Nekromanti [Cydonia] Is the dark side stronger? (SW-mod)

Max Raven

T12-kultist
  • Borde Mörka Sidan vara tillgänglig för alla karaktärstyper?
  • Vilka negativa effekter bör man få från att använda den Mörka sidan som drivkraft?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hmmm...

Jag gillar å min sida att se "the dark side" som känslor, punkt... Starka känslor av alla slag. Även kärlek. Kärlek leder till rädsla, som leder till hat...

Sedan skulle jag nog helt enkelt låta rollpersoner få extra fräs av att agera impulsivt eller emotionellt. Är du arg när du använder dina kraftblixtar? Bra, då får du dark side points OCH dina blixtar får mer fräs. Är du eftertänksam och använder blixtarna i upphöjt lugn och med god planering löper du mindre risk att få problem av din kraftanvändning - punkt. Inga övriga bonusar. Kanske kan du med lång tids träning få light side points, och ju fler såna man har desto kraftigare blir ens blixtar. men det är mycket svårare att få dem, än att få dark side points.

Dark side points ger också extra fräs i sig, så dina blixtar blir mäktigare och mäktigare ju oftare du agerar emotionellt. Det finns med andra ord ingen nackdel - utom att du belönas för att du agerar mer och mer irrationellt och mer och mer känslomässigt, så du blir mer och mer en känslodriven person.

("blixtar" är här ett exempel, byt ut mot vilken force power som helst).

Max Raven

T12-kultist
krank said:
Hmmm...

Jag gillar å min sida att se "the dark side" som känslor, punkt... Starka känslor av alla slag. Även kärlek. Kärlek leder till rädsla, som leder till hat...

Sedan skulle jag nog helt enkelt låta rollpersoner få extra fräs av att agera impulsivt eller emotionellt. Är du arg när du använder dina kraftblixtar? Bra, då får du dark side points OCH dina blixtar får mer fräs. Är du eftertänksam och använder blixtarna i upphöjt lugn och med god planering löper du mindre risk att få problem av din kraftanvändning - punkt. Inga övriga bonusar. Kanske kan du med lång tids träning få light side points, och ju fler såna man har desto kraftigare blir ens blixtar. men det är mycket svårare att få dem, än att få dark side points.

Dark side points ger också extra fräs i sig, så dina blixtar blir mäktigare och mäktigare ju oftare du agerar emotionellt. Det finns med andra ord ingen nackdel - utom att du belönas för att du agerar mer och mer irrationellt och mer och mer känslomässigt, så du blir mer och mer en känslodriven person.

("blixtar" är här ett exempel, byt ut mot vilken force power som helst).
Verkar vettigt. :gremsmile:

Funderar om man kan göra åt det här hållet: Agera enligt känslor ger Dark Side (vilket ger Force + långsamt ökande Dark Side-level). Den ökande dark side-nivån bör likna erfarenhetströsklarna för vanliga drivkrafter, men mer utspridda. Varje session Dark Side används ger en ny markering - man når kanske Dark Side 1 efter en 4 markeringar, nästa efter 6, därefter 10, etc? En markering försvinner för varje session man inte använt sig av dark side, kanske?

Light/Dark side ger "gratis" Force (=nivån) som man kan använda för att boosta, precis som vanligt. Dark side "blockerar" light side, så för att använda light side måste man låta bli dark side tills man hamnar under dark side tröskeln för 1.

Vanliga människor kan också använda/påverkas av dark side.

Light side finns inte som Drivkraft - så enligt din modell helt enkelt att man kan köpa det för erfarenhet.

Övriga tankar: Drivkrafter i SW-modden får inte vara känslor. Däremot kan de överlappa (skydda nära och kära, hämnd, etc) - d v s sadistiska hämnare har fördelar. Hm, kanske iaf.

