Nekromanti Coverlåtar

Organ

Out of time, out of mind
Re: Shoreline med Anna Ternheim

undrar om inte det var hon som gjorde en version av Iron Maidens "Run to the hills". Det blev en helt annan låt! Lysande..
Visst är det lysande men det är inte Anna Ternheim utan Hellsongs. (Det är lätt att göra det misstaget dock. Jag trodde samma sak först.) Låten kommer förövrigt från EPn Lounge, som bara består av metal-covers, bl.a. av Black Sabbath, Metallica och Judas Priest, alla i samma stuk. Störtbra! :gremgrin:

/Anders

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Ebba Grön - Staten och kapitalet

Det mest trovärdiga ryktet i frågan är att det skulle vara Mikael och Thomas Wiehe, ja. Allt är dock obekräftat.

Arfert

Facit

liten OT-kommentar: Hansson och Karlsson är ett exempel på just den musik som proggen dödade: kunnig, musikalisk, pårökt, kul och experimentell... har haft förmånen att se dom live på Grönan som liten parvel. Men de var INTE progg.

Men "barn av vår tid" är sjukt bra... Det håller jag med om!

Arfert

Facit

nej, det blev "vi behöver ingen vettig låt, ingen talang, bara en politisk korrekt text" istället. Kommer fortfarande ihåg skitnödiga skivrecensioner från den tiden då man sågade band som Sabbath, Pink Floyd, Led Zeppelin, Deep Purple, med flera (för att inte tala om "lättviktiga" band och artíster som Queen, Bowie, Slade eller Sweet) för de inte hade texter om klasskamp. Den musikaliska biten bortsåg man HELT från, det var inte viktigt.

Helmgast

Orginaltiteln var som sagt "Den ena handen vet vad den andra gör", men mot slutet ändrade Blå Tåget titeln, så nuförtiden heter både progg- och punkvarianten av låten "Staten och kapitalet".

Rising

Vila i frid

Hansson och Karlsson är ett exempel på just den musik som proggen dödade: kunnig, musikalisk, pårökt, kul och experimentell... har haft förmånen att se dom live på Grönan som liten parvel. Men de var INTE progg.
Wikipedia's artikel om progg inleds med "I slutet av 1960-talet bildades de första grupperna inom denna rörelse, Hansson & Karlsson, Gunder Hägg och International Harvester."

Mikael Wiehe sade att proggen i Göteborg var väldigt politisk och musikaliskt enkel, medan den i Stockholm var psykedelisk och experimentell (och att den i Malmö var melodisk). Jag antar att du ser en skillnad i stil mellan band såsom H&K och Träd, Gräs och Stenar å ena sidan (som var "progressiva" musikaliskt), och Nationalteatern, Blå tåget, Hoola Bandoola, m.m. (som var politiskt "progressiva") å den andra; snarare än den geografiska uppdelning som Wiehe gör.

Det är en i mångt och mycket rimlig uppdelning; en som jag kan tycka är riktigt vettig.

Men själv brukar jag räkna träd, gräs och stenar till proggrörelsen, och då blir det lätt så att man gör detsamma med Hansson och Karlsson. Det är väl därför H&K så ofta får vara med i samlingsprogram som handlar om proggrörelsen (såsom de var i musikbyråns programserie om proggen för några år sedan).

Dewil

Skrivbordsgeneral

Wikipedia's artikel om progg inleds med "I slutet av 1960-talet bildades de första grupperna inom denna rörelse, Hansson & Karlsson, Gunder Hägg och International Harvester."
"De stog på internett så de måste va sant!"
Wikipedia skrivs av en samling besserwissrar och dilettanter som alla har ett brinnande intresse, på hobbynivå, för sina ämnen men saknar vetenskapligt djup. Artiklarnas innehåll formas enligt principen att man behåller de bitar man, efter många och långa bråk besserwissrar och dilettanter emellan, kan enas om. Dessa behöver inte nödvändigtvis vara korrekta.

Tänker man på det är Wikipedia bra. Jag är själv en av besserwissrarna och dilettanterna.

Till saken:

Proggen som begrepp används ofta så vitt och brett att det tappar det mesta av innehållet och till slut blir "all musik som gjordes mellan 1968 och 1977, förutom ABBA och Tomas Ledin, gud förbjude". Där finns introvert, tekniskt skicklig musikermusik i gränslandet mellan jazz, blues och rock, pårökt, eterisk musik som Hansson och Karlsson, vänsterextrem kampmusik ("röd makt-musik?") och så mina favoriter, genierna Philemon Arthur and the Dung vilkas blotta existens är ett uppsträckt långfinger åt alla andra och därigenom diskvalificerar hela proggbegreppet.

Nä, för att diskutera progg måste man först ifrågasätta begreppet progg. Och för att läsa Wikipedia-artiklar måste man först fråga sig vad fan de håller på med, de där wikipedianerna.

Dewil

Arfert

Facit

nja, Wikipedia har fel här tycker jag och den som skrivit har blandat ihop begreppen (som du själv är inne på)... i sverige har ju det som kallas progressive rock (dit H&K tillhör, och i utlandet band som PF, Yes, King Crimson, Camel, ELP med flera) aldrig varit det som kallas PROGG. Proggrörelsen i sverige raderade ut det musikaliskt proggresiva, kvar blev det som var musikaliskt enklare och textmässigt rent politiska. (undantag finns ju.. som Kaipa, Kebnekaise och liknade)

Rising

Vila i frid

"De stog på internett så de måste va sant!"
Jag försökte mest peka på hur termen används i gemen. Både Wikipedia och Musikbyrån räknade in Hansson och Karlsson till proggen, och jag tycker som sagt absolut att Träd, Gräs och Stenar brukar anses vara "progg"; det har alla tidningsartiklar jag någonsin läst gjort. (Well... åtminstone de som handlat om Träd, Gräs och Stenar. Artiklar om exempelvis Irakkriget har varit väldigt vaga på den här punkten, och jag anklagar dagens slappa publikfriande journalistik för att så många tidningsartiklar tycks undvika att taga ställning i denna brännande fråga.)

Sedan kan man förstås peka på att allmänheten har fel eller att de har irrationella åsikter. Så gör jag exempel när det gäller uttalet av årtalen 2000 och framåt. De flesta säger "tjugohundra", men jag menar att det är ologiskt eftersom människorna år 1000 knappast kan ha sagt "tiohundra". Varför har vi då sagt artonhundra resp. nittonhundra? Jo, för att det varit enklare, och enkelhet kan med hög precision mätas genom att man räknar antalet stavelser: Nit - ton - hun - dra; det är fyra stavelser, mot Tu - sen - ni - o - hun - dra; sex. Så kolla:

Två - tu - sen; det är tre stavelser, mot;
Tju - go - hun - dra; fyra stavelser. Sålunda har jag bevisat att det logiska och förnuftiga (utifrån dessa premisser, åtminstone) är att säga tvåtusensex och inte tjugohundrasex; och med ett sådant belägg kan man enkelt avfärda vad än allmänheten tycker såsom varandes dårskaper.

För mig vore det helt okej att hålla isär H&K och Nationalteatern. På många sätt och vis kan jag tycka att det är förnuftigt. Jag ville bara också nämna hur jag uppfattar att allmänheten ser på saken, och på vilka grunder jag dragit denna slutsats. Wikipedia är en av dessa grunder, men personligen tycker jag att Musikbyrån väger tyngst.

Troberg

Sinister eater

Kommer fortfarande ihåg skitnödiga skivrecensioner från den tiden då man sågade band som Sabbath, Pink Floyd, Led Zeppelin, Deep Purple, med flera (för att inte tala om "lättviktiga" band och artíster som Queen, Bowie, Slade eller Sweet) för de inte hade texter om klasskamp.
Fast handen på hjärtat, de flesta av deras texter suger, och det är inte bara för att de inte handlar om klasskamp. Visst de har undantag, men på det hela taget är texterna lika mycket utfyllnad som potatis på ett julbord.

Rosen

Myrmidon

Proggen fuckade i stort sett upp all musik (med en handfull undantag) i Sverige under min tonårstid.

Jag kom in ett par år senare, när skadan s.a.s. var genomförd - den hade sopat ganska rent i musikant-ledet samtidigt som den måste ha konsumerats av ett rätt smalt skikt av årskullar. Praktiskt taget ingen ur mina årgångar var ett smack intresserade av progg; det var såndär fulmusik som musikfrökens skumma vikarier tvingade klassen att lyssna på emellanåt (inklusive Philemon Arthur, som var kul de första två minuterna eller så).
"Svensk musik" för oss var lika med Björn Skifs och Abba (ja, och skivorna från Magnus & Brasses krogshower o dyl), och vad alla i övrigt hade i sina skivsamlingar var typ Sweet och The Runaways. Tills discon kom - det har snackats mycket i efterhand om hur punken gjorde entré med dunder och brak, men jämfört med discovågen var det lite bubblor i en tsunami.

Den enda gång ett proggband väckte reaktioner på min skola var under en kortvarig 50-talsretrovåg, när Luleås lokala proggprinsar Rekyl gjorde en cover* på Johnny B Goode (omdöpt till 'Tjocka Charlie' - "Kör kör, kör tjocka Charlie, kör, för allt vad tygen håller, kör, kör tjocka Charlie, kör" - rätt kul text om en överviktig fartdåre). Och den var ju inte riktigt representativ för deras övriga utbud...

* bafatt återvända till ämnet (-:

--
Åke

MrG

Swashbuckler
Hellsongs?

Shoreline med Anna Ternheim undrar om inte det var hon som gjorde en version av Iron Maidens "Run to the hills". Det blev en helt annan låt! Lysande..
Det var det jag kände inför Hellsongs version av samma låt. Vacker kvinnlig stämma som framför den a la ballad.

Saxifrage

Hero
Proggens "staying power"

Jag försökte mest peka på hur termen används i gemen

Det försökte du inte alls, du försökte underbygga vad du trodde var rätt och så högg du till med en källhänvisning som inte höll. Backfire! :gremgrin:

Nåja, jag håller med om att rätt mycket musik generellt buntas ihop som "progg", och det är kanske inte så fel. Det som är intressant är att se på vad som faktiskt överlevt av proggen, eller "proggen". Det finns ju flera proggband som fortfarande spelas idag: Nationalteatern, Hoola Bandoola mfl, och jag skulle säga att det de har gemensamt är att de faktiskt gjorde bra musik. Dvs, låtarna har överlevt pga sina musikaliska kvaliteter och inte för att de gav uttryck för någon slags politisk kamp. Det innebär också att "alla kan spela"-konceptet förvisso var rätt kul, men i längden inte hade någon betydelse: kass musik är liksom kass oavsett hur mycket välvilja det ligger bakom.

Mikael Wiehe har i intervjuer sagt att han ogillade proggen, just för att alla skulle vara med: med sin bakgrund i jazzen hade han respekt för musikalisk skicklighet och var inte intresserad av att någon amatör skulle fördärva en bra låt. Det kan också vara intressant att veta att Hoola Bandoola Band hade en tämligen "marknadsekonomisk" uppdelning av inkomsterna; Wiehe fick en större andel eftersom han skrev låtarna, vilket alla var tillfreds med. Inget tjafs med att dela lika oavsett insats.

Det sagt, så kan jag ändå sakna proggens politiska inriktning, för den fanns ju både hos "alla kan spela"-banden och hos de som kunde lira. Dagens mesiga "popvänster" med deras klyschor ger jag inte mycket för, Wiehe och grabbarna hade däremot en hyfsat välgrundad åsikt och kunde dessutom utrycka den på ett förbannat intelligent och slagkraftigt sätt. Musik med sådan inriktning saknas idag, och det är lite tråkigt.

"Röd makt"-musik var en helt fantastisk term, btw. Jag ska genast jobba för att den förs in i SAOL.

Bastardo

Swordsman

Ta bara underbarnet "Kalla Kriget" med sina 8,23 minuter :gremlaugh: Svensk progg när den var som bäst.

Organ

Out of time, out of mind
När jag gjorde min egen lista så glömde jag den coolaste och, framför allt, den mest ögonbrynshöjande av dem alla, nämligen Miles Davis version av Cindy Laupers Time After Time. För att det inte ska uppstå några missuppfattningar; Ja, det är den Miles Davis jag talar om, mannen som universalt anses vara den störste och viktigaste jazzmusikern i historien, och den Cyndi Lauper som avses är mycket riktigt hon som gave Madonna a run for her money, både vad avser MTV-exponering och antalet smycken, under en kort period på 80-talet. Miles version av låten återfinns på plattan You're Under Arrest från 1985, samt på diverse liveplattor efter det. Låtvalet visar bara på Miles gränslöshet som musiker. Hörde han något som han gillade så kunde han tänka sig att spela in det, oavsätt vad det var (det är t.ex. ingen hemlighet att han var ett stort fan av The Stooges). Ej heller besatt han den snobbism som tyvärr annars är så vanlig inom jazzen (Han förövrigt HATADE begreppet jazz, som han menade bara begränsade uttrycket. Själv kallade han det han gjorde för musik och inget annat.)

/Anders

Rosen

Myrmidon
Nitpick

Det finns ju flera proggband som fortfarande spelas idag: Nationalteatern, Hoola Bandoola mfl, och jag skulle säga att det de har gemensamt är att de faktiskt gjorde bra musik. Dvs, låtarna har överlevt pga sina musikaliska kvaliteter och inte för att de gav uttryck för någon slags politisk kamp.

Med brasklapp för att de inte spelas fortfarande, de spelas igen. Det var en riktigt lång period däremellan då allt vad progg hette var stendödare än The Osmonds och knappt ens omnämndes längre (och de få kvarvarande musikerna därifrån numera sjöng om Titanic och hjärtan i tusen bitar).
Kommer inte ihåg exakt när jag åter hörde namnet "Nationalteatern" i vuxen ålder, men det borde ha varit framåt slutet av 90-talet. Jag fick iaf gräva låångt bak i de kraniala arkiven för att dra mig till minnes vilka det var.

--
Åke

Arfert

Facit

ja, en som sagt 90% av alla låttexter är skit, med eller utan politiskt innehåll... men MUSIKALISKT var inte de här banden skit, jämfört med de svenska proggbanden.

(fast det är ju min personliga bedömning, gillar man bara disco eller mongolisk folkmusik kanske man tycker annorlunda, he he)

Organ

Out of time, out of mind
Progg vs. Prog

Jag lägger detta inlägg här för att det är här som deltråden om progg börjar, inte för att det är menat som ett direkt svar på Feuflux inlägg.

Det har pratats lite om vad som är progg och inte, och för att vi inte ska prata förbi varandra så tycker jag att det är dags att vi etablerar vad som är vad i frågan. Flera av trådens skribenter har redan varit inne lite på ämnet och det här är min syn på det hela.

Prog-rock som begrepp dök upp i mitten på 60-talet (och är, som alla antagligen redan vet, en förkortning av progressive) som en del av de strömningar som även hippie/psykedeliavågen var en del av. Begreppet är mycket brett och innefattar mer eller mindre alla som hade en vilja att utveckla rock/pop-musiken bortom dess dåvarande gränser med ordnad låtstsruktur, hjärta/smärta-texter och en längd på 2:30 minuter. Detta innefattade sådant som t.ex. futuristisk Space-rock, synthesizerexperimenterande och medeltidsenspirerad Renaissance-rock. Så långt är allting väl. Problemet är att det som i Sverige får namnet Progg, bara delvis är synonymt med Prog, eller Internationell progg, för att uppfinna ett svenskt uttryck. Den svenska proggen har en politisk dimension som nästan inte finns alls i den internationella varianten. Naturligtvis fanns det politiskt medveten rock/pop-musik överallt i världen i början av 70-talet men den kallades aldrig Prog som i Sverige. Så om man t.ex. får för sig att jämföra Tältprojektet och Jethro Tull eller Pentangle, så uppstår lätt en viss förvirring när man upptäcker att de nästan inte har alls har ett jota med varandra att göra, vare sig musikaliskt, textmässigt eller ideologiskt. För att krångla till det ytterligare får man dock komma ihåg att det trots det inte fanns några vattentäta skott mellan den svenska proggen av internationell typ, och den mer ideologiska proggen. Många band, som t.ex. Träd, gräs och stenar och Fläsket brinner, hade en fot i varje läger (och i vissa fall en tredje någon annanstans).

Som påpekat finns det även en koppling mellan proggen och den gryende punkrörelsen, men den är värd en egen deltråd tycker jag. Så om någon har något att säga om det så är det bara att sätta igång.

/Anders