Nekromanti CyberTech

ripperdoc

Myrmidon
Re: Monoliteimplantat

<I>dessutom så odlar man ju upp den själv så man kan juh kontrollera tillväxten.</I>

Nej, det gör man verkligen inte. Det görs kontrollerat i laboratorier.

<I>när du själv säger att man räknas som ett freak om man använder cybertech? </I>

Javisst, men jag förutsatte att de som köper den är beredda att acceptera den sociala stigman. Cybertech accepteras alltmer i Neotechs samhälle, men det går mycket sakta.

Kan väl tillägga att det finns, hrm, redskap med liknande funktioer idag, som dock inte är en del av en själv.

/RipperDoc - åsså är det cyberpunk!

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Pendragon

Swashbuckler

ripper har fattat vad jag menar, med tanke på hur mycket prylar det finns idag för att förstora och förlänga penis, och hur illa de funkar (en kvalificerad gissning, hade de funkat hade de sålts överallt) som kan man räkna ut hur ett monolite-implantat (som f ö övrigt inte ersätter penis med en mekanisk, utan är något som opereras in i penis och (kvalificerad gissning här igen) stör penisens naturliga funktioner när den är avstängd. Det är m a o möjligt att få en naturlig erektion även med ett monolite implantat.

Har nog slagit rekord i att använda ordet penis i en forumpost nu...

Så de så!

G

Guest

Guest

Man köper inte ett monoliteimplantat för att förstora penis! det är juh dyrare än biotech varianten! snälla, försök att förstå! den ända fördelen med ett molit implantant är att den är cybertech så att du kanske blir accepterad i någon jävla freakkultur! :C) dessutom så ligger den inte i den naturliga penisen! man kan juh få blod förlust om man blåser upp monoliteimplantat för mycket... och vad tror du händer med din naturliga penis då?
just det! en annan nackdel med monoliteimplantat jämfört med en biotech förstorad penis är att man inte har någon känsel i den... :C) och det är juh ganska losigt! så den ända fördelen är att du nu kan lysa med din abnormalt stora penis(och använda den som en massagestav.. och lite annat nyttigt)!

slog just ditt rekord på antalet förekommande 'penis' i ett inlägg... hoppas det inte är någon som stör sig på att det ordet användes så frekvent men det var liksom nödvändigt..

Mvh Ezzy

G

Guest

Guest

som om det vore den ända! n2 dräller av onödig cybertech! verktygshand? snälla! eller klockan! usch! fast ios fanns det fler i n1 tex ögongranatskastare... :C))

Mvh Ezzy

Pendragon

Swashbuckler

Var får du det ifrån att man inte har någon känsel i den??
Man har ju t o m känsel i en artificiell arm!!

Så de så!

DjeVul

Warrior
Nu vet jag inte hur man räknar. Men rent matematiskt så borde ju kulan ha en oehörd kraft. I skala med ton har jag hört av min vapenfreak-kompis. Men jag själv har faktiskt ingen aning. Sen är ju kulan av bly och skulle nog ta mer skada än det hårda materialet. Men hastighet*vikt=kraft. Så det är inga små summor vi talar om.

För övrigt så är det många som konstaterat att ett kranium av hård metall skulle göra med skada än nytta. Trots allt s förstår ju alla att skallens "mjukhet" har en viss funktion. Och om den inte hade det så skulle det ta andra konsekvenser. Jag har den uppfattningen att det är skadligt. Men jag borde ta reda på mer fakta än mina egna antaganden och skrönor.

Ja det var allt för mig!

Martin

DjeVul

Warrior
i den stora cybertech diskussion för ett tag sen då det medgavs att pansarplåtar och kranium med SKY 10 var orealistiskt. Menade man också det genom en uträkning just för detta ärende att en 5.56 kaliber skulle flytta en skalle med SKY 10 , 2 meter. Han påstod att han var ett proffs, vart han hade läst vet jag inte. Men jo vi har alla läst fysik

rörelseenergi * vikt = kraft

kulans hastighet * kulans vikt = aj

Jag tar hur som helst hans parti.
Vem det nu var =)

Martin

ripperdoc

Myrmidon

Jag har uppfattat det som att man byter ut det man har mot en konstgjord, även om den kanske använder ens vanliga blod på samma sätt...