Vad jag vill ha ut ur systemet är givetvis att få spelare att lockas av den mörka sidan. Det känns som att de SW-rollspel jag läst vill hopa på en hög nackdelar på folk som är dumma nog att dras ner djupt nog (WEG tar kontrollen över RP, t o m). I praktiskt spel är det ju knappast lockande alls - antingen så får man göra ny RP, eller så får man en hög med minus på vad man gör. Det är kontraintuitivt, för mig iaf, så jag är inne på linjen att ge dem mer och mer kraft - resten lär följa på automatiskt. Jag funderar på om Dark Side-nivåer ska ta längre och längre tid att komma högre på, i motsats mot light side (som jag tänkte ska fungera som övriga erf-kostnader, f n "flat rate"). Fördelen man har om jag följer ovan är att dark side inte interagerar med erfarenhet alls (man får varken köpa bort eller öka dark side-leveln med erf). Mer erfarenhet åt annat alltså - även om light side i längden ökar stadigt så länge som man investerar i den.

Lite osäker på hur man bäst ska göra där. Hm.

krank

Jag föreslår att Dark Side aldrig sjunker, och att skalorna är separata.

Varför?

Jo, för att man då fortsätter frestas att använda sina krafter emotionellt, för att få tillgång till de där Dark Side-poängen. Det blir lite som att sluta röka; behovet finns kvar, och det skulle nog smaka precis lika gott om man tog ett bloss fem år senare...

Om man kan bli av med dark side points sjunker ju frestelsen istället.

Det folk som är force sensitive kan känna av är alltså mer vilket som är störst inom en; den ljusa eller den mörka sidan. Det blir mer av ett val i stunden, snarare än ett livsval. Eller snarare, det blir en frestelse i stunden.

Max Raven

T12-kultist
Lite osäker på vilket som är bäst, men båda alternativ verkar bra ur min synvinkel.

Om man tappar dark side så hamnar man i sitsen att antingen så kör man dark side hela tiden/en gång per session för att behålla sina nivåer och höja dem. Man har s a s investerat i det, men man kan släppa taget... any time now.

Kör man med din variant (tar man det högsta värdet då för bonusar? vill ogärna kladda med light side - dark side på formuläret) så finns det en poäng att återuppta dark side, som ett slumrande monster.

Hm. Beror lite på hur resten funkar, tänker jag.

krank

Max Raven said:
Kör man med din variant (tar man det högsta värdet då för bonusar? vill ogärna kladda med light side - dark side på formuläret) så finns det en poäng att återuppta dark side, som ett slumrande monster.
Jag hade tänkt mig att det berodde på om man använda kraften impulsivt eller inte. Var man inpulsiv fick man högre dark side och använde bonusen från dark side.

Max Raven

T12-kultist
Använd Dark Side för att få Force så måste du använda Dark Side-bonusen resten av sessionen? Tolkar jag rätt vad du menar ungefär nu? :gremsmile:

krank

Max Raven said:
Använd Dark Side för att få Force så måste du använda Dark Side-bonusen resten av sessionen? Tolkar jag rätt vad du menar ungefär nu? :gremsmile:
Mja... Jag tänkte mig nog inte Force som ett separat värde, jag tänkte nog att man hade separata Light och Darksidenivåer. Och varje gång man gör något hetsigt eller impulsivt så 1) ökar dark side och 2) adderas dark side till ens bonus för det slaget... Medan light side adderas, men inte ökas. Light side ökas bara om man typ... jag vet inte, inte varit emotionell och impulsiv under ett helt äventyr?

Max Raven

T12-kultist
Tänker över det här lite - Ja, Force är väl kanske inte ett separat värde, utan något man kan generera mer av med Drivkrafter - tänkte mig att Dark Side/Light Side ger en slags "baspölar" som man kan dra på vid specifika tillfällen (se nedan).

Jag är inne på att inte lägga till Dark/Light side bonusar till slag, eftersom det gör det till någon slags permanent eller one-shot-bonus, och jag vill gärna ge möjligheten att hushålla lite med ens Force (och kunna använda den på andra saker)*. Skillnaden är inte jättestor - Energi i Cydonia kan användas till att öka Effekt, men har ett par andra saker man kan lägga den på (attackera en extra fiende, vinna initiativ, automatisk förflyttning... bl a).

