Nekromanti Dåligt modererande på D&D/D20

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Äsch

Det är jag som skriver mest på D&D-forumet, så därför borde statistiskt sett trådar där jag är med vara de som låses oftast.

M.

G

Guest

Guest
Re: Der dritte Mann spricht

Nej. Jag trodde "Oldtimer" var en moderator.

Jag har ändrat ordvalet i mitt inlägg. Sorry!

Feliath

Swashbuckler
Men min bäste herr Caligula! :-D

Det är en tvivelaktig ära, förstås, men detta kan vara något av det dummaste jag läst i hela mitt liv! :gremlaugh:

Tror du verkligen på det här själv ens, eller försöker du bara rädda ditt ansikte? (Det är alldeles, alldeles för sent för det, kan jag upplysa om.)

Moderatorerna har betett sig exemplariskt; om något lite väl förlåtande. Du har uttryckt dig kategoriskt, avsiktligt provocerande och i vissa fall grovt stötande, och du skärper dig inte och följer forumsetiketten trots flertaliga tillsägelser. Hade det varit jag som moddade d20 hade du varit utsparkad med arslet före för länge sedan.
Ditt beteende är nämligen kraftigt i strid med forumsetiketten, vilken moderatorerna är till för att upprätthålla. Det faktum att de skrivit inlägg för att få dig att skärpa dig i avsikt att slippa låsa tråden, innan faktiskt låsning, är inget bevis för något förutom din envishet i att begå övertramp.

I fallet med Troberg rör det sig om att han bedrivit en långvarig, helt onödig och fullkomligt okonstruktiv bashingkampanj på d20-forumet ett längre tag, som tills du anlände var det i princip enda som förstörde atmosfären på det forumet. Att moderatorerna tappar humöret där är förståeligt om så bara för att inget annat tycks bita på Troberg, inklusive upprepade tillsägelser. (Dessutom är de långvariga bekanta, så takhöjden för personligt tilltal där är antagligen betydligt över medel.)

Du är ett ägg, helt enkelt. Ett förhärdat, obotligt troll. Precis den sortens användare det är moderatorernas uppgift och skyldighet att tillrättavisa eller ytterst sparka ut. Det är därför du blir tillrättavisad och utsparkad. See also: Du suger!

Det är inte så att du är en fejkanvändare? Jag hoppas verkligen det, men det ter sig ju osannolikt.

/Feliath - Ett namn på den motsatta listan

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Kan du komma med något konkret någon gång? …

»Jag klumpar ihop er för ni har samma översittar-beteende. Och ni försvarar varandra ovillkorligt. Svågerpolitik kallas det.«

Se där, ännu en anklagelse. Kan du backa upp det där med något konkret? Ge mig några exempel på mitt »översittarbeteende«.

»Det är klart att Magnus inte erkänner varför han låste tråden. Han kan säga vad han vill, jag tror dem flesta som följde den tråden vet vad det egentligen handlade om. Men er svågerpolitik är ju uppenbar då du åter igen för hans talan.«

Den tråden var ju på väg att låsas redan innan Magnus slutligen gjorde det (vad gillar du förresten mitt »översittarbeteende« i det inlägget?).

Och anledningen till att jag står på Magnus’ sida i den frågan beror på att jag tycker att han har rätt och att du har fel. Inget annat.

»Jag tänker på Anors tråd "Prestigeklasser". Åter igen: du och Magnus vet vad jag menar.«

Jag bemötte (och avfärdade) dessa anklagelser redan i mitt förra inlägg.

»Problemet är ju att definitionen "sättet det framförs på" används av er till att polisa andras inlägg. När Troberg framförde klagomål på spelsystemet blev han i princip personligt angripen.«

Självklart måste vi kunna protestera mot sättet kritik framförs på. Om X upprepade gånger kräks ur sig grundlös kritik som går ut på att Y suger rätvalsballe och att alla som gillar Y är efterblivna idioter måste vi ju få protestera.

Eller Y:s rätt att få säga vad han vill kanske väger tyngre än min rätt att säga vad jag vill?

»Min kritik är befogad, och antingen tar ni den åt er, eller så stoppar ni huvudet i sanden. Valet är ert.«

Well, jag håller som bekant inte med om alla dina anklagelser så jag väljer en tredje väg: Nämligen att bemöta din kritik. Jag har redan visat att du har fel på flera punkter. Har du något att säga om det, eller tänker du komma med flera tomma beskyllningar?

