Nekromanti Cyberpunk, tradspels-system

2097

deleta mitt konto tack
zonk;n236242 said:
Coolt, tack för tipset Caliga! Får kika lite på det.

En allmän fundering: Har aldrig rört OSR eller någon form av D&D vare sig som spelare eller SL. Är Cyber-Hacked, Mirrorshades, Polychrome eller de andra en lämplig introduktion till OSR för mig som SL, och för spelarna (som inte heller testat OSR)?
Japp!

zonk

muterad
Svärd o Svartkonst har jag faktiskt i hyllan! Ser fram emot att spela det men just nu är jag sugen på cyberpunk. Har läst en hel massa om OSR men aldrig spelat. A Quick Primer var ju snorbra, om jag läst den hade jag glömt den helt. Blir helvetes sugen på OSR när jag läser den. Har försökt göra lite såna grejer men vi har hamnat väldigt mkt i BRPs "alla rullar mot sina färdigheter"-grejen lite för ofta. Inte enbart, men för mkt.

Fan, det jag menar är bara att det hade känts fel att INTE spela första OSR-grejen för oss alla som fantasy-grottkräl. Hela tanken med Shadowrun är ju förvisso att vara en setup för typ, cyberpunk-grottkräl, så det går ju bevisligen att blanda alldeles utmärkt. Men...... vore det fel som första OSR-upplevelse?

luddwig

Lawful evil
OSR är en spelstil. Du kan stoppa in den i vilken setting du vill. Så... Megakorporationen har tagit systern till gatusamurajernas ledare tillfånga. Samurajerna ger sig nu ner i kulvertarna under korporationens forskningsskrapa för att frita henne. Typ.

zonk

muterad
luddwig;n236251 said:
OSR är en spelstil. Du kan stoppa in den i vilken setting du vill. Så... Megakorporationen har tagit systern till gatusamurajernas ledare tillfånga. Samurajerna ger sig nu ner i kulvertarna under korporationens forskningsskrapa för att frita henne. Typ.
Absolut, det är jag med på. Det är nog bara min stil-nerv som vill säga mig att man ska uppleva det i en fuktig, illaluktande dunge första gången, liksom. Men den har nog fel.. shadowrun-ish med OSR-regler låter helt sjukt bra, ju mer jag tänker på det.

Jocke

Man med skägg
jag tycker att cyberpunk behöver regler för automateld, hackars som faktiskt kan göra någonting och bra yrken till det. Därför rekommenderar jag Neotech 1 (och såklart TeknoChock,men det är ju svårt att få tag på).
N1 är oändligt mycket bättre än n2, av många anledningar men kanske mest för att man träffar på sexor när man slår för automateld, i n2 träffar man på ettor - en klart sämre regel.

zonk

muterad
Jocke;n236286 said:
jag tycker att cyberpunk behöver regler för automateld, hackars om faktiskt kan göra någonting och bra yrken till det. Därför rekommenderar jag Neotech 1 (och såklart TeknoChock,men det är ju svårt att få tag på).
N1 är oändligt mycket bättre än n2, av många anledningar men kanske mest för att man träffar på sexor när man slår för automateld, i n2 träffar man på ettor - en klart sämre regel.
Har ju fantamej TeknoChock i hyllan, måste läsas! Hade helt glömt att jag ens hade det.

Är Neotech 1 ett snabbt, lätt, fräsigt system då? För jag tror jag övergett tanken på gigantiska kolosser i stil med Shadowrun.

Edit: Är det inte Neotech där man kan blöda ihjäl på 100 sätt redan vid första kulan som träffar en? Där det tar typ en heldag att fixa en RP och den blöder ihjäl garanterat i första striden, typ? Eller har jag elaka minnen om fel spel nu? (EDIT: minnen om vad folk sagt om Neotech, alltså, jag har absolut inte spelat det)

2097

deleta mitt konto tack
Alla spel har väl automateld kom igen nu. Var inte ironisk

Caligo

Swashbuckler
Jocke;n236286 said:
jag tycker att cyberpunk behöver regler för automateld, hackars om faktiskt kan göra någonting och bra yrken till det. Därför rekommenderar jag Neotech 1 (och såklart TeknoChock,men det är ju svårt att få tag på).
N1 är oändligt mycket bättre än n2, av många anledningar men kanske mest för att man träffar på sexor när man slår för automateld, i n2 träffar manl.
QuestCore har automateld.... Just sayin' :)

Dock inga specifika hackingregelsubsystem....

Jocke

Man med skägg
zonk;n236298 said:
Är Neotech 1 ett snabbt, lätt, fräsigt system då? För jag tror jag övergett tanken på gigantiska kolosser i stil med Shadowrun.

