klasserna.
Han kan ta ordentligt med stryk, men delar inte ut skada i närheten av vad en krigare gör. Han har heller inget taktiskt läge där han gör massor av skada (som en rackare har). Visst kan han slåss (och mycket bättre än en magiker), men han kan inte mäta sig med en riktig krigare.

Man kan se att du tycker att en präst är bättre än de andra klasserna, men för varje klass finns det ju ett stort antal spelare som hävdar dess överlägsenhet. Jag personligen tycker att prästen totalt sett är jämbördig med de andra klasserna och en unik och kul arketyp.

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Frammana monster har både präster och magiker vid exakt samma grader. Läkecirkel är en 5:e gradens formel för prästen, men den läker ju bara 1t8 +1/grad. Massläkning får han betydligt senare (den är 8:e graden).
ID8+1/level är väl rätt OK när det kniper?

Entangle är en 1:a gradens formel för druider och jägare, inte präster. (Annat än som domänformel för domänen växter)
OK, jag kan komma ihåg fel. Jag undviker att spela prällar, de känns helt enkelt inte rätt för mig, jag har inte någon intuitiv koppling till dem, så min huvudsakliga erfarenhet är Baldurs Gate och där kunde de göra ganska bra från sig magiskt sett. De hade kanske hälften av den direkta attackstyrka som en wizard har, men kompenserar med framför allt läkning och en del lömskare spells.

Han kan ta ordentligt med stryk, men delar inte ut skada i närheten av vad en krigare gör. Han har heller inget taktiskt läge där han gör massor av skada (som en rackare har). Visst kan han slåss (och mycket bättre än en magiker), men han kan inte mäta sig med en riktig krigare.
Han mäter sig inte med en krigare, men han håller sig vid liv tillräckligt länge och mjukar upp krigaren tills hjälp anländer. Han spöar ofta tjuvar och liknande, vilka saknar fördelen med magi.

Jag personligen tycker att prästen totalt sett är jämbördig med de andra klasserna och en unik och kul arketyp.
Jag håller inte riktigt med, men det är väl en bedömning efter spelstil. Dessutom passar inte klassen mig, men det får jag väl stå för själv.

Egentligen så är jag inte så intresserad av balans, det som stör mig är att prällarna är mångsidigare än de flesta klasser. Det känns som om man lika gärna kunde multiklassat med fighter/wizard och lägga på den religösa biten. De är lite för mycket jack of all trades för min smak.

Att de sedan inte passar min mentala bild av en präst är en annan sak.

walium

Ganska töntig, faktiskt
En gud/gudinna har oftast en egen kyrka och organisation som dyrkar honom eller henne. Det är alltid en fördel att ha en mäktig organisation i ryggen. En vedklabbe kan inte bidra med särskilt mycket mer än ett halvkasst tillhygge.

Troberg

Sinister eater
En gud/gudinna har oftast en egen kyrka och organisation som dyrkar honom eller henne. Det är alltid en fördel att ha en mäktig organisation i ryggen. En vedklabbe kan inte bidra med särskilt mycket mer än ett halvkasst tillhygge.
Nu var det inte frågan om en vedklabbe, det var frågan om Vedklabbe. Det är en seriös religion, fråga några slumpvis utvalda medlemmar på forumet (tex mig, Storuggla eller Kornella) så ska du få se!

Det hela kommer från babylonierna (eller sumererna, kommer inte ihåg exakt) som täljde till en gud av en träbit. Sedan bad de till guden. Funkade det så var det bra och de fortsatte tillbe guden, funkade det inte så blev guden kaffeved och man täljde till en ny. En underbart cynisk och pragmatisk religion. Vedklabbe är guden jag ska tälja till någon dag när jag har ork, och om han inte funkar så ska jag ersätta honom med Spånskalle.

Vedklabbe är den ende guden och Pinochio (vilket gör Gepetto till Vedklabbeismens Josef) är hans profet! Ta i trä!

Tror du inte på Vedklabbe så ska de rättrogna använde Vedklabbe för att banka in lite tro i skallen på dig!

Och så vidare...

Troberg

Sinister eater
Jag föredrar nog ändå Robert Lind i Kramfors.
Det går nog över när en rättrogen Vedklabbeist använder Vedklabbe för att i sann kristen missionärsanda dunka in lite tro i skallen på dig... :gremgrin:

Wyldstorm

Swordsman
Re: Counterspell (OT)

Man kan dock undra hur ni "döper" folk till vedklabbeist..
Eller gifter "rättrogna" för den delen...

Troberg

Sinister eater

Man kan dock undra hur ni "döper" folk till vedklabbeist..
Med en ritual som slutar med "annars...".

Eller gifter "rättrogna" för den delen...
Vedklabbe anser att kyrkan bör vara skild från staten, och blandar sig därför inte i sådana administrativa göromål.

Detta håller förresten äntligen att hända svenska kyrkan också, det är på gång att man ska ta från dem rätten att genomföra vigslar. De ska få hålla ceremonin, men den juridiska innebörden görs utanför kyrkan (antagligen hos skattmasen), i alla fall om förslaget går genom.

Nu är det nog bäst att vi droppar ämnet innan det blir alltför OT.

Troberg

Sinister eater

Du menar... det kan bli värre...?
Tja, vi höll det i alla fall inom religion, vilket anknyter litegrann till huvudfrågan. :gremgrin:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Counterspell (inte OT)

Om man skulle föra diskussionen närmare huvudfrågan igen:

Hur många har sett tekniken med motformler (counterspell) användas i något äventyr. Jag får erkänna att jag under de här tre åren jag spelat D&D3e inte har upplevt det. Varken jag som SL eller någon av mina spelare har känt att det är mödan värt att försöka sig på.

Hur är det med er andra?

/Mikael

Feliath

Swashbuckler
Zapbouncing

Hander ratt ofta i kampanjen jag haller i, om man bektraktar hur ofta rollpersonerna kommer i kontakt med andra magiker i fightomstandigheter. Det ar namligen ratt vanligt p.g.a. spelvarldsskal att den primara offensiva formeln ar en Lightning Bolt. Det ar alltsa bade onskvart med tanke pa gruppens laga HP och mojligt att kontra boltarna, sarskilt for gruppens sorceror, som ju har potential att kontra ut mer an en wizard av samma level kan slanga och dessutom alltid ar beredd sa lange han inte har slut pa formler. Kontring ar alltid ett mojligt taktiskt alternativ i grubppen nar man dealar med magi.

Sa jo, jag tycker att det verkar vara fullt brukbart. jag kan faktiskt inte begripa varfor andra verkar tycka att det ar sa vardelost.

/Feliath - gillar kontringsregeln skarpt

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Counterspell (inte OT)

Jag har countrat en del, men det var för att jag var bard och barder gör sådana dumheter. Annars brukar jag nöja mig med att ta reda på vad motståndaren slänger för spells. :gremsmile:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Zapbouncing

Sa jo, jag tycker att det verkar vara fullt brukbart. jag kan faktiskt inte begripa varfor andra verkar tycka att det ar sa vardelost.
För en magiker är ju oftast problemet att man väljer mellan:
Alternativ 1:
- Spendera en normal handling (Standard Action) på att förbereda dig att kasta motformel.
- Identifiera vilken formel motståndaren kastar med hjälp av din Formelkännedom.
- Hoppas att du har samma formel preparerad.
- Kasta motformeln.

Alternativ 2:
- Använda samma normala handling till att kasta ett eldklot och spränga motståndaren i småbitar.

Det kan ju finnas tillfällen då alternativ 1 passar bättre, men oftast känns alternativ 2 betydligt säkrare.

/Mikael