Jag har Eclipse Phase och tycker att det är fantastiskt bra! Det mest nyskapande rollspelet sedan.. Ja, jag vet inte vad. Men jag tycker som sagt inte det är riktig cyberpunk, men känslan går ju givetvis att återskapa.
Eclipse Phase är släppt under Creative Commons-licensen, läs mer om det
här. Kontentan är att det är lagligt att ladda ner, men jag skulle uppmuntra folk till att betala för det - det är kul med nyskapande trad-rollspel (går det emot varann..?) och det släpps många trevliga supplement.
Som jag skrev på småprat igår, det går att skapa riktigt intressanta situationer. Fokuset i Eclipse Phase är transhumanism, och det går att kopiera medvetanden och klona dem. Om karaktären har en typ av "livförsäkring" så är döden bara början - det senaste backupen av ditt medvetande laddas upp i en ny kropp (och hur bra kroppen är beror på hur bra/dyr försäkring du har). Eftersom backupen med STOR sannolikhet togs innan din karaktär dog så borde första steget vara att undersöka sin egen död...
Andra intressanta exempel som nämns i boken är resor - säg att du vill resa från en rymdstation till en annan, och resan tar tre veckor. Om ärendet på din destination är brådskande kan du göra en backup på ditt medvetande, hyra en kropp på den plats du ska till, och sedan skicka en backup dit. Under tiden så skeppar du din inaktiva kropp till rymdstationen, som anländer tre veckor senare.
Det som är riktigt bra med spelet är alla filosofiska spörsmål det tar upp. Vad är egentligen ett liv, vem är du och vad är det som definierar din identitet?