För övrigt lägger jag nu ner den här diskussionen. Jag tror det är uppenbart att det finns ett _visst_ säljvärde i ett monoliteimplantat.

/RipperDoc

qass

Veteran
Nu Linköping, Egentligen sveriges geografiska och
Hejsan.
Detta är mitt allra första foruminlägg någonsinn.

Tycker det här med fysik är ganska skoj, så
jag utförde helt enkelt en liten räkneövning
nu en stund.

Låt oss anta att ett huvud(bepansrat) befinner sig på ca
två meters höjd och träffas av en 5.56N.
Antag också att kulans hastighet innan träff v0k = 930 m/s
samt att dess massa enligt N2 är 3.9g. Jag har även helt
självsvådligt uppskattat ett huvuds massa till 2kg, skulle
tro att detta är aningen lågt men det gör endast att huvet
komer att flyga längre.

Enligt lagen om rörelsemängdens bevarande skall
rörelsemängden före träff vara det samma som efter träff.
Antag att kulan efter ögonblicket efter träff får hastighet 0.

Då kommer huvudet att få hastigheten
vH(uvud) = v0k*mk/mh = 930*0.0039/2 = 1.8135 m/s

Innandet landar i marken ca 0.64s senare har det
hunnit tillrygalägga ca. 1.16 m sidledes.

Observera att detta förmodligen är en kraftig överskattning
då en hel del energi skulle gå åt till att smula
sönder kulan. Att det oftast sitter fast en kropp vid ett
huvud som har oftast(?) betydligt större massa än
de tidigare uppskattade två kilona skulle förmdligen minska
huvets hastighet efter träff betydligt.

Slutsats:
Huvet kommer längre om personen som äger det
ramlar raklång.

Jag skulle tro att detta resonemang är förhållandevis
korrekt, även om jag vet att det innehåller en del fula
förenklingar och antaganden. Rätta mig gärna om ni vill.

Mattias, som uppenbarligen har för lite att göra.

ripperdoc

Myrmidon
Du har en hel del luftmotstånd att ta med i beräkningarna. Samt att all rörelsenergi inte delas ut till målet, eftersom kulan skall rikoschettera (vet inte hur mycket rörelseenergi som utdelas dock). Tänk sedan på nackens elasticitet som är till för att kunna fördela krafter nedåt längs med kroppen, så att huvudet inte skall få för kraftig smäll. Sedan lossnar knappast huvudet av kraften, däremot är det möjligt att skador skulle kunna uppstå ändå (har dock ingen aning, det krävs en del komplicerade uträkningar misstänker jag).
Tänk även på att en 5.56N utskjutet från en automatkarbin är ett relativt kraftigt skott. Pistoler och k-pistar har mycket lägre utgångshastighet, och hastigheten spelar mycket mer roll än vad kulans massa gör (pistolkulor av de grövre kalibrarna är ganska tunga).

/RipperDoc - förstår varför railguns är livsfarliga, dra till med en 1/100 av ljusets hastighet så har du ändå ett mycket livsfarligt vapen.

* OBS, är inte införstådd i railgunteknologi (riktat till alla besserwissers därute ;-)*

hatten

Swashbuckler
Re: Dåraktiga prylar idag och iframtiden

Jag äger en T6 av bärnsten ÄR det smart Nix Jag köpte den för att den var Cool grej.
På samma sätt kan man säga om min klocka den fungerar som en fjärrkontroll jag kan styra min Video med den (tyvär intet MIN TV som ligger på en annan frekvens, Men många TV apparater)

Det är några få exemplar på onödiga prylar som finns redan idag så varför är det så abbsurt med massa cybertech för människor I N1-2 ?
Redan under 60 talet och 70 talet drömde folk om cybertech..
"The Bionical man" TV show han råkade ut för flygkrash och blev erbjuden en plats som en hemlig agent de opererade in två cybernetiska ben och en Cyberarm plus ett cyber öga. De var dessutom försedda med Atombaterier *ler* uj va tunga benen borde vara.. genom armen fickhan en fruktansvärd styrka och benen gjorde att han kunde springa iffatt en bil ögat örnögon..
TV Showen fick även några forstättning genom "The Bionicel Women" handlar om en tjej THe Bionical man kusin Jamie som råkar ut för en olycka och får samma erbjudan så beväpnad med två cyberben och ett cybernetisk öra så kämpar hon för rättvisa the USA way..

