neogames tänkte nog lite fel när de skapade sitt regelsystem. visst, det är jättebra om man vill ha detaljerade beskrivningar men det är INTE bra om man vill ha snabba strider.
om man ser det ur spelledarens synvinkel så betyder det bara att allt tar mycket längre tid. en strid tar olidligt lång tid, när den i rollspelsvärlden kanske utspelar sig under 12 sekunder. neogames har i och för sig skrivit att man ska få ta bort vilka regler man vill (vilket inte d20 har gjort, hata)..
jag skulle vilja säga att neogames reglesystem tillochmed sänker kvaliten på rollspelen. om rollpersonerna gör rent idiotiska saker, exempelvis om de börjar skjuta villt omkring sig i ett varuhus, då kan man inte döda rollpersonerna. om man inte dödar rollpersonerna blir det lätt så att de tänker "oj, vad kul. jag är hur bra som hellst, nu ska vi ta över denhär staden grabbar!". och så skjuter de ännu fler människor.
om man däremot dödar rollpersonerna (vilket jag tycker att man ska göra lite då och då) så betyder det att resen av den kvällen går åt att göra nya rollpersoner. ha, ha, ha, vad kul!
därför är det bara dåligt med detaljerade regler, neotech borde använda sig av något mycket enklare. exempelvis är mutant-reglerna ganska bra ifall man gör vissa små modifikationer (granater bör spränga mer).
argh!! försvara eder!
om man ser det ur spelledarens synvinkel så betyder det bara att allt tar mycket längre tid. en strid tar olidligt lång tid, när den i rollspelsvärlden kanske utspelar sig under 12 sekunder. neogames har i och för sig skrivit att man ska få ta bort vilka regler man vill (vilket inte d20 har gjort, hata)..
jag skulle vilja säga att neogames reglesystem tillochmed sänker kvaliten på rollspelen. om rollpersonerna gör rent idiotiska saker, exempelvis om de börjar skjuta villt omkring sig i ett varuhus, då kan man inte döda rollpersonerna. om man inte dödar rollpersonerna blir det lätt så att de tänker "oj, vad kul. jag är hur bra som hellst, nu ska vi ta över denhär staden grabbar!". och så skjuter de ännu fler människor.
om man däremot dödar rollpersonerna (vilket jag tycker att man ska göra lite då och då) så betyder det att resen av den kvällen går åt att göra nya rollpersoner. ha, ha, ha, vad kul!
därför är det bara dåligt med detaljerade regler, neotech borde använda sig av något mycket enklare. exempelvis är mutant-reglerna ganska bra ifall man gör vissa små modifikationer (granater bör spränga mer).
argh!! försvara eder!