Nekromanti Creative commons, regelplagiat, hur funkar allt?

Hellmer

Veteran
Joined
20 Jan 2013
Messages
55
Hej allihop!
Jag vet att det finns folk här på forumet som har betydligt bättre koll på sånt här än vad jag har. Såvitt jag vet finns det regelsystem släppta under något som heter Creative Commons(?) som säger att man får använda det regelsystemet till sina egna projekt.

Visst finns det fler öppna regelsystem och hur funkar det? Får man modda det? Får man tjäna pengar på det? Måste man be om lov?

Det finns ett otal olika regelsystem där ute som ofta bygger mer eller mindre på andra system; hur funkar sånt? När räknas det som plagiat? En ful fråga: Hur mycket måste man ändra ett system för att det ska kallas för ens eget?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Det går inte att skydda regler, men man kan skydda text och bilder.

De spel som är släppta via Creative Commons får man göra vad man vill med; ofta finns det begränsningar t.ex. BY (måste ange upphovsman), NC (non-commercial = får inte tjäna pengar) eller SA (Sahre-alike, de verk du skapar måste släppas med samma licens).

Om man ser till mina spel är de t.ex. släppta med CC-BY, dvs du får göra precis vad du vill. Inklusive att sälja PDF:erna oförändrade, sno regeltext rakt av, låna bilder eller vad du vill - så länge du anger mig, eller konstnären för den aktuella bilden som upphovsman till originalet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Hellmer said:
Det finns ett otal olika regelsystem där ute som ofta bygger mer eller mindre på andra system; hur funkar sånt? När räknas det som plagiat? En ful fråga: Hur mycket måste man ändra ett system för att det ska kallas för ens eget?
Om vad du inte får göra:

I princip finns det tre regler som begränsar sig: upphovsrätten, patenträtten och varumärkesskyddet.

Upphovsrätten skyddar texten (eller i förekommande fall bilden eller musiken), samt dess översättningar. Den säger i princip "sno inte andras texter (eller bilder eller filmer eller musik)."

Patenträtten skyddar uppfinningen, men till skillnad från i USA så är svensk patenträtt hårt begränsad. Vi har till exempel inte patent på algoritmer eller mjukvaror (än), så i rollspelssammanhang är den förmodligen inte tillämpbar i Sverige.

Varumärkesskyddet skyddar varumärket, dvs namnet och hur det framställs grafiskt (namnskydd och märkesskydd). Det innebär att det finns begränsningar på hur du får använda någon annans rollspels namn.


Hur du går runt det:

Så länge som du håller dig borta från ovanstående så kan du göra vad du vill. Det vill säga, rita inte av, utan rita nya bilder; skriv inte av texten utan skriv en ny text som beskriver samma procedur, etc.

Du kan fortfarande bli anklagad för att plagiera om din regelprocedur är väldigt lik någon annans regelprocedur, men det är inte så mycket någon kan göra åt saken.

Du behöver inte be om lov får att gå runt det heller, men han kan fortfarande bli sur på dig.


Vad upphovsmannen kan låta dig göra:

Sen finns det fall då folk använder licenser för att dela med sig. Det är upphovsmannen som säger "du kan använda det jag har gjort, om du uppfyller dessa villkor".

För att göra de här avtalen lite lättare så finns det färdigskrivna licenser. Creative Commons, Open Gaming License och GNU Public License är sådana licenser. De har det gemensamma att de använder upphovsrätten för att garantera att du har rätt att använda verket som ligger under licensen.

Licensen är i princip ett avtal. Varje licens listar upp vilka villkor som gäller, så läs licensen! Där står vad som gäller! Krank gav en kort genomgång av några möjliga villkor i Creative Commons.

Om du accepterar licensen och håller dig inom dess avtal, eller på annat sätt ingår avtal med upphovsmannen, så har du fått lov. Då är det bara att tuta och köra.


Om upphovsmannen inte säger något:

Finns ingen licens så har ingen delat med sig av verket!

Kort sagt, det finns inget avtal. I och med att det inte finns något avtal så kommer framförallt varumärkesrätten och upphovsrätten i vägen. Då får du inte använda texten, bilden eller varumärket, utan måste gå runt det genom att skriva egen text och rita egna bilder. Du kan fortfarande använda regelproceduren, men inte regeltexten.

Eller så måste du be om lov och ingå ett avtal med upphovsmannen.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Asbra genomgång!

Vi borde ha en FAQ med sånt här på forumet. Vad hände egentligen med det där wikiprojeiktet, att ha en rollspelswiki med allt möjligt rollspelsrelaterat på wrnu?

