Mogger
Hipsteranka
Jag håller på att gräva ner mig i Cthulhu Mythos och försöker greppa lite hur Lovecrafts "gudar" (de är ju inte alls gudar, men kan ses som sådana av människorna) påverkar livet för de meningslösa individer som befolkar den.
Först ska jag säga att jag har hyfsad koll på Lovecrafts Mythos men jag har ingen koll på hur andra författare, eller de olika rollspelen, har utvecklat den. Främst är jag också intresserad av en mer ortodox setting.
Min fråga rör egentligen magi och kultister. I fallet Warhammer (som i v1 inspirerades mycket av CoC) lockar gudarna med gåvor och beter sig rent allmänt mer som Djävulen. Lovecrafts "gudar" är inte alls sådana. De är obönhörligt nihilistiska och bara genom sin blotta existens kan de ödelägga mänskligheten.
Trots det händer det att nyfikna människor bläddrar i Necronomicon eller något annat Mythos-verk och bestämmer sig för att prova en besvärjelse. Men till skillnad från Warhammer så blir inte dessa lockade av annat än sin egen kunskapshunger.
Finns det något sätt för de här människorna att bli kontaktade av "gudarna"? Har de en agenda? Finns det stöd för kultister som i Warhammer?
Jag har spelat ett och annat konventscenario där "gudarna" infiltrerar mänskligheten, men finns det stöd för det hos Lovecraft? Är det inte egentligen raka motsatsen till hans cosmicism?
Lite luddigt kanske. Jag vet inte exakt vad jag greppar efter. Lite mer förståelse överlag kanske.
Någon som begriper vad jag pratar om?
Frågan är nog, hur kan jag aktivt använda gudarna i spel?
Först ska jag säga att jag har hyfsad koll på Lovecrafts Mythos men jag har ingen koll på hur andra författare, eller de olika rollspelen, har utvecklat den. Främst är jag också intresserad av en mer ortodox setting.
Min fråga rör egentligen magi och kultister. I fallet Warhammer (som i v1 inspirerades mycket av CoC) lockar gudarna med gåvor och beter sig rent allmänt mer som Djävulen. Lovecrafts "gudar" är inte alls sådana. De är obönhörligt nihilistiska och bara genom sin blotta existens kan de ödelägga mänskligheten.
Trots det händer det att nyfikna människor bläddrar i Necronomicon eller något annat Mythos-verk och bestämmer sig för att prova en besvärjelse. Men till skillnad från Warhammer så blir inte dessa lockade av annat än sin egen kunskapshunger.
Finns det något sätt för de här människorna att bli kontaktade av "gudarna"? Har de en agenda? Finns det stöd för kultister som i Warhammer?
Jag har spelat ett och annat konventscenario där "gudarna" infiltrerar mänskligheten, men finns det stöd för det hos Lovecraft? Är det inte egentligen raka motsatsen till hans cosmicism?
Lite luddigt kanske. Jag vet inte exakt vad jag greppar efter. Lite mer förståelse överlag kanske.
Någon som begriper vad jag pratar om?
Frågan är nog, hur kan jag aktivt använda gudarna i spel?