Nekromanti Cybernetik med retrostuk

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Har börjat knåpa på avsnittet om cybernetik till mitt retro rymdoperarollspel, vilket kanske bytt namn till Världsrymdens vagabonder. Tar därför tacksamt emot tips på spel med snygga lösningar för cybernetik, funktioner som du tycker borde finnas, bra källor till inspiration och liknande.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,615
Location
Umeå
CM/77 tycker jag är värt att kika på, om inte annat så för en lista med sköna modifikationer.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,184
Location
Rissne
Tja, jag blev rätt nöjd med cybernetiken i Rotsystem. Ett eget system, som känns ganska modulärt och dynamiskt och lagom pilligt. Och givetvis inga radiosignaler utan bara ordentliga kablar...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
CM/77 har jag ju till och med i bokform, Rotsystem som pdf. Ska kika i båda. I övrigt finns Mutant 2, Efter Ragnarök, Mutant 2089 och Cracken's Rebel Field Guide till Star Wars D6 på listan över inspirationskällor.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Vill du bara se vad andra gjort finns det böcker till Cyberpunk 2020 som heter Chromebook, pärm till pärm proppade med cyber tech.

Annars finns det en del gritty grejer i KRIM till Nya Mutant.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
I TeknoChock går det att låta sin cybernetik ta skada för att slippa ta den själv, med nackdelen att delarna går sönder för tillfället. Det är coolt.
Det är också coolt om billig Cybernetik låter mycket mer än dyr, med fläktar, hydralik, servos och det där kraftstationsljudet av el.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Swedish Chef;n281985 said:
Rotsystems regel med gratis Krom, all cybernetik som bara är kosmetisk är grym tycker jag.
Ja, den passar väldigt bra till den cyberpunkiga spelvärlden men jag tycker inte att den känns lika lämplig för rymdopera. Där är funktion viktigare än utseende.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Jocke;n281974 said:
I TeknoChock går det att låta sin cybernetik ta skada för att slippa ta den själv, med nackdelen att delarna går sönder för tillfället. Det är coolt.
Listigt. Ännu en bok som står i min hylla och som bör få sig en genombläddring alltså.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
Big Marco;n281979 said:
Neotech. Massor av cybertech. Massor!
Där har vi ett spel som jag har noll koll på, har alltid tänkt att reglerna är alldeles för detaljerade för min smak, men massor av cybertech låter fint så jag noterar Neotech på listan.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,251
Ska det vara riktigt retro måste man ju bli kumulativt tokigare av sina proteser, cochleaimplantat, tandbryggor och artificiella hornhinnor. Cyberpsykos Känns väldigt puritanskt f.ö.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
luddwig;n281986 said:
Ja, den passar väldigt bra till den cyberpunkiga spelvärlden men jag tycker inte att den känns lika lämplig för rymdopera. Där är funktion viktigare än utseende.
Sant är nog mer en regel för en liten mer "gritty" miljö.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,843
obak;n282044 said:
Ska det vara riktigt retro måste man ju bli kumulativt tokigare av sina proteser, cochleaimplantat, tandbryggor och artificiella hornhinnor. Cyberpsykos Känns väldigt puritanskt f.ö.
Det var en god tanke. Jag har skrivit fluffmässiga konsekvenser för de rollfigurer som använder olika övernaturliga förmågorna (typ magi). Får göra detsamma för cybernetik.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Som många redan har skrivit. Neotech, Mutant (även UA om du kollar på robotar), TeknoChock, CM/77. Även Shadowrun, Dark Heresy, Gurps Cyberpunk, Starfinder... ett gäng spel helt enkelt.

Även, teknikmagasinets katalog, med tillägget att allt kan bli inopererat i en person.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,251
luddwig;n282060 said:
Det var en god tanke. Jag har skrivit fluffmässiga konsekvenser för de rollfigurer som använder olika övernaturliga förmågorna (typ magi). Får göra detsamma för cybernetik.
Nej snälla, det är en HEMSK tanke som bara har till syfte att jävlas med spelarna. Cyberspykoser är svammel
 
Top