Light Side bör i vilket fall ge samma effekt, och jag är helt med på att man inte ökar den genom användning. Vill man vara Light Side får man anstränga sig. :gremsmile:

*Mitt problem är när man bör ge denna bonus - Light Side och Dark Side bör ge bonus vid samma slags tillfällen i så fall, utöver Force som genereras av Dark Side-användning (precis som med vanliga drivkrafter). Jag behöver se över min modell alltså, om jag kör med den. Tänkte mig i början av varje konflikt/utmaning - och att Dark Side-användning leder till att man använder Dark Side-värdet resten av sessionen verkar lite intressant. Hm.

Lupus Maximus

Tekniker
Jag håller med Krank i hans syn på separata värden. Speciellt om man även vill ha "gåa jedi"

För att ta ett citat från The Designer's Notebook: Bad Game Designer, No Twinkie! XII
The concept of neutrality is usually poorly implemented as well. In some games it means you need to balance good acts with evil ones, which gets hard to swallow. Roughing up one pedestrian for a few coins and then helping another across the street doesn't make you neutral, it makes you schizophrenic.
Så Dark side energin kommer från att släppa lös och fokusera sina känslor. Light side energin är att fokuserat och kontrollerat försöka manipulera energinflöden. Men användandet av känslor lämnar rester, och det oro, hat, ilska, eller vad man släppte lös släpper inte helt och är svår att få bort.

Lite som att dark side släpper man lös, och låter kraften flöda genom sig. Medan light side är att försöka manipulera kraften utan att själv påverkas.

Med den tanken kan restenergin från kraften, "dark side points" göra det svårare att inte släppa in kraften och därmed vara ett minus för att använda the light side.

Gray jedi kan då t.ex. bli en light side jedi som inte är fobisk mot all form av känslor.

Blasphemy

Swashbuckler
Tankar om kraften + metafysik

Jag har spelett Star Wars i allehanda tappningar och måste säga att jag inte tycker att i någon av dem har den mörka sidan av kraften och dess lockelser fungerat bra. Det är lite som Besten i Vampire. Låter bra som idé men oftast blir det rätt så B när det väl hamnar i spel.

Kan du skriva lite mer hur du tänkt att det skall fungera. Hur funkar det med drivkrafter och liknande?

Att försöka få in det som en drivkraft låter intressant men det bör ju vara något man kan falla in i utan att vilja det. Det vill säga att man blir provocerad så till den milda grad att man släpper lös sina passioner och bara sliter ut den mörka sidan ur sig.

Sedan är det frågan om det är den mörka sidan i sig som är en drivkraft?

Anakin dödar ju sandfolket för att han hämnas sin mors död. Han hjälper Palpatine för att kunna rädda Padmé som han älskar.

Luke faller till den mörka sidan för ett ögonblick då Darth Vader hotar hans syster. Så Lukes drivkraft tycks ju i det här fallet ha varit "vänskap" eller något liknande. Men att den nu blev hotad.

Det tycks nästan mer som att den mörka sidan använder folks drivkrafter - även de godartade såsom vänskap - för att manipulera och få in personer på den mörka vägen.

* Borde Mörka Sidan vara tillgänglig för alla karaktärstyper?
I filmerna är det bara relevant om det är en användare av kraften (exempelvis en jedi) som berörs. Det känns faktiskt lite konstigt om man måste varna en smugglare eller en soldat för att akta sig för kraftens mörka sidor då de i de fakto inte använder kraften.

* Vilka negativa effekter bör man få från att använda den Mörka sidan som drivkraft?
Det här är ju en nöt som är svår att knäcka. I många spel såsom Kotor och Swtor så börjar man ju se skum ut om man använder den mörka sidan. Men det känns samtitigt lite väl enkelt som lösning. Sedan får man väl förutsätta att de som är Sith ständigt använder kraftens mörka sida. Det vill säga de använder sina passioner för att kanalisera den.