G

Guest

Guest
Re: Äsch

Magnus, kom igen!

Du vet mycket väl att jag menar diskussionen klass-ras som vi hade för någon vecka sedan.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tja, där fick man för att man...

...försöker vara lite personlig, och inte göra det hela till en sluggerfest.

Det var alltså ett misstag att jag, i ett PS, undrade om Anor och Caligula skulle komma på ett forumsöl? Jag tycker personligen att det är lite stingsligt att ta det som intäkt för att jag "helt seglar ut PÅ ett sidospår", men det kanske bara är jag det.

Magnus

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Tack för denna chans

"Jag orkar helt enkelt inte sitta och klicka igenom alla trådar. Men eftersom du vet vilka trådar jag menar kanske du själv kan leta upp dem?"

Eftersom du tar den här diskussionen öppet antar jag att du riktar dig till alla som läser tråden, och jag har ingen aning om vad du pratar om och skulle hemskt gärna ha länkar till det du menar, eftersom jag inte är Magnus eller Dante och därmed ovetande.
Har du lust att göra det för mig och alla icke Magnusar och Dantear? Då finns det kanske en chans att någon som inte är insatt kan hålla med dig.

Tills dess tänker jag dela med mig av mina tankar...
D20/D&D-forumet blir ofta stökigt; tyvärr, då det är ett av de forum jag är mest intresserad av. Vad det beror på är oklart, men det krävs två sidor för att det ska hända... En sida som säger "Jo!" och en som säger "Näh!" och utan de två sidorna skulle vi sluppit det problemet...

Men om din kritik nu är befogad, vilket jag inte kan se än, så är det dags att göra något åt den... Enda problemet är att jag och många andra (uppenbarligen och troligtvis inte samma som de "andra" du nämner) inte ser varför den skulle vara befogad. Informera mig gärna!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hmmm, om du länkade till de inlägg...

...du menar, så vore det lättare. Inte för mig, men för de andra.

M.

Gardener

Champion
Svar från ägaren

Som ägare av webbplatsen svarar jag i Johnnys ställe på detta. Både Magnus Seter och Dante har agerat enligt de riktlinjer som vi har satt upp för hur moderering ska ske på dessa forum. Jag har därmed fullt förtroende för att de fortsatt ska moderera här på våra forum.

Man Mountainman

Storsvagåret
Kom igen!

Det var alltså ett misstag att jag, i ett PS, undrade om Anor och Caligula skulle komma på ett forumsöl? Jag tycker personligen att det är lite stingsligt att ta det som intäkt för att jag "helt seglar ut PÅ ett sidospår", men det kanske bara är jag det.

Liksom, till och med jag, som i grund och botten är på din sida, tolkade det som en medveten pik. :gremsmirk: Det bör te sig ganska uppenbart för alla som anstränger sig att det är lätt att få den uppfattningen,

seinet

Swashbuckler
Re: Tack så mycket

Men faktum kvarstår, Seter och Algstrand är ju faktiskt moderatorer och dem borde föregå med gott exempel och inte bryta mot regler som dem sätter upp för oss andra.
Moderatorerna sätter inte upp reglerna, det är redaktionens uppgift, jag har dock sammanställt de regler som finns samt slagit ihop dem med de tillägg som finns på Vanliga frågor och skrivit om lite för att de skall appliceras på hela webbplatsen. Detta samlingsdokument av regler har jag skickat in till redaktionen som de kan titta på och antingen kasta, ändra och/eller godkänna.

Att kommentarerna mot Troberg verkade personliga kan ju bero på att de faktiskt känner varandra sedan tidigare. Det är helt klart dumt att man i egenskap av opartisk moderator använder ett språk mot en vän som man inte skulle använda mot en man inte känner, skärpning på denna punkt samtliga moderatorer.

Att däremot antyda att Troberg skulle ha tjock hud kan faktiskt ses som personangrepp, det beror på om man gillar tjock hud eller inte, jag gillar det inte så jag skulle bli förbannad ifall någon antydde att jag hade tjock hud.

/Seinet Wintermute - Gör sin röst hörd

G

Guest

Guest
Re: Dåliga moderatorer på D&D/D20

Jag tror att många som egentligen vill framföra kritik avstår.

Vad det beror på kan vara flera saker. Rädsla för påhopp kan vara ett. Rädsla att bli avstängda ett annat.