Som sakt folk har drömt om konstiga saker det finns gott om exempel på konstnärer som verkar sakna folkvett eller till och med hjärna de gör konstiga saker och det finns tekniker som skulle om de kunde hitta på vad som helst..

Själv skulle jag gärna vilja genom Genmanipulering skapa en egen varelse tyvär finns det några saker som hindrar mig..
*suck*
jag har inte kunskap och naturlagar hindrar mig..
Varelsen JAG skulle vilja skapa OM det gick är en Flygande blå val på 80 ton med små små vingar..
Aaa tänk folks min när tio tjugo sådana kommer flygande fram genom luftan *ler* tyvär så kommer det nog inte funka..

Men fattar ni vad jag menar OM det går kommer någon försöka OM man kan göra något gör man det..

så varför finns inte..
Cybernetisk kaffekokare ? ( Åke Rosenius skulle nog ha låtit sin N2 gubbe köpa en )
Cybernetisk ärtskjutare ? ( perfekt att ha under tråkiga lektioner )
Cybernetisk infällbara Inlaners ( rullskriskor ) man kan fälla in dom i fotsulan och sen ut igen, perfekt.. *ler*

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...

qass

Veteran
"Du har en hel del luftmotstånd att ta med i beräkningarna."

Ja. Men det blir ju så besvärligt då.
Och jag kunde ju visa att huvudet inte flög iväg några två
meter i alla fall...

"Samt att all rörelsenergi inte delas ut till målet, eftersom kulan skall rikoschettera (vet inte hur mycket rörelseenergi som utdelas dock). Tänk sedan på nackens elasticitet som är till för att kunna fördela krafter nedåt längs med kroppen, så att huvudet inte skall få för kraftig smäll. Sedan lossnar knappast huvudet av kraften, däremot är det möjligt att skador skulle kunna uppstå ändå (har dock ingen aning, det krävs en del komplicerade uträkningar misstänker jag)."

Jag skriver rätt tidigt i mitt inlägg att huvudet
befinner sig på två meters höjd, inget om att det faktiskt
sitter fast vid en kropp....;) Därav min senare komentar om
det nu skulle vara som så att det faktiskt satt fast..

Jag har även antagit att all rörelseenergi övergår i
huvudet, men som jag också skriver tar jag ingen hänsyn
till att knöla ihop vare sig kula eller huvud.

"Tänk även på att en 5.56N utskjutet från en automatkarbin är ett relativt kraftigt skott. Pistoler och k-pistar har mycket lägre utgångshastighet, och hastigheten spelar mycket mer roll än vad kulans massa gör (pistolkulor av de grövre kalibrarna är ganska tunga)."

Jag använder mig ju visserligen något förenklat av
rörelsemängd.

Mycket riktigt är 5.56 kraftig. Jag har också gjort lumpen.
Visserligen i Arméns Trumkår, men vi sprang runt med
ak5orna någon gång ändå. Men jag använde 5.56N eftersom
tidigare inlägg handlade om just denna kaliber.

Mattias, som fortfarande inte har något vettigt att göra
och liksom föregående inläggsförfattare inte vill bli
träffad av en railgun. Inte av något annat heller för den
delen. (på sin höjd en solstråle)

Flyby

Veteran
/RipperDoc - förstår varför railguns är livsfarliga, dra till med en 1/100 av ljusets hastighet så har du ändå ett mycket livsfarligt vapen.

Railguns fungerar inte p.g.a. rådande fysiska lagar. För att accelerera en partikel till ljusets hastighet så krävs en oändlig energi. Jag kan, men tänker inte, förklara varför.