Lite allmän filosofi om hur kraften skulle kunna funka

Det känns ju som att det finns två sätt att använda kraften i SW-universumet. Ett sätt är där man är i fokus och kopplar sig fri från känslor och snarare tycks bli ett med kraften och låter den forma sig efter ens vilja.

Den andra sidan använder sina passioner (kärlek, hat, fruktan osv) till att "tvinga" kraften att göra saker för dem. Man böjer, bänder och bryter den på de sätt man önskar. Löser upp den i minsta beståndsdelar och omformar den. Som Palpatine själv säger... vissa delar av den mörka sidan ses som onaturliga.

En liknelse jag skulle vilja dra är till genetik. Du kan genom avel få fram djur som ser ut på ett visst sätt. Det tar tid men du hinner prova dig fram och upptäcka misstag under generationerna som passerar.

Men du kan också använda genetisk manipulation (den mörka sidan) för att plocka fram de egenskaper du vill ha och skapa det du önskar på bara en generation. Det går snabbt men resultatet kanske blir otestat och oväntat.

I Star Wars faktan som finns så används ju den mörka sidan många gånger till att skapa just liv medan den ljusa sidan låter saker och ting ha ett mer naturligt flöde.

Men efter denna utsvävning så börjar jag undra om det inte skall vara så att det finns just två sätt att använda kraften.

Böja kraften (ljusa sidan): Man måste vara klar i sinnet och harmonisk, känna kraften för att sedan kanalisera den, böja den för ens vilja och få den att göra som man vill... men även låta den styra ens handlingar.

Bryta kraften (mörka sidan): Man måste kunna använda sin vilja, släppa lös sina passioner, för att tygla kraften. Bryta sönder den och tvinga den till att bli ens redskap.

Detta skulle även kunna förklara varför de som använder den mörka sidan får ett korrumperat och mörkt utseende. När kraften flödar genom dem så gör den de inte naturligt utan betvingat av deras vilja. Detta förändrar deras kroppar.

Att gå från ljus till mörk
Det skulle mycket väl kunna vara så att när du väl bryter sönder kraften (via den mörka sidan) för att använda den så förstör du din egen harmoni till den och således blir den ljusa sidan allt svårare att använda.

Det är kanske det som Yoda menar med: Once you start down the dark path - forever will it dominate your destiny

En liknelse: Den ljusa sidan är likt ett vitt A4 ark. Detta visar ens fulla potential och hur man kan använda kraften. Varje gång man använder den mörka sidan så uppstår en svart fläck som slukar en del av det vita. Ju mindre vitt kvar desto svårare att använda den sidan. När allt sedan är svart har man helt tappat kontakten med harmonin och balansen. Nu återstår bara att betvinga kraften.

Om man är stark i den ljusa sidan av kraften så är det kanske en extra energiurladdning som kommer då man bryter sönder harmonin (bläcket spills på pappret). Således så är den mörka sidan extra kraftfull de första gångerna man använder den och bryter sönder balansen som finns inom en. När allt är sönderbrutet och den mörka sidan är allt som finns kvar så hamnar den på en mer "normal" nivå.

Således så är du som kraftfullast då du är en brukare av den ljusa sidan men som faller till den mörka sidan.

När används den mörka respektive ljusa sidan

Jag skulle säga att det beror på situationen. Om personen är i en känslostorm, förargad, rädd eller hotad så kan det vara så att det bara finns ett alternativ och det är att gå med den mörka sidan om kraften väl skall användas. Därav att Sith använder detta som medel för att omvända de andra till sin gemenskap.

Detta är också anledningen till att Jedi's lever likt munkar. De saknar nära relationer och gör allt för att kunna kontrollera sig själva även när det värsta händer.

Regelmässigt

När en jedi väl är fullt tränad så tycks dessa inte ha några problem att motstå den mörka sidan. Det är just padawans eller de som har en mörk fläck på själen som har risken att förföras till mörkret.

Således bör det finnas en nivå där de är "säkra".

Sedan vet jag inte på vilket sätt det är bäst att göra det spelmässigt.