Titta bara på alla kommentarer jag fått efter att ha postat ett klagomål där jag tar upp konkreta saker.

Jag menar, ska moderatorerna verkligen svära åt oss på forumet för våra inlägg?

Seter börjar spinna om att jag och Anor är kusiner och att det skulle innebära att våra åsikter inte är seriösa. Det tycker jag är en förolämpning. Jag tycker jag har god grund för min kritik.

Troberg

Sinister eater
Re: Tack så mycket

Jag tycker många av kommentarerna mot dig var onödigt hårda och personliga. Jag menade inte på något vis att du inte är kapabel att försvara dig. Du kanske har väldigt tjock hud och är väldigt snäll helt enkelt!
Bah, man måste kunna personanpassa vad man skriver. Har jag gått för långt med min lilla drift med Vitulv och Storuggla på DoD-forumet? Jag tycker inte det. Hade jag inte känt dem rätt så väl så hade jag gjort det, men nu har jag rätt så bra pejl på dem och är säker på att de tar det som den komplimang det är.

Men faktum kvarstår, Seter och Algstrand är ju faktiskt moderatorer och dem borde föregå med gott exempel och inte bryta mot regler som dem sätter upp för oss andra.
Exakt, det håller jag med om. Vad jag inte ser är var de bryter mot reglerna. Kan du visa var? Kan du inte det så är det ju bara ett tecken på att de sköter sitt jobb.

ForgottenRealms

Veteran
Re: Tja, där fick man för att man...

Jag kommer gärna på forumsöl då jag inte har något emot att svepa en bägare med folk som delar samma intresse som jag...

..även om dom gör mina trådar till en hög med OT inlägg :gremwink:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tja, det har du rätt i

Det var nog en pik om att jag och Dante tycker likadant för att vi är kompisar som gjorde att jag i hastigt mod lade in en liknande pik.

Nåja, jag har bett om ursäkt. Mer än så kan jag nog tyvärr inte göra.

M.

Bombu

Hero

Moderatorerna på D&D/D20 agerar högst godtyckligt. Jag tänker på Magnus Seter och Dan Algstrand

Jag har deltagit i många diskussionsforum, men detta är rena rama lekstugan. Ni borde ha ett samtal med moderatorerna på D&D/D20. Det är inte bara jag som tycker detta. Ni får gärna kontakta mig om ni vill ha fler namn till klagomålslistan.

Jag kan hålla med om att Moderatorerna på D20 forumet kanske inte alltid agerat snabbt nog när det gäller trollande.

De har varit toleranta och låtit nåd gå före rätt, låtit bli att låsa trådar när de borde och sett mellan fingrarna på provokationer.

Magnus är kanske den snällaste personen på hela rollspel.nu, han är oerhört tolerant och trevlig.

Men det har ju iallfall lett till att du kunnat få trolla i fred en hel del på rollspelsforumet och D20 forumet, något många blivit rätt trötta på.

Bombu

Troberg

Sinister eater

Forumet består ju inte bara av dig och Seter/Algstrand. Andra som läser deras sågande kommentarer vågar ju inte yttra sina åsikter om moderatorerna ständigt hoppar på debattörerna.
När man hängt tillräckligt länge på ett forum för att det ska vara ett problem så har man också lärt sig vem folk är och hur tonerna går.

Det var ju fruktansvärt kul med snubben som postade den tecknade serien om just "kramkalas". Pang-på-rödbetan kallas det.
Jodå, den var skitkul, och jag har flera gånger använt begreppet "blå elefant" efter det, men den handlade inte om tråden utan snarare om den intellektuella inavel som kan ske inom en grupp, tex ett forum. (Tror jag i alla fall. Rising?)

Är det inte lite underligt, och lite väl påpassligt, att Seter deltar flera dagar i en tråd, med massor av långa inlägg, han är aktiv och angagerad. Vips, plötsligt när han får kritik för ett inlägg så är tråden helt plötsligt "överstyr" och han låser den? Kom igen!
Tråden var massivt överstyr. Punkt. Resten är fluff.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Jag har inte alls påstått att era åsikter är oseriösa för att ni är kusiner.

Det kanske var irrelevant i sammanhanget, men jag tycker inte att jag på något sätt påstått detta.

Men du och jag verkar ha svårt att enas om något, så tyvärr tror jag att du inte håller med om det.