* OBS, är inte införstådd i railgunteknologi (riktat till alla besserwissers därute ;-)*

I´m a besserwisser and I´m okay,
I know all day, and I sleep all night /images/icons/cool.gif

// Flyby

qass

Veteran
"Railguns fungerar inte p.g.a. rådande fysiska lagar. För att accelerera en partikel till ljusets hastighet så krävs en oändlig energi. Jag kan, men tänker inte, förklara varför."

Han skriver visserligen 1/100 C (ljusets hastighet), dvs 1% av C. Det räcker ganska bra för att göra ganska ont och det är dessutom ganska långt från C och inte alls omöjligt.

En railgun funkar som jag förstått som att man accelererar en projektil med hjälp av exempelvis(?) elektromagnetism längs en "styrräls". Där av namnet railgun.

Mattias

Flyby

Veteran
Snabbt svar där =P
Han skriver visserligen 1/100 C (ljusets hastighet), dvs 1% av C. Det räcker ganska bra för att göra ganska ont och det är dessutom ganska långt från C och inte alls omöjligt.

Meningen är nog inte att det ska göra ont. Meningen är att få en levande organism att dö. Att skada kan också vara ett möjligt mål. Det är möjligt att accelerara en projektil till en 1% av C (klarar alla av att man använder C?).

En railgun funkar som jag förstått som att man accelererar en projektil med hjälp av exempelvis(?) elektromagnetism längs en "styrräls". Där av namnet railgun.

Okej, det var mer än vad jag visste. Jag är inte införstådd i tekniken, utan "har bara sett det på film". Så vitt jag förstått är en railgun ett vapen som skjuter en projektil i ljusets hastighet, oavsett avfyrningsmetod. Jag har tydligen misstagit mig.

// Flyby

qass

Veteran
"Meningen är nog inte att det ska göra ont. Meningen är att få en levande organism att dö. Att skada kan också vara ett möjligt mål. Det är möjligt att accelerara en projektil till en 1% av C (klarar alla av att man använder C?)."

Så det gör alltså inte ont att få ett hål rakt igenom kroppen....

Projektilen, som inte behöver vara särskillt stor, kanske bara passerar kroppen rätt snabbt utan att man hinner reagera så mycket på det. Vi talar ju ändå om hastigheter på 3000km/s. Men eftråt, när kroppen registrerat saker och ting, skulle det nog göra ont. Ja man kanske till och med skulle kunna skadas och dö...;)

Sen kan man ju vilja skjuta ett hål i en planka. Dom lever ju inte så vitt jag vet

Mattias, något sarkastisk på morgonkröken....

Devastator

Veteran
Qass, välkommen till forumet. Du går ut hårt märker jag :)

Ja, just det. Jag har inte heller koll på exakt vilka hastigheter vi talar om, men vi är nog alla överens om att vi kan säga Snabbt!
Jag antar att filmen Flyby talar om är Arnolds Eraser. Det är väl den mest kända rullen där vapen som kallas railguns förekommer. Alla scener med de pangarna är dock bullshit.
Enligt tidigare resonemang kan vi anta att rekylen i en railgun blir... grym... Inget man håller i händerna.
Den "räls" som accelererar projektilen behöver vara ganska lång för att man ska komma upp i hastigheten Snabbt! En kvalificerad gissning är att bössan skulle behöva vara några meter. Inget man håller i händerna.
I filmen flyger folk en bra bit när Arnie träffar dem. Som vi tidigare etablerat så krävs att minst lika mycket kraft som målet träffas av också måste tas upp av skytten i form av rekyl. Vi ser aldrig Arnie flyga särskilt mycket...
Sedan går ju kulan givetvis rakt igenom en kropp, utan att lämna av någon nämnvärd energi. Något riktigt hårt kanske skulle flyga en bit, men en människa skulle knappt märka att hon blivit träffad. Ja, förutom att man omedelbart dör av hydroshock såklart :)
Nä, nu har jag neggat tillräckligt på Arnold. Han får göra dumheter, eftersom han har så mycket credit sedan Terminator.

Devastator

At my signal, unleash hell!
-General Maximus, Gladiator