Nekromanti Counterspell

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
That be very true

Da ar det formodligen en spelvarldsmotiverad grej, da. I min egenkonstruerade varld ar det namligen ratt vanligt att motstandarmagiker

a) Ar battre an rollpersonerna

och

b) Har skyddsamuletter och sant.

Alltsa ar det viktigare for magikerna i gruppen att se till att man inte sjalva blir bortblasta sa ovriga kan danga pa honom fysiskt, an att sjalva forsoka sig pa en bortblasning och riskera att han bara skakar det av sig och bankar tillbaks hardare. Att det dessutom ofta ar samma formler som anvands (magi och magiker ar rejalt sallsynt i sagda spelvarld, vilket vid forsta paseendet gor det konstigt att det finns tva i gruppen) hjalper ju till med din tredje punkt, atminstone, liksom det faktum att bagge tva fixar dispulsioner utan problem.


/Feliath - tycker nog att det ar en fordel att kontringar funkar i hans variant
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Jag ville bara förtydliga en sak angående Arcane och Divine magic,
enligt DnD3E-reglerna så får en Cleric INTE sin magi av sin gud.
Det är hans TRO som ger kraften till hans spells.
Vilket ju är en rätt drastisk ändring...under Time of Troubles (när gudarna kastades ner på Prime Material Plane) i FR så kunde inga präster använda formler om inte de var inom ett visst avstånd från sin gud (i princip inom synhåll). Fast det var med 2'ndEd AD&D regler.

/Lars, rollspelssugen.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,455
Location
Göteborg, Lindome
...eller till och med AD&D 1e regler, eftersom det var Time of Trouble som orsakade de förändringar som förklarade de nya reglerna (till exempel, inga lönnmördare längre).

Om jag minns rätt angav reglerna på den tiden att en präst fick kraft till sina formler av 1:a och 2:a graden från sin egen andlighet och tro. Högre grader levererades av gudens ombud eller, till och med, av guden själv.

/Mikael
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Helt rätt.
Det var till och emd så att gudens makt bestämde hur mäktiga spells clericen kunde kasta.
Demigod upp till lvl 5, lesser god upp till lvl 6 och greater god lvl 7.
Jag tror att regeländringen kom till för att spelare inte ville spela clerics till svagare gudar då man inte fick tillgång till alla spells.
 
Top