Nekromanti Cyberpunk

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,778
Location
Helsingborg
Krille said:
Så jag vill inte kalla Inception för cyberpunk. Post-cyberpunkig science fiction, möjligen, och såpass trevligt unik att det inte riktigt finns en genrebeteckning för det.
Med tanke på hur mycket makt Saito har, att plotten centreras kring ny teknologi och kontrollen/dissemination av information samt karaktärernas egen osäkerhet om de fortfarande är sig själva så saknas det bara en enda rostig arcology för att det ska bli fullfjädrad cyberpunk.

Det är inte mycket som skiljer sig från...tja, varenda cyberpunk mindheist som någonsin gjorts.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Krille said:
Genren kännetecknas av avancerad teknologi i samband med ett nedbrytande eller radikal förändring av samhället.

På den punkten tycker jag att Inception fallerar: drömdelning är filmens enda hitech-ploj (visserligen en nyckelploj), men i övrigt är filmen väldigt mycket här och nu. Framförallt har samhället i stort inte ändrats särskilt mycket av drömdelning, annat än att potentiella drömdelningsmål kan få särskild träning. Det finns inga spår av nationalstatens kollaps, arkologier och brutal förorening eller annan postindustriell dystopi.
Det slår mig att man numera nästan förutsätter att teknologi som introduceras kommer förändra samhället i grunden - samhället anpassar sig efter teknologin, snarare än det normala, att teknologin anpassas efter samhället. Singularity-tänket är nästan det här dragit till sin spets - samhället ändras totalt, nästan över en natt, på grund av den nya teknologin.

Men jag vet inte om man behöver bygga cyberpunk efter det. För en berättelse, ibland. Men det kan bli lite av en berättarkrycka.

Om man kör "20 minuter in i framtiden" så kan man köra på tänket - teknologin finns, den kan förändra världen, men den breda massan använder inte den än. (Fastnat lite i "snarframtidSF"-tanken här)

Ett rollspel på gång är förstås nya Neotech(NX?), som visst skulle vara i stil med Transmetropolitan etc, på tal om post-singularity cyberpunk eller vad man ska kalla det. N2 kändes mer som någon slags corporate-fokuserad cyberpunk för min del, f ö. Det har troligen med omslaget och vad vi körde med det dock. Gillade inte det systemet heller.
 
G

Guest

Guest
En singularitet är enligt massan något helt annat än definitionen, singulariteten inträffar när ai eller annan intelligens är tillräkligt lättproducerad och kraftig för att utmanövrera människor tanke och nummersmässigt, huruvida detta är samhällsändrande ingår inte i definitionen, men om vi hux flux skulle ha 8 miljarder hyperinteligenta apor tror jag det skulle förändra samhället oavsett om vi såg aporna som våra verktyg (och det handlar om general purpouse ai och inte specialiserad så att säga att schackdatorer är så intelligenta doesn't just cut it).

/Zorbeltuss
 
G

Guest

Guest
Gibson skriver fortfarande cyberpunk, pattern recognition, spook country och eventuellt Zero History som avslkutar serien är cyberpunk, visserligen med en hel del postcyberpunk men mest cyberpunk enligt mig, och den funkar väldigt väldigt bra med verkligheten enligt mig.

/Zorbeltuss
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Cybot said:
Med tanke på hur mycket makt Saito har, att plotten centreras kring ny teknologi och kontrollen/dissemination av information samt karaktärernas egen osäkerhet om de fortfarande är sig själva så saknas det bara en enda rostig arcology för att det ska bli fullfjädrad cyberpunk.
Vi kan jämföra med exempelvis "We can remember it for you wholesale" av Philip K Dick, som behandlar exakt samma teman men definitivt inte är cyberpunk (den föregår cyberpunkgenren med typ 20 år).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,201
Location
Ereb Altor
Poppe said:
Annars: Remember Tomorrow : http://boxninja.com/ : Lita annorlunda regelsystem, men jag gillar det. Kan tänka mig att det kan vara en riktig höjdare om man är ett gäng som har samma idé om vad cyberpunk är och delar en kväll runt spelbordet.
Vad är annorlunda med reglerna? Jag var väldigt förtjust i Huttons 3:16 och är som många andra här barnsligt förtjust i Cyberpunk.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,116
Location
Nordnordost
Det är inte trad.