Edit: Är det inte Neotech där man kan blöda ihjäl på 100 sätt redan vid första kulan som träffar en? Där det tar typ en heldag att fixa en RP och den blöder ihjäl garanterat i första striden, typ? Eller har jag elaka minnen om fel spel nu? (EDIT: minnen om vad folk sagt om Neotech, alltså, jag har absolut inte spelat det)
Som jag minns det - det är säkert femton år sen jag spelade N1 senast, så tar det ganska lång tid att göra en rollpeson och vi brukade inte dö särskilt ofta.

Jocke

Man med skägg
2097;n236300 said:
Alla spel har väl automateld kom igen nu. Var inte ironisk
Jo, men inte av nödvändighet bra automateld. Nya Delta Green har fantastiska regler för automateld, som jag kommer sno till exakt alla andra brp spel. Dessutom var det ett av tre måsten, tillsammans med bra yrken och bra hacking.

Caligo;n236305 said:
QuestCore har automateld.... Just sayin' :)

Dock inga specifika hackingregelsubsystem....
varför säljer jag spanska solhus i citeringen?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jocke;n236307 said:
Nya Delta Green har fantastiska regler för automateld, som jag kommer sno till exakt alla andra brp spel.
Kan du ge en kort beskrivning? Som du säger är det ju en nödvändighet för cyperpunk, och jag är alltid på jakt efter bra automateldsregler!

anth

Vetefan
zonk;n236298 said:

Neotech är i princip Eon i framtiden.
Tycker du att Eon är ett snabbt, lätt, fräsigt system så... :)

Dessutom släpptes Neotech 2 år 1999 och Ymir håller på att skriva Neotech 3... men det lär ta ett bra tag innan han är färdig.

Jocke

Man med skägg
anth;n236319 said:
Neotech är i princip Eon i framtiden.
Tycker du att Eon är ett snabbt, lätt, fräsigt system så... :)
Allt det där superkrånglet i eon hade neogames inte hunnit skriva i Neotech. Det är mycket mer som Viking i framtiden :p

Jocke

Man med skägg
Rymdhamster;n236313 said:
Kan du ge en kort beskrivning? Som du säger är det ju en nödvändighet för cyperpunk, och jag är alltid på jakt efter bra automateldsregler!
Det finns ett par klyftiga grejer lagda ovanpå varandra i Delta Greens regler för automateld. Först och främst är det farligt, skadan är utskrvien med procentchans att folk i skottfältet som inte har skottsäker väst eller är i skydd dör. Det brukar vara mellan 10-15% ungefär. Så man slår sitt "dog folk slag" och slår man över så får de som blir träffade slagets skada som att det var 2t10 i stället.
När man blir beskjuten av automateld och inte vill dö så kan man kasta sig undan, eller ner på marken för att undvika, gör man det försakar man sin nästa handling den rundan - men dör inte.
Sen finns det nån slags regel som gör att nedhållande eld funkar som jag just nu har glömt, men det har med sanity att göra.
Så finns det lite finesser med att man får en bredare vinkel på vilka man träffar mot fler skott och lite sånt.

Paal

Imaginär fantast
Jocke;n236286 said:
jag tycker att cyberpunk behöver regler för automateld, hackars som faktiskt kan göra någonting och bra yrken till det. Därför rekommenderar jag Neotech 1 (och såklart TeknoChock,men det är ju svårt att få tag på).
Var hittar man info om och kanske någon recension av TeknoChock?

Jocke

Man med skägg
Paal;n236428 said:
Var hittar man info om och kanske någon recension av TeknoChock?
tex här: https://wilper.wordpress.com/2011/0...-i-en-snabb-och-brutal-framtid-by-olavnygard/
eller här: http://medusagames.blogspot.se/2011/04/recension-teknochock.html

Man kan ladda ner startpakets-versionen på boningen-arkivet: http://www.mandrill.se/boningen/teknochock/ (men länken till rollformulären på sidan är trasig, det är nog bara att skriva om länken så den är mandrill.se/boningen istället för boningen.org men jag har inte prövat).

zonk

muterad
Hur är det med tidigare versioner av Shadowrun, är de lite mindre tungrodda regelmässigt än 5e eller är det samma grej typ?

Är lite sugen på system som ger mer utrymme att fortsätta utveckla karaktären lite stegvis, utan levlar, i stil med Star Wars: Edge of the Empire eller kanske lite som WHFRP 2e kanske typ. Har kört väldigt avskalat system rätt länge och är sugen på nåt annat. Har till på köpet faktiskt börjat bli lite sugen på dice pools. Hade det inte varit för settingen hade jag fantamej evt funderat på att köra SW:EoE....