Spänning råder mellan kön, förtryck och uppdiktade världar. De flesta fantasyvärldar som skildrar jämställdhet brukar i regel inte vara utopiskt jämställda, helt befriade från sexism och könsgränser. Snarare är de vår egen tid speglad i sagan, med all dess egenheter vad gäller kön och genus. Jag tror att det var
@Svarte Faraonen som någon gång påpekade att fantasy ofta skildrar en värld där kvinnor utan vidare kan klä sig i byxor, men sällan ser man kjolklädda män traska in i de sjabbiga syltor där äventyren har sin början.
När man låter bli att ha sexism i en spelvärld så fattar man ett tematiskt beslut: Äventyren som utspelar sig i den här världen kommer inte att behandla sexism, kvinnoförtryck eller dylika ämnen. Det spänningsfältet lyser med sin frånvaro; det finns inte mycket att utforska. Och det är fullgott. Alla sagovärldar behöver inte ha samma tematiska spännvidd. Är man eskapistiskt lagd kan det också vara skönt att undslippa såna ämnen när man vandrar på sagovärldens trolska stigar.
Väljer man att inkludera könsroller, sexism o dylikt har man öppnat för att utforska dessa ämnen i den framdrömda världen. Det bäddar för spänningar, konflikter och möjligheten att ge de skildrade samhällena ett socialt djup.
Man skall dock tänka efter, och arbeta kreativt även här. Att av ren vana efterbilda konservativa normer från industrins tid och vår egen, är ett rätt så nött och trist sätt att göra saker på. För min del har jag mycket litet intresse av att avhandla verkliga samhällsdebatter i sagans värld. Uppfinn hellre nåt nytt! Det finns ett sånt myller av möjligheter att utforska vad gäller kön: roller, överskridande, identiteter, normer, religion, samhällsfunktioner osv. Hur fungerar de olika aspekterna av kön, genus och samhälle ihop? Hur fungerar de inte ihop? Vilka spänningar uppstår inom systemet? Hur förstår man sig själv och andra människor utifrån normväsendet?
Många sidor och frågor går att rota i, vad gäller dessa ting. Men liksom allt annat i världssmide bör man fråga sig om man vill rota i det, innan man kastar in det i soppan.