Progg vs. Prog
Jag lägger detta inlägg här för att det är här som deltråden om progg börjar, inte för att det är menat som ett direkt svar på Feuflux inlägg.
Det har pratats lite om vad som är progg och inte, och för att vi inte ska prata förbi varandra så tycker jag att det är dags att vi etablerar vad som är vad i frågan. Flera av trådens skribenter har redan varit inne lite på ämnet och det här är min syn på det hela.
Prog-rock som begrepp dök upp i mitten på 60-talet (och är, som alla antagligen redan vet, en förkortning av progressive) som en del av de strömningar som även hippie/psykedeliavågen var en del av. Begreppet är mycket brett och innefattar mer eller mindre alla som hade en vilja att utveckla rock/pop-musiken bortom dess dåvarande gränser med ordnad låtstsruktur, hjärta/smärta-texter och en längd på 2:30 minuter. Detta innefattade sådant som t.ex. futuristisk Space-rock, synthesizerexperimenterande och medeltidsenspirerad Renaissance-rock. Så långt är allting väl. Problemet är att det som i Sverige får namnet Progg, bara delvis är synonymt med Prog, eller Internationell progg, för att uppfinna ett svenskt uttryck. Den svenska proggen har en politisk dimension som nästan inte finns alls i den internationella varianten. Naturligtvis fanns det politiskt medveten rock/pop-musik överallt i världen i början av 70-talet men den kallades aldrig Prog som i Sverige. Så om man t.ex. får för sig att jämföra Tältprojektet och Jethro Tull eller Pentangle, så uppstår lätt en viss förvirring när man upptäcker att de nästan inte har alls har ett jota med varandra att göra, vare sig musikaliskt, textmässigt eller ideologiskt. För att krångla till det ytterligare får man dock komma ihåg att det trots det inte fanns några vattentäta skott mellan den svenska proggen av internationell typ, och den mer ideologiska proggen. Många band, som t.ex. Träd, gräs och stenar och Fläsket brinner, hade en fot i varje läger (och i vissa fall en tredje någon annanstans).
Som påpekat finns det även en koppling mellan proggen och den gryende punkrörelsen, men den är värd en egen deltråd tycker jag. Så om någon har något att säga om det så är det bara att sätta igång.
/Anders