SVAR: Det som hände var att den som höll i projektet (jag) tappade orken och tiden, och numera inte ens är admin även om han antagligen har kvar FTP-uppgifterna nånstans... Idén är inte död, men vilande
 

Hellmer

Veteran
Joined
20 Jan 2013
Messages
55
Tack för det korta och det utförliga svaret!

Jag är mer intresserad av att skapa en värld än att skapa ett regelsystem så jag har funderat lite på att man borde kunna använda något av de otaliga som finns. Får helt enkelt leta upp lite olika CC-regelverk tills jag hittar ett som passar :gremsmile:
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Krille said:
Hellmer said:
Det finns ett otal olika regelsystem där ute som ofta bygger mer eller mindre på andra system; hur funkar sånt? När räknas det som plagiat? En ful fråga: Hur mycket måste man ändra ett system för att det ska kallas för ens eget?
Om vad du inte får göra:

I princip finns det tre regler som begränsar sig: upphovsrätten, patenträtten och varumärkesskyddet.

Upphovsrätten skyddar texten (eller i förekommande fall bilden eller musiken), samt dess översättningar. Den säger i princip "sno inte andras texter (eller bilder eller filmer eller musik)."

Patenträtten skyddar uppfinningen, men till skillnad från i USA så är svensk patenträtt hårt begränsad. Vi har till exempel inte patent på algoritmer eller mjukvaror (än), så i rollspelssammanhang är den förmodligen inte tillämpbar i Sverige.

Varumärkesskyddet skyddar varumärket, dvs namnet och hur det framställs grafiskt (namnskydd och märkesskydd). Det innebär att det finns begränsningar på hur du får använda någon annans rollspels namn.


Hur du går runt det:

Så länge som du håller dig borta från ovanstående så kan du göra vad du vill. Det vill säga, rita inte av, utan rita nya bilder; skriv inte av texten utan skriv en ny text som beskriver samma procedur, etc.

Du kan fortfarande bli anklagad för att plagiera om din regelprocedur är väldigt lik någon annans regelprocedur, men det är inte så mycket någon kan göra åt saken.

Du behöver inte be om lov får att gå runt det heller, men han kan fortfarande bli sur på dig.


Vad upphovsmannen kan låta dig göra:

Sen finns det fall då folk använder licenser för att dela med sig. Det är upphovsmannen som säger "du kan använda det jag har gjort, om du uppfyller dessa villkor".

För att göra de här avtalen lite lättare så finns det färdigskrivna licenser. Creative Commons, Open Gaming License och GNU Public License är sådana licenser. De har det gemensamma att de använder upphovsrätten för att garantera att du har rätt att använda verket som ligger under licensen.

Licensen är i princip ett avtal. Varje licens listar upp vilka villkor som gäller, så läs licensen! Där står vad som gäller! Krank gav en kort genomgång av några möjliga villkor i Creative Commons.

Om du accepterar licensen och håller dig inom dess avtal, eller på annat sätt ingår avtal med upphovsmannen, så har du fått lov. Då är det bara att tuta och köra.


Om upphovsmannen inte säger något:

Finns ingen licens så har ingen delat med sig av verket!

Kort sagt, det finns inget avtal. I och med att det inte finns något avtal så kommer framförallt varumärkesrätten och upphovsrätten i vägen. Då får du inte använda texten, bilden eller varumärket, utan måste gå runt det genom att skriva egen text och rita egna bilder. Du kan fortfarande använda regelproceduren, men inte regeltexten.

Eller så måste du be om lov och ingå ett avtal med upphovsmannen.
Hur funkar det med verkshöjd när det gäller rollspel?
Vet att när det gäller åtminstone bilder så om du tar en bild typ en tavla och gör om den så mycket att det blir ett helt nytt verk så gäller inte upphovrätten mönsterskyddet längre.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
chryckan said:
Hur funkar det med verkshöjd när det gäller rollspel?
Vet att när det gäller åtminstone bilder så om du tar en bild typ en tavla och gör om den så mycket att det blir ett helt nytt verk så gäller inte upphovrätten mönsterskyddet längre.
Ingen aning, verkshöjd är ett diffust kapitel som kräver en domstol för att avgöra.

Däremot så kan man komma ihåg att de gamla klassikerna för länge sedan hamnat i public domain och därmed är fria att använda. Så, vill du använda, låt säga, en tavla av Caravaggio, rakt av eller modifierad eller i ett kollage, så är det fritt fram.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Dock kan fotografiet av tavlan vara skyddat. Även om tavlan i sig är fri att använda.
 
Top