Nekromanti Cybernetik med retrostuk

luddwig

Vagabond i världsrymden
Joined
30 Jan 2013
Messages
6,044
Har börjat knåpa på avsnittet om cybernetik till mitt retro rymdoperarollspel, vilket kanske bytt namn till Världsrymdens vagabonder. Tar därför tacksamt emot tips på spel med snygga lösningar för cybernetik, funktioner som du tycker borde finnas, bra källor till inspiration och liknande.
 
Tja, jag blev rätt nöjd med cybernetiken i Rotsystem. Ett eget system, som känns ganska modulärt och dynamiskt och lagom pilligt. Och givetvis inga radiosignaler utan bara ordentliga kablar...
 
CM/77 har jag ju till och med i bokform, Rotsystem som pdf. Ska kika i båda. I övrigt finns Mutant 2, Efter Ragnarök, Mutant 2089 och Cracken's Rebel Field Guide till Star Wars D6 på listan över inspirationskällor.
 
Vill du bara se vad andra gjort finns det böcker till Cyberpunk 2020 som heter Chromebook, pärm till pärm proppade med cyber tech.

Annars finns det en del gritty grejer i KRIM till Nya Mutant.
 
wilper;n281958 said:
KRIM till Nya Mutant.

Hade glömt att det fanns sådant i KRIM, och även den har jag ju i min bokhylla.
 
I TeknoChock går det att låta sin cybernetik ta skada för att slippa ta den själv, med nackdelen att delarna går sönder för tillfället. Det är coolt.
Det är också coolt om billig Cybernetik låter mycket mer än dyr, med fläktar, hydralik, servos och det där kraftstationsljudet av el.
 
Swedish Chef;n281985 said:
Rotsystems regel med gratis Krom, all cybernetik som bara är kosmetisk är grym tycker jag.

Ja, den passar väldigt bra till den cyberpunkiga spelvärlden men jag tycker inte att den känns lika lämplig för rymdopera. Där är funktion viktigare än utseende.
 
Jocke;n281974 said:
I TeknoChock går det att låta sin cybernetik ta skada för att slippa ta den själv, med nackdelen att delarna går sönder för tillfället. Det är coolt.

Listigt. Ännu en bok som står i min hylla och som bör få sig en genombläddring alltså.
 
Big Marco;n281979 said:
Neotech. Massor av cybertech. Massor!

Där har vi ett spel som jag har noll koll på, har alltid tänkt att reglerna är alldeles för detaljerade för min smak, men massor av cybertech låter fint så jag noterar Neotech på listan.
 
Ska det vara riktigt retro måste man ju bli kumulativt tokigare av sina proteser, cochleaimplantat, tandbryggor och artificiella hornhinnor. Cyberpsykos Känns väldigt puritanskt f.ö.
 
luddwig;n281986 said:
Ja, den passar väldigt bra till den cyberpunkiga spelvärlden men jag tycker inte att den känns lika lämplig för rymdopera. Där är funktion viktigare än utseende.

Sant är nog mer en regel för en liten mer "gritty" miljö.
 
obak;n282044 said:
Ska det vara riktigt retro måste man ju bli kumulativt tokigare av sina proteser, cochleaimplantat, tandbryggor och artificiella hornhinnor. Cyberpsykos Känns väldigt puritanskt f.ö.

Det var en god tanke. Jag har skrivit fluffmässiga konsekvenser för de rollfigurer som använder olika övernaturliga förmågorna (typ magi). Får göra detsamma för cybernetik.
 
Som många redan har skrivit. Neotech, Mutant (även UA om du kollar på robotar), TeknoChock, CM/77. Även Shadowrun, Dark Heresy, Gurps Cyberpunk, Starfinder... ett gäng spel helt enkelt.

Även, teknikmagasinets katalog, med tillägget att allt kan bli inopererat i en person.
 
luddwig;n282060 said:
Det var en god tanke. Jag har skrivit fluffmässiga konsekvenser för de rollfigurer som använder olika övernaturliga förmågorna (typ magi). Får göra detsamma för cybernetik.

Nej snälla, det är en HEMSK tanke som bara har till syfte att jävlas med spelarna. Cyberspykoser är svammel
 
Back
Top