Man roterar spelledarjobbet. Det finns rollpersoner och faktioner. Faktionerna delas mellan spelarna, rollpersonerna delas också mellan spelarna (Man kan paxa en i taget som "sin egen".) Så både faktioner och rollpersoner ligger i en hög mitt på bordet, och man är fri att väva in "andras" grejjer i sina scener.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Vet inte om du tycker det blir OT, men apropå observationen att verkligheten sprungit ifrån (den tidiga) cyberpunken, så vill jag bara nämna Eclipse Phase. Det är till viss del gjort av folk inblandade i Shadowrun tidigare, och är lite post-cyberpunk, tycker jag. Samma sorts framtidsfantasi som cyberpunk var när det kom, fast utifrån nu och den science fiction som skrivits de senaste tjugo åren. Värt att ta en titt på, eventuellt.
 

shotgun_ramadan

Fåntratt
Joined
2 Feb 2010
Messages
152
Location
Wroclaw, Polen
Jag har Eclipse Phase och tycker att det är fantastiskt bra! Det mest nyskapande rollspelet sedan.. Ja, jag vet inte vad. Men jag tycker som sagt inte det är riktig cyberpunk, men känslan går ju givetvis att återskapa.

Eclipse Phase är släppt under Creative Commons-licensen, läs mer om det här. Kontentan är att det är lagligt att ladda ner, men jag skulle uppmuntra folk till att betala för det - det är kul med nyskapande trad-rollspel (går det emot varann..?) och det släpps många trevliga supplement.

Som jag skrev på småprat igår, det går att skapa riktigt intressanta situationer. Fokuset i Eclipse Phase är transhumanism, och det går att kopiera medvetanden och klona dem. Om karaktären har en typ av "livförsäkring" så är döden bara början - det senaste backupen av ditt medvetande laddas upp i en ny kropp (och hur bra kroppen är beror på hur bra/dyr försäkring du har). Eftersom backupen med STOR sannolikhet togs innan din karaktär dog så borde första steget vara att undersöka sin egen död... :gremlaugh:

Andra intressanta exempel som nämns i boken är resor - säg att du vill resa från en rymdstation till en annan, och resan tar tre veckor. Om ärendet på din destination är brådskande kan du göra en backup på ditt medvetande, hyra en kropp på den plats du ska till, och sedan skicka en backup dit. Under tiden så skeppar du din inaktiva kropp till rymdstationen, som anländer tre veckor senare.

Det som är riktigt bra med spelet är alla filosofiska spörsmål det tar upp. Vad är egentligen ett liv, vem är du och vad är det som definierar din identitet?
 

dawnrazor

Veteran
Joined
15 Jul 2011
Messages
198
Location
Staffanstorp
Poppe said:
Första Cyberpunk. Boxen. Den svarta. Yeah.
+1
Yep. Grymma grejer. Vi har haft en del av våra bästa rollspelsstunder i en hemmagjord CP-värld influerad av W Gibson, Bladerunner och American Flagg. Det var dock 1988 när det kändes fräscht :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,116
Location
Nordnordost
Nytt sedan vi pratade sist är TechNoir, http://technoirrpg.com/

Jeremy Kellers (snubben som gjorde Chronica Feudalis) nya spel. Jag tror att man kan hitta en beta av reglerna på hemsidan någonstans om man inte kan med att vänta tills spelet släpps.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Eftersom tråden bubblade upp till ytan igen tänker jag skamlöst göra reklam för mitt cyberpunk-spel: Teknochock.

Det är ett nytt, men inte modernt, spel som är någonstans mellan halvfett till jävligt fett beroende på spelpreferenser.

Två feats jag kan lyfta fram är
en abstrakt ammunitionsräkning. Alla vapen kan regeltekniskt avfyras tre gånger, varken mer eller mindre, vilket förstås i fiktionen motsvarar olika mängd av fantastiskt mycket kulor i luften. Mindre bokföring, mer variation.

en relations-mätare. Färgcirkeln är ett hjälpmedel för att skapa drama i action-scener och action i drama-scener. Mätaren gör att din rollperson har en möjlig anknytning till alla SLP:s som ni möter. Vissa hatar dig, andra älskar dig. Att ni blir överfallna i en gränd behöver alltså inte betyda att ni måste slåss.

Introäventyret och regelkärnan finns att ladda ned på hemsidan, ifall du vill provköra innan du köper.
 
Top