Det här blir det sista i tråden jag skriver. Det är ett svar till Emrig som jag tycker har bra invändningar. men sedan får det räcka.
Jag kan med gott samvete gissa att mer eller mindre blodig hjältepropaganda är något som finns inom alla ideologier.
Jo, det som jag förvånades över var hur
historisk handlingen var. Jag hade ingen aning om att det fanns sådant som pilkorsare eller en lappo-rörelse. Jag förknippade självmord i ideologins namn mest med självmordsbombare i mellanöstern eller Afghanistan.
Jag tycker också att det är viktigt att se hur ideologier också sipprar in i vardagen. Du skriver något sådant här:
Kan en politisk och ideologisk åskådning föra med sig attributet "mördare" likt en sjukdom?
Ja, skulle jag svara. Jag ser (som Arnstad) en koppling mellan (ny-)fascistiska idéer och ABB. Och som Arnstad skriver så är ju inte fascism ett problem om vi med fascism tänker på en nidbild av Mussolini.
Men om vi ser hur en dagsaktuell diskurs återkommer till att "muslimer förgiftar vårt land med hjälp av politiskt korrekta marxister som vägrar låta sanningen komma till tals" då är det ju också viktigt att se hur ABB inte bara är patologisk – utan också vilken ideologi som har inspirerat honom. Han mördade ju inte vilka som helst - utan representanter för just det etablissemang som han menar förråder Norge.
Jag tycker att det känns viktigt att se hur den makabra handlingen alltså passar in i ett större resonemang.
Då blir det också möjligt att se ABB som en sjuk människa
och representant för (ny-)fascistisk ideologi - vilket många har sagt inte tillför något nytt,
mer än att uppenbarligen kan en nyfascistisk ideologi inspirera till så vansinniga dåd än idag.
Vilket borde göra det än mer angeläget att diskutera extremhögern och nyfascismens roll i den dagliga politiska debatten.
@Måns: Medhåll.