Crowdfundingens dead end?

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
895
Det här köper jag är ett krav för nya kreatörer som inte har kapitalet att ligga ute med pengarna för en bok. Men varför är det inte möjligt för Fria ligan eller Helmgast att spendera pengarna de fick in på en bok för att göra nästa?
Ligan släpper böcker utan att göra Kickstarters av dem emellanåt. Senast här för bara några veckor sedan så kom tredje delen i deras Coriolis-kampanj ut. Där hade man dock istället möjlighet att förhandsboka/betala produkten sen typ ett halvår tillbaka.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,069
Jag gillar crowdfunding som koncept, men har liksom andra i tråden svårt för vad t.ex. Kickstarter har blivit. Det speglar väl i någon mån hela internets utveckling från småskalighet, do it yourself och communitykänsla till jätteföretag, övervakningskapitalism och ultrakonsumism.

Det finns ju t.ex. mängder av sociala medie-konton vars affärsidé är att bara köra betald marknadsföring för sina kunders kickstarters. Någonstans när de dök upp och började bombardera mig med algoritmstyrda FOMO-budskap började jag känna avsmak för hela Kickstarter-grejen.

Som sagt, jag gillar crowdfunding som koncept, men hatar hur rovkapitalismen lyckades kidnappa utförandet. Lite som med sociala medier.

För mina egna grejor sparar jag ihop eventuella produktionskostnader och bär risken själv hellre än att vara en del av crowdfunding-ekosystemet. Men det är en lyx jag kan unna mig eftersom jag är just småskalig och ”gör-det-själv”. Jag fattar att inte alla kan göra så.

Med allt det där sagt så vill jag ändå hävda att det gick att ge ut feta rollspel i Sverige även innan Kickstarter, vilket Neogames, Riotminds, Järnringen, etc. var bevis på. Det var absolut svårare, och crowdfunding har möjliggjort för flera att släppa spel, men jag tycker inte vi ska acceptera att Kickstarter är någon sorts förutsättning för en rik spelhobby.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Tre saker är sanna.

Det är länge sedan som crowdfunding stod för något bra, att gå samman för ett gemensamt mål eller bidra för någon annans måluppfyllelse.

Kickstarter är en marknadsföringsplatform idag, med mål att sälja produkter, inte möjliggöra skapande och utveckling.

Dessa två saker ser jag ner på.
Alltså, det här är ju en falsk tes. För att du ska ha nytta av marknadsföring måste du ha en produkt och för att ha en produkt måste du ägna dig åt skapande och utveckling. Det går knappast att separera dessa. Det enda KS gör är att diktera när pengarna eventuellt kommer in.
 

Gustav Lorentz

a.k.a. McKatla
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,133
Efter att ha läst tråden så här långt verkar vissa saker klara:
- Kickstarters möjliggör eller i alla fall underlättar att saker alls ges ut
- Många är trötta på Kickstarters, av olika anledningar; FOMO, den långa väntan, exklusiva töjmål etc (jag själv avskyr särskilt detta att sätta upp töjmål som sedan kanske inte uppås men som borde ha varit en självklar del av boken från början!)

Så vad göra? Om det är till tryckningen pengarna behövs så är rena förköp av en redan färdigskriven produkt ett utmärkt alternativ. Som Ligan numera ofta gör för de lite mindre saker de ger ut; de crowdfudar däremot de nya, stora satsningarna. Det är bra uppdelning.
 
Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,072
Vet inte varför det är en fråga jag ska svara på, är det någon som är oetisk? I have not a clue. Det hindrar inte att oavsett om de använder sig av KS eller inte att andra former av mindre kommersiella finansieringsaktiviteter står för uppkomsten av produkten.

I min kommentar så pratar jag inte om svenska eller några producenter alls, utan om ordet (crowdfunding) och platformen. Det förra har ändrat betydelse över tid, vilket jag inte uppskattar. Det är i och för sig något man får acceptera, språket utvecklas, aktiviteter ändrar innehåll och syfte. Så när vi pratar om crowdfunding idag, så betyder det att marknadsföra sig och sälja (inte längre att finansiera projekt och stödja kreativitet). Kickstarter har väl nästan hela tiden, förutom just den första tiden, handlat om möjlighet till just marknadsföring. Nu idag, att det är mest en plattform för försäljning. Att en form (projektmedel) känns mer etiskt, betyder inte att de som väljer en annan form därmed är oetiska. Viss skillnad. Tredje punkten, att det är min åsikt har jag än mindre förståelse för hur du kan koppla till sveriges rollspelsproducenter :)
Menade inte att du påstod att någon var oetisk. Jag trodde att du tyckte du att kickstarters kunde upplevas som oetiska. Men jag förstår dig lite bättre nu när du förtydligat hur du menar 🙂

Jag trodde alltså att diskussionen gällde kickstarters/crowdfounding kring rollspel då inlägget är under kategorin Rollspelsmakande, men då är jag med på att det talas crowdfounding generellt.

