Tankar om kraften + metafysik
Jag har spelett Star Wars i allehanda tappningar och måste säga att jag inte tycker att i någon av dem har den mörka sidan av kraften och dess lockelser fungerat bra. Det är lite som Besten i Vampire. Låter bra som idé men oftast blir det rätt så B när det väl hamnar i spel.
Kan du skriva lite mer hur du tänkt att det skall fungera. Hur funkar det med drivkrafter och liknande?
Att försöka få in det som en drivkraft låter intressant men det bör ju vara något man kan falla in i utan att vilja det. Det vill säga att man blir provocerad så till den milda grad att man släpper lös sina passioner och bara sliter ut den mörka sidan ur sig.
Sedan är det frågan om det är den mörka sidan i sig som är en drivkraft?
Anakin dödar ju sandfolket för att han hämnas sin mors död. Han hjälper Palpatine för att kunna rädda Padmé som han älskar.
Luke faller till den mörka sidan för ett ögonblick då Darth Vader hotar hans syster. Så Lukes drivkraft tycks ju i det här fallet ha varit "vänskap" eller något liknande. Men att den nu blev hotad.
Det tycks nästan mer som att den mörka sidan använder folks drivkrafter - även de godartade såsom vänskap - för att manipulera och få in personer på den mörka vägen.
* Borde Mörka Sidan vara tillgänglig för alla karaktärstyper?
I filmerna är det bara relevant om det är en användare av kraften (exempelvis en jedi) som berörs. Det känns faktiskt lite konstigt om man måste varna en smugglare eller en soldat för att akta sig för kraftens mörka sidor då de i de fakto inte använder kraften.
* Vilka negativa effekter bör man få från att använda den Mörka sidan som drivkraft?
Det här är ju en nöt som är svår att knäcka. I många spel såsom Kotor och Swtor så börjar man ju se skum ut om man använder den mörka sidan. Men det känns samtitigt lite väl enkelt som lösning. Sedan får man väl förutsätta att de som är Sith ständigt använder kraftens mörka sida. Det vill säga de använder sina passioner för att kanalisera den.
Lite allmän filosofi om hur kraften skulle kunna funka
Det känns ju som att det finns två sätt att använda kraften i SW-universumet. Ett sätt är där man är i fokus och kopplar sig fri från känslor och snarare tycks bli ett med kraften och låter den forma sig efter ens vilja.
Den andra sidan använder sina passioner (kärlek, hat, fruktan osv) till att "tvinga" kraften att göra saker för dem. Man böjer, bänder och bryter den på de sätt man önskar. Löser upp den i minsta beståndsdelar och omformar den. Som Palpatine själv säger... vissa delar av den mörka sidan ses som onaturliga.
En liknelse jag skulle vilja dra är till genetik. Du kan genom avel få fram djur som ser ut på ett visst sätt. Det tar tid men du hinner prova dig fram och upptäcka misstag under generationerna som passerar.
Men du kan också använda genetisk manipulation (den mörka sidan) för att plocka fram de egenskaper du vill ha och skapa det du önskar på bara en generation. Det går snabbt men resultatet kanske blir otestat och oväntat.
I Star Wars faktan som finns så används ju den mörka sidan många gånger till att skapa just liv medan den ljusa sidan låter saker och ting ha ett mer naturligt flöde.
Men efter denna utsvävning så börjar jag undra om det inte skall vara så att det finns just två sätt att använda kraften.
Böja kraften (ljusa sidan): Man måste vara klar i sinnet och harmonisk, känna kraften för att sedan kanalisera den, böja den för ens vilja och få den att göra som man vill... men även låta den styra ens handlingar.
Bryta kraften (mörka sidan): Man måste kunna använda sin vilja, släppa lös sina passioner, för att tygla kraften. Bryta sönder den och tvinga den till att bli ens redskap.
Detta skulle även kunna förklara varför de som använder den mörka sidan får ett korrumperat och mörkt utseende. När kraften flödar genom dem så gör den de inte naturligt utan betvingat av deras vilja. Detta förändrar deras kroppar.
Att gå från ljus till mörk
Det skulle mycket väl kunna vara så att när du väl bryter sönder kraften (via den mörka sidan) för att använda den så förstör du din egen harmoni till den och således blir den ljusa sidan allt svårare att använda.
Det är kanske det som Yoda menar med:
Once you start down the dark path - forever will it dominate your destiny
En liknelse: Den ljusa sidan är likt ett vitt A4 ark. Detta visar ens fulla potential och hur man kan använda kraften. Varje gång man använder den mörka sidan så uppstår en svart fläck som slukar en del av det vita. Ju mindre vitt kvar desto svårare att använda den sidan. När allt sedan är svart har man helt tappat kontakten med harmonin och balansen. Nu återstår bara att betvinga kraften.
Om man är stark i den ljusa sidan av kraften så är det kanske en extra energiurladdning som kommer då man bryter sönder harmonin (bläcket spills på pappret). Således så är den mörka sidan extra kraftfull de första gångerna man använder den och bryter sönder balansen som finns inom en. När allt är sönderbrutet och den mörka sidan är allt som finns kvar så hamnar den på en mer "normal" nivå.
Således så är du som kraftfullast då du är en brukare av den ljusa sidan men som faller till den mörka sidan.
När används den mörka respektive ljusa sidan
Jag skulle säga att det beror på situationen. Om personen är i en känslostorm, förargad, rädd eller hotad så kan det vara så att det bara finns ett alternativ och det är att gå med den mörka sidan om kraften väl skall användas. Därav att Sith använder detta som medel för att omvända de andra till sin gemenskap.
Detta är också anledningen till att Jedi's lever likt munkar. De saknar nära relationer och gör allt för att kunna kontrollera sig själva även när det värsta händer.
Regelmässigt
När en jedi väl är fullt tränad så tycks dessa inte ha några problem att motstå den mörka sidan. Det är just padawans eller de som har en mörk fläck på själen som har risken att förföras till mörkret.
Således bör det finnas en nivå där de är "säkra".
Sedan vet jag inte på vilket sätt det är bäst att göra det spelmässigt.
Spelaren väljer: Kan man få en spelare att välja att använda den mörka sidan av kraften så bör det vara i ett tillfälle där denne är hotad och pressad. Det bör till och med vara så att det inte går att använda den mörka sidan om man är i ett harmoniskt tillstånd. Du behöver lära dig att uppnå tillräkligt stor känslostorm för att kunna bryta kraften och omforma den. Så under en känslomässig situation så bör en spelare kunna välja att använda den mörka sidan.
Situationen bestämmer: Beroende på situation så bör spelaren kunna tvingas att använda den mörka sidan. Om dennes älskade just blivit dödad, rollpersonen är rädd/hotad eller liknande så kan spelledaren hävda att om denne använder kraften nu så är det den mörka sidan... alternativt att spelaren får slå något slag för att kontrollera sig själv från att göra det.
Nä nu får det vara nog med rantande...
Kommer du på ett bra system som funkar så posta det på forumet. Skulle behöva något sådant till nästa gång jag leder Star Wars.