Spelaren väljer: Kan man få en spelare att välja att använda den mörka sidan av kraften så bör det vara i ett tillfälle där denne är hotad och pressad. Det bör till och med vara så att det inte går att använda den mörka sidan om man är i ett harmoniskt tillstånd. Du behöver lära dig att uppnå tillräkligt stor känslostorm för att kunna bryta kraften och omforma den. Så under en känslomässig situation så bör en spelare kunna välja att använda den mörka sidan.

Situationen bestämmer: Beroende på situation så bör spelaren kunna tvingas att använda den mörka sidan. Om dennes älskade just blivit dödad, rollpersonen är rädd/hotad eller liknande så kan spelledaren hävda att om denne använder kraften nu så är det den mörka sidan... alternativt att spelaren får slå något slag för att kontrollera sig själv från att göra det.

Nä nu får det vara nog med rantande...
Kommer du på ett bra system som funkar så posta det på forumet. Skulle behöva något sådant till nästa gång jag leder Star Wars.

Tyr

Hero
Jag tror jag hade använts paths liknande de i vampire. Dvs spelaren får välja om hon vill följa den ljusa, den mörka eller den neutrala vägen. Skalan är graderad och det blir svårare och svårare att leva efter ens path ju högre värde man har. Men ju högre värde man har desto starkare force wielder är man. Går man emot ens path så riskerar man att få gå ett steg tillbaka och blir därmed svagare. Enda skillnaden mellan dessa paths är hur man rollspelar. Självklart kan man också byta path om det känns vettigt under spel.

Blasphemy

Swashbuckler
Jag tror jag hade använts paths liknande de i vampire.
Jag använder ett liknande system i min Star Wars-noirversion.

Detta är just baserat på Vampire och hur paths fungerar. Fast som "ynglig" så börjar man på steg 1 och man kan nå ända upp till steg 10. Det finns dock inget som kan putta ned en. Däremot så är det för en jedi ganska svåra prov att klättra upp för stegen till en början medan för en sith så är det relativt enkelt att snabbt komma upp till steg 4 eller 5. Så på det sättet blir det den enkla vägen.

Däremot så får jag det fortfarande inte att fungera med den mörka sidans frestelse och hur man använder den i spel när man tar hjälp av den... en svår nöt att knäcka. Ungefär som en paranöt med en alldeles för dålig nötknäppare.

Max Raven

T12-kultist
Re: Tankar om kraften + metafysik

Tänkvärt!

Nu går jag inte in på allt, men jag kanske ska förklara lite hur jag tänkt.

I Cydonia ger Drivkrafter dig Energi på följande sätt: varje gång du agerar efter en Drivkraft (som kan vara "störta imperiet") så får du Energi (1) och en erf-markering (det senare per session). De kan vara lite olika saker - det kan vara mål som kan uppnås, sinnelag. I vissa fall har jag övervägt nackdelar, fast de kanske blir annorlunda men med liknande system (varje gång du agerar enligt "Blind"-egenskapen får du Energi, t ex).
Drivkrafter är aningen lika "keys" som används i vissa system, t ex Solar System och Lady Blackbird, i att de genererar (mekaniska) fördelar av att användas. Drivkrafter ger alltså bara fördelar när de används, och nackdelar på samma sätt.

I Star Wars-hacken blir Energi direkt översatt till Force - alla har åtminstone tillgång till den Force de kan få från Drivkrafter.

För Dark Side kan man också välja när man vill agera efter den. Tanken är att eftersom man ger en morot för att agera på ett sätt som i ett större perspektiv kan vara negativt så kommer vissa spelare rollspela fall till den mörka sidan mer villigt - det finns helt enkelt en lockelse. På samma sätt belönar inte Light side spelare. Rent spelmekaniskt ger de exakt samma fördelar - även om Dark Side är billigare och ger kortsiktiga fördelar. Alltså är Dark Side alltid en lockelse, i spelet, eftersom det inte ger några spelmekaniska nackdelar, medan det ger kortsiktiga fördelar. Jag utnyttjar lite på förväntad spelarreaktion här (om något ger fördelar så vill de använda det).