Jag är fortfarande frågande till hur det rent praktiskt skulle gå till att ge ut svenska rollspel i samma omfattning och med samma kvalitet utan kickstarters men om andra vill diskutera andra aspekter av crowdfounding ska jag inte deraila 🙂
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Efter att ha läst tråden så här långt verkar vissa saker klara:
- Kickstarters möjliggör eller i alla fall underlättar att saker alls ges ut
- Många är trötta på Kickstarters, av olika anledningar; FOMO, den långa väntan, exklusiva töjmål etc (jag själv avskyr särskilt detta att sätta upp töjmål som sedan inte uppås; ofta är det just dessa som lockade mig mest – de borde för f-n varit en självklar del av boken från början!)

Så vad göra? Om det är till tryckningen pengarna behövs så är rena förköp av en redan färdigskriven produkt ett utmärkt alternativ. Som Ligan numera ofta gör för de lite mindre saker de ger ut; de crowdfudar däremot de nya, stora satsningarna. Det är bra uppdelning.
Som spelproducent kan jag avslöja att tills dess en betydligt bättre och enklare metod för att finansiera spel dyker upp så kommer KS vara det givna alternativet. Jag tycker nog snarare att vi ska likna detta vid Spotify eller Netflix. En plattform som kan samla upp potentiella kunder.

Jag tror inte heller missnöjet är speciellt stor så det finns liksom inga incitament att gå över till en krångligare lösning. Att ligan kan sköta egna pre-orders säger mer om deras storlek och professionalism. För övriga är det liksom inte ett alternativ.

Sedan kan man ju fråga sig på vilket sätt förköp skulle vara bättre än...förköp :)
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,247
Jag är fortfarande frågande till hur det rent praktiskt skulle gå till att ge ut svenska rollspel i samma omfattning och med samma kvalitet utan kickstarters
Genom att producenten bär den ekonomiska risken? Så som det gick till innan gräsrotsfinansiering?

Eller menar du att de produkter som säljs via Kickstarter inte kan säljas på annat sätt (t.ex. i butik)?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,871
Vet vi något om hur gräsrotsfinansieringen påverkat kvaliteten på regler, språk och dylikt i rollspelsprodukter? Jag tänker att den tidspress som följer med en finansieringskampanj skulle kunna göra att spelskapare lägger mindre tid än önskvärt på till exempel speltest och textbearbetning. Samtidigt förekommer det att finansiärer får en tidig pdf-version att läsa och kommentera, vilket skulle kunna leda till högre kvalitet.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,319
Men hörrni. Spelen som säljs via t.ex. Kickstarter. Säg att man har 1000 backare och tycker upp 1000 spel till dem. Skulle de inte köpas om de släpptes i butik (fysisk eller online)? Varför inte?

Edit: Min poäng är alltså att om spelen faktiskt skulle säljas utanför Kickstarter så är det lite märkligt att säga att projekten är omöjliga utan Kickstarter.

Om man nu har en lyckad Kickstarter kampanj så är det ju rätt troligt att spelen skulle kunnat säljas även utan att använda Kickstarter.
Men å andra sidan, om kickstarter-kampanjen misslyckades - man nådde inte målet - så är det en indikation på att intresset inte finns där.
Vilket av det som inträffar vet man ju inte i förväg.

Just detta är en väldigt stor anledning till att använda Kickstarter och liknande - bedöma intresset för produkten innan man lägger ner en massa tid, energi, och pengar på att skapa den.
Dessutom så säkerställer det att man faktiskt har råd att trycka upp de där 1000 spelen, vilket man annars kanske inte skulle haft.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,515
Om jag får expandera ämnet till att handla om finansiering av rollspelsinnehåll är jag nyfiken på om det skulle vars möjligt med någon sorts prenumerationsekonomi?

Dvs, kunden betalar en summa varje månad/kvartal/etc och får innehåll kontinuerligt.

Då tänker jag att det krävs en kritisk massa, men när den väl är uppnådd kan en producent kanske få den ekonomi som krävs för produktion?
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,072
Genom att producenten bär den ekonomiska risken? Så som det gick till innan gräsrotsfinansiering?

Eller menar du att de produkter som säljs via Kickstarter inte kan säljas på annat sätt (t.ex. i butik)?
Jag citerar vad @Gabrielle de Bourg och @Mekanurg skrev tidigare i tråden:

”Eftersom rollspel är så nischat och att många rollspelsförläggare är väldigt små (till och med de "stora" är små) så är sanningen den att nästan alla förlag (speciellt de svenska) behöver pengarna för kapital för att kunna göra produkterna de gör. Speciellt i och med att vi ser större produkter, ofta med licenser bakom sig. Utan Kickstarter hade de projekten aldrig kunnat hända.”

”När jag gjorde Gondica för 25 år sedan, kunde projektet genomföras tack vare spelgrossisten Top Games' stora förhandsbeställning. Den vägen visste jag att det fanns pengar till att trycka spelet.

Idag saknas sådana grossister, så kickstarter (vilken motsvarar förhandsbeställningar) behövs för att se huruvida projektet har livskraft.”
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,319
Om jag får expandera ämnet till att handla om finansiering av rollspelsinnehåll är jag nyfiken på om det skulle vars möjligt med någon sorts prenumerationsekonomi?

Dvs, kunden betalar en summa varje månad/kvartal/etc och får innehåll kontinuerligt.

Då tänker jag att det krävs en kritisk massa, men när den väl är uppnådd kan en producent kanske få den ekonomi som krävs för produktion?
Rent ekonomiskt skulle det säkert fungera, men att faktiskt kontinuerligt producera innehåll av bra kvalitet kan vara svårt. Allting blir producerat under tidspress, och blir det några förseningar av någon anledning så kommer prenumeranterna att skrika i högan sky att de inte fått vad de betalat för - så skribenterna får se till att inte bli sjuka.
Är det ett större företag med många inblandade som kan skriva så är det ju praktiskt möjligt att göra, men då kommer vi till nästa problem:

Hur många är beredda att betala i förväg för något som de inte vad det kommer att bli? En del, säkert, men jag tvivlar på att det blir tillräckligt många för att uppnå den kritiska massan.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,154
Location
The Culture
Om jag får expandera ämnet till att handla om finansiering av rollspelsinnehåll är jag nyfiken på om det skulle vars möjligt med någon sorts prenumerationsekonomi?

Dvs, kunden betalar en summa varje månad/kvartal/etc och får innehåll kontinuerligt.

Då tänker jag att det krävs en kritisk massa, men när den väl är uppnådd kan en producent kanske få den ekonomi som krävs för produktion?
Om det här hade funnits på 80-talet hade jag hakat på direkt. Alltså om Äventyrsspel hade erbjudit mig att betala en summa pengar och sedan fick jag ett äventyr till Drakar och Demoner i brevlådan varje månad, precis på samma sätt som jag fick en serietidning med Spindelmannen.

Idag är det nog inget jag skulle vara lika intresserad av.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,300
Location
Göteborg
Om jag får expandera ämnet till att handla om finansiering av rollspelsinnehåll är jag nyfiken på om det skulle vars möjligt med någon sorts prenumerationsekonomi?

Dvs, kunden betalar en summa varje månad/kvartal/etc och får innehåll kontinuerligt.

Då tänker jag att det krävs en kritisk massa, men när den väl är uppnådd kan en producent kanske få den ekonomi som krävs för produktion?
Exakt detta är ju vad Paizo gör.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,392
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag är fortfarande frågande till hur det rent praktiskt skulle gå till att ge ut svenska rollspel i samma omfattning och med samma kvalitet utan kickstarters men om andra vill diskutera andra aspekter av crowdfounding ska jag inte deraila
Crowdfunding (och i det här fallet Kickstarter) är ett av de idag bästa systemen att be/tigga om pengar i förväg (en slags förbeställning, nu när vi pratar produkter). Svårt att se att projektmedel idag kan täcka upp eller att rena förbeställningar kan bli av annat än hos de redan etablerade.
 

Gustav Lorentz

a.k.a. McKatla
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,133
Som spelproducent kan jag avslöja att tills dess en betydligt bättre och enklare metod för att finansiera spel dyker upp så kommer KS vara det givna alternativet. Jag tycker nog snarare att vi ska likna detta vid Spotify eller Netflix. En plattform som kan samla upp potentiella kunder.

Jag tror inte heller missnöjet är speciellt stor så det finns liksom inga incitament att gå över till en krångligare lösning. Att ligan kan sköta egna pre-orders säger mer om deras storlek och professionalism. För övriga är det liksom inte ett alternativ.

Sedan kan man ju fråga sig på vilket sätt förköp skulle vara bättre än...förköp :)
Men … crowdfunding ÄR INTE förköp. Det är just det som är en stor del av problemet. Du garanteras inte att få det du betalar för (vilket hänt mig ett par gånger; jag har backat, betalat, men aldrig fått något). Beroende på hur många som backar kan du få olika mycket innehåll. Osv.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,418
Om jag får expandera ämnet till att handla om finansiering av rollspelsinnehåll är jag nyfiken på om det skulle vars möjligt med någon sorts prenumerationsekonomi?

Dvs, kunden betalar en summa varje månad/kvartal/etc och får innehåll kontinuerligt.

Då tänker jag att det krävs en kritisk massa, men när den väl är uppnådd kan en producent kanske få den ekonomi som krävs för produktion?
Det finns, det kallas Patreon. Om du tittar i den här tråden så ger det inte jättemycket ekonomiskt.
 
Last edited:
Top