Jag dras med ett tjog såna plågor. Har jag inte tänkt ut dessa ting, eller iallafall skissat på dom, så har jag svårt att ta min skapelse på allvar. Därför är de plågor, men jag njuter av världssmide. Det är en aktivitet som låter mig sätta alla mina spridda intressen i kreativt bruk, vilket är till stor del varför jag lockas bekanta mig med all världens ting. Så att jag kan plocka upp och vrida och vända på kunskapen, och göra nåt kul av den.
-Kosmologi/mytologi: Framförallt världens uppkomst och bakomliggande metafysik. Det är ljuvligt att uppfinna, man behöver inte ta hänsyn till allt jordagrus och alla krav på verklighetsförankring. I stället rör man sig i en diktens värld av märkliga vidunder och symboler. Ljus, mörker, kaos, lag, eld, vatten, kyla, hetta. Alla tänkbara urämnen står en till buds för att smida en arla urtid som skänker världen ett filosofiskt och symboliskt djup.
-Förhistoria: Människans, och eventuella andra väsens, uppkomst och befolkande av världen. Tidiga levnadssätt och teknik. De äldsta kulturerna, väldena och personligheterna som så småningom dör. Myter spinns av deras minnen.
-Lager av historia: Att beskriva de första kulturerna och deras hävder är otillräckligt. Jag vill ha ett historiskt djup; lager på lager av fallna och i spillror överlevande bosättningar och riken. Sedan länge förgångna samhällen som lämnar enstaka spår i landskapet och nu levande människornas värld. Jag reflekterade häromdagen att jag aldrig skulle kunna bo på Island, om än bara för att den öns mänskliga historia är så grund, bara drygt tusen år, jag vill ha åtminstone tiotusen. Varje lager ska därtill ha efterverkningar in i nästa, så att historien ligger som ett rotnätverk under nuet.
-Religioner, gudomar och kulter: Hur förhåller sig olika tempel och kulter till världens bekymmer och myller av myter? Vilka gudar hålls för sanna/goda, och vilka som hedendomens avskum? Hur har olika rörelser uppstått, spritt sig och påverkat varandra.
-Kläder och mode: Människor kan jag inte teckna för fem öre, men mina blyertsskyltdockor går an. Dessa klär jag i diverse särkar, tunikor, mantlar, kjolar, kiltar, hattar och mössor. Den materiella kulturen ska spegla klimat, resurser och övrig kultur.
-Arkitektur kan jag inte mycket om, men likväl har jag tecknat hus till iallafall något dusintal kulturer, städer och riken. Jag misstänker att världsboken till DoD: Trudvang ligger bakom mitt halvymniga tempel- och bostadsritande.
-Musiktraditioner: En plåga jag lider av till följd av mina då och dåliga besök i musikens värld. Jag har vid något tillfälle kommit på en kultur vars tonkonst grundar sig på en niodelning av oktaven. Dessa nio toner spelar präster genom att hamra på ovanligt klangfulla horn. Varje en av dessa toner bildar en egen tonart, och när hammaren klämtar på ett av hornen stämmer flöjter och halssträngade instrument in. De har stämts till just det hornets ton och de spelar skalor på övertonerna. När prästen anslår nästa horn så tystnar dessa och en annan ensamble börjar spela. Ofta har de olika tonernas band olika uppsättningar instrument, men denna variation varierar geografiskt.
-Språk: Jag saknar både Tolkiens expertis och estetiska finkänsla för språkens klanger. Dock har jag häftat ihop ett och annat halvkonstruerat språk, eller snarare namn- och ortnamnssystem. Namnen drar det tyngsta lasset i att förmedla en kulturs, religions eller trakts känsla. Om sakerna saknar de rätta namnen saknar de också den rätta känslan.
Om något undrar har jag totalt 1 värld som jag är skapligt nöjd med. Och den finns bara i skisser och korta texter som utfylls av dagdrömmar och behagliga aningar av en större värld.