Att Dark Side fungerar som en drivkraft (i stort) gör det dock givetvis inte till en drivkraft. Man kan helt enkelt säga att man använder den Mörka Sidan för att få en energiboost på en viss handling - och Mörka sidan kan bara aktiveras av att man handlar efter känslor, vare sig det är kärlek, fruktan, hat etc. I strid är det ganska enkelt att foga in fruktan eller hat, så det blir lite det som driver RP som slåss mycket. :gremsmile:

Jag funderar fortfarande över Dark/Light side för icke-Jedi. Jedi får redan möjlighet att köpa en massa krafter, och även om Dark/Light side är en fara för Jedi så kan man väl vara märkt av Kraften utan att faktiskt vara en Force user? Man har, s a s, ett öde. Tänker på t ex grabben i historien den gamle gubben i KOTOR nämner, som hade någon slags öde från Kraften (sedan blev han slängd i en reaktor. oh well, prophecy fulfilled). Jag är osäker på om jag vill ge Jedi en hyfsat central sak som andra inte får, helt enkelt. Kanske ska tillägga att jag är mer inne på de gamla filmerna, även Han Solo etc inte hade en massa Jedi-krafter så hade de typiska Pulp-hjälte-saker, inklusive tur, och Kraften ska ju vara överallt. Man _kan_ köra med någon form av regel att man är jedi/force user så fort man går över 1 i Light/Dark side, förstås.

Ska man vara lite pseudofilosofisk kring det så kommer iofs termen "dark side" från Jedi - Sith menar att det inte är dåligt i sig (även i KOTOR, där Light/Dark Side är de facto D&Ds Good/Evil, vilket är en grov miss). Men Jedi verkar ha rätt i att relationer, känslor etc bjuder in den mörka sidan. Som du definierar light side så får jag känslan att det är något tränat... Så... Primitiva force users är i regel dark side? Lite coolt. :gremsmile:

Blasphemy

Swashbuckler

Det låter coolt tycker jag. Men finns det några nackdelar av att använda den mörka sidan av kraften?

Typ att man blir mer sårbar för manipulation från andra som brukar den etcetera?

Ska man vara lite pseudofilosofisk kring det så kommer iofs termen "dark side" från Jedi - Sith menar att det inte är dåligt i sig (även i KOTOR, där Light/Dark Side är de facto D&Ds Good/Evil, vilket är en grov miss). Men Jedi verkar ha rätt i att relationer, känslor etc bjuder in den mörka sidan. Som du definierar light side så får jag känslan att det är något tränat... Så... Primitiva force users är i regel dark side? Lite coolt. smile
Jo... jag håller med och det är ju också så jag kör den mörka sidan när jag leder Star Wars. Sedan är det naturlit att den blir mer destruktiv och maktsträvande men att den är genomond är ju felaktigt. Kärlek och passion hittar du där exempelvis medan det är ett stort no no bland jedis.

Tyr

Hero
Blasphemy said:
Jag använder ett liknande system i min Star Wars-noirversion.
Häftigt! Det hade jag helt missat. Var väl precis innan jag kom tillbaka från min frivilliga exil antar jag.

Blasphemy said:
Detta är just baserat på Vampire och hur paths fungerar. Fast som "ynglig" så börjar man på steg 1 och man kan nå ända upp till steg 10. Det finns dock inget som kan putta ned en. Däremot så är det för en jedi ganska svåra prov att klättra upp för stegen till en början medan för en sith så är det relativt enkelt att snabbt komma upp till steg 4 eller 5. Så på det sättet blir det den enkla vägen.
Låter vettigt. Spontant hade jag tänkt mig att light side har en kod att leva efter redan från början, så att man tidigt ställs inför svåra val. Dark side har mer frihet och är mer kul, till att börja med. Efter hand får även sith en kod att leva efter och dess mänsklighet sätts på prov. Dvs exakt som du skriver (så vitt jag kan se). Jag tror att jag föredrar att man kan tappa rank dock. Jag tror ändå valen blir lite enklare iom att spelaren blir mer luttrad.

Blasphemy said:
Däremot så får jag det fortfarande inte att fungera med den mörka sidans frestelse och hur man använder den i spel när man tar hjälp av den... en svår nöt att knäcka. Ungefär som en paranöt med en alldeles för dålig nötknäppare.
Ja, det känns väldigt svårt. Att göra ett objektivt system baserat vad en spelare anser att dess rollperson känner... Har man ett system där känslor lätt kommer ivägen så har man en frestelse direkt. Dark side så kan man använda kraften när som helst utan nackdel. Som light side kan det leda till att man blir svagare.

krank

Blasphemy said:
Det låter coolt tycker jag. Men finns det några nackdelar av att använda den mörka sidan av kraften?
Jag tycker att det räcker med att man blir mer impulsiv, känslodriven, själv =)

Blasphemy

Swashbuckler

Jag tycker att det räcker med att man blir mer impulsiv, känslodriven, själv =)
Jo men Sith är ju inte känslodrivna som så. De verkar ju använda sina känslor när de väl behövs... då släpper de ut dem. Titta bara på Palpatine som verkar vara extremt tålmodig och disciplinerad. Skulle han vara ett rasande anabolafreak så hade han inte kommit så långt.

Likaså.... om det inte finns några regelmässiga funktioner av att använda den mörka sidan... så blir det lite tråkigt tycker jag :gremwink:

Blasphemy

Swashbuckler
Jag tror att jag föredrar att man kan tappa rank dock. Jag tror ändå valen blir lite enklare iom att spelaren blir mer luttrad.
Anledningen till att man inte kan tappa rank (hade tankar på detta tidigare) var att för varje rank så får man större och störe insikt i kraften. Det kändes då konstigt att genom att bryta mot sin "kodex" så tappar man den insikten. Men jag vet inte... kanske hade det varit en lösning.

Att göra ett objektivt system baserat vad en spelare anser att dess rollperson känner... Har man ett system där känslor lätt kommer ivägen så har man en frestelse direkt. Dark side så kan man använda kraften när som helst utan nackdel. Som light side kan det leda till att man blir svagare.
Ja... men det skall ju finnas fördelar med den ljusa sidan också. Båda måste ju ha något att erbjuda.

Gillar lite tänket som Riotminds hade med sin magibok i Drakar och Demoner. Det var inte väl genomfört men en bra idé.

Där fanns det svart magi, grå magi och vit magi.

Vit magi var svår att lära sig (kostade mycket) men det var lätt att få perfekta slag med den och man fumlade sällan.

Svart magi var lätt att lära sig och kraftfull (kostade lite) men däremot så var det svårare att få perfekta slag och det var större chans att man fumlade.

Grå magi låg någonstans mitt emellan.

krank

Blasphemy said:
Jo men Sith är ju inte känslodrivna som så. De verkar ju använda sina känslor när de väl behövs... då släpper de ut dem. Titta bara på Palpatine som verkar vara extremt tålmodig och disciplinerad. Skulle han vara ett rasande anabolafreak så hade han inte kommit så långt.
Mja, alltså, the beauty med min lösning är ju att man inte måste fatta emotionella beslut hela tiden. Man blir däremot starkare NÄR man gör det. Palpatine kan fortfarande vara listig och långsiktig; men de gånger man ser honom använda olika force powers tycker jag generellt att han verkar rätt emotionellt investerad.

Blasphemy said:
Likaså.... om det inte finns några regelmässiga funktioner av att använda den mörka sidan... så blir det lite tråkigt tycker jag :gremwink:
Tja, det jag tycker är tråkigast är hela den här benhårda uppdelningen klassisk SW visar upp; där det är Onding-Ont mot Goding-Gott och är man Ond så blir man ful och får använda de coola krafterna och är man God så får man vara snygg och ha de tråkiga krafterna. Det är framför det jag velat ta bort.

Men så är jag väldigt mycket gray jedi också, i min syn på the force och hela den grejen. Vi har Kraften, och sen har vi två olika sekter med lite olika åsikter om hur den ska användas...