Nekromanti Coverlåtar

Arfert

Facit
Re: Proggens "staying power"

hell yeah! Arafat var stor fan av 40-50-tals cartoons överhuvudtaget.

Erik_N

Warrior
Apropå Cindy Lauper så kan jag väl nämna de allra värsta av covers - de där de tar en engelsk/amerikansk slagdänga och lite löst översätter den till svenska - som t ex Laupers True Colors som på svenska blir den ohyggligt plågsamma "Dina Ögon".

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Nationalhymner [OT]

"Du fjällhöga nord"... fjoll!
Åja, helt fjollig är den ju inte. I alla fall inte med alla fyra verserna:

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord
Du tysta, Du glädjerika sköna!
Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land,
din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand,
din fana, högt den bragderika bära.
din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag skulle uppskatta om ni helt droppade...

...sidodiskussionen om Stalins, Hitlers och Maos eventuella kvaliteter och brister. Håll er till musiken istället. Tack.

Saxifrage

Hero
Svar ja...

...och jag ber om ursäkt för frankofil elitism (orkade inte översätta).

Hela texten, på engelska, kan avnjutas här. Inget för svaga öron! :gremelak:

Saxifrage

Hero
Ursäktism

Fast å andra sidan så fokuserar faktiskt den sången på Stalins bra sidor, vilka han faktiskt också hade, även om det ofta glöms bort.

Nja, gör den verkligen det? Jag tycker snarare att texten är en rätt allmän hyllningssång. Då kan man ju tolka in vad som helst i hyllningen, på samma sätt som en Vit Makt-låt som i allmänna ordalag hyllar Hitler lika gärna skulle kunna ta fasta på att han byggde bra vägar, var snäll mot barn och slutligen dödförklarade den urfåniga Chaplin-mustaschen.

Däri ligger också en del av problemet med både röd- och vit makt-musik, och för den delen rätt mycket annan progg också: genom att påstå sig hylla diktatorers eller odemokratiska ideologiers "bra sidor" så har man också accepterat att ändamålen helgar medlen, och det brukar inte bli bra. Då föredrar jag Olof Palmes mer kärnfulla och kompromisslösa beskrivning: Satans mördare!!!

Saxifrage

Hero
Re: Exakt så!

Det finns fler. Hela Knutna Nävars repertoar passar in bra, och det fanns också diverse andra obskyra vänsterband som hördes då det begav sig. Jag minns tex en mysko upptempolåt som spelades på P3 i något temaprogram och hade refrängen "gå med i det kommunistiska ungdomsförbundet, stöd det kommunistiska partiet" (och ja, det funkade precis så dåligt som du tror att sjunga så i en refräng...).

Eksem

Champion
Re: Shoreline med Anna Ternheim

Ouf, vi har kort och gott helt motsatta åsikter om den kvinnans kallblodiga misshandel av en av svensk pops bästa och viktigaste låtar.

Ymir

Liten kantbaron
Jag är förtjust i kinesiska covers på västerländska låtar, om inte för humorfaktorn så för att allt blir bättre på mandarin. Priset tar Vicki Zhao Weis 'Magic of Love', som är en cover på Aquas 'Dr Jones'...den är helt otrolig.

Sedan har vi ju covers som på allvar spöar skiten ur originallåten, särskilt Cradle of Filths 'Hallowed be thy name'; den är intensivare, angstigare, hårdare, och på det hela taget överlägsen Iron Mäjjdens original.

Sedan borde det finnas en massa fler, fast de kommer jag inte på just nu. Jo, Genitorturers 'I touch myself' förstås - den äger. Groove Coverage gör typ bara covers; deras 'Poison' är soft. Therions 'O Fortuna' har vi också.

Annars är jag mer för låtar som är så gamla/folkliga att det inte föreligger någon originalinspelning, och som det därför inte går att göra covers på så mycket som olika versioner. Framförallt samlar jag på olika inspelningar och tappningar på 'Douce Dame', 'Saltarello', 'Star of the county down', 'Stella splendens' och 'Totus floreo'. Sedan är det nån sanskritslinga ur typ rigveda som återkommer i var och varannan jävla goa-electronica-flumlåt, som jag är grymt fascinerad av. "abhayapradaam maniganair naanaavidhair-bhuushhitaam" nånting går den. Nån av forumets Indiengurus kanske kan hjälpa mig att lokalisera exakt var den kommer ifrån?

- Ymir, ska SL:a nu

Troberg

Sinister eater
Framförallt samlar jag på olika inspelningar och tappningar på 'Douce Dame', 'Saltarello', 'Star of the county down', 'Stella splendens' och 'Totus floreo'.
Wow, jag trodde jag var ensam om att göra sånt. Jag har drösvis av inspelningar av Gloomy Sunday (vilket är extra kul eftersom översättningarna från ungerska varierar så mycket)!

Rosen

Myrmidon
"abhayapradaam maniganair naanaavidhair-bhuushhitaam" nånting går den. Nån av forumets Indiengurus kanske kan hjälpa mig att lokalisera exakt var den kommer ifrån?

Inte mer än att det är sanskrit och religiöst - hustru och en svägerska identifierar det iaf som en typisk shalok, en text som mässas till en liten repetitiv melodi under hinduiska tempelceremonier.

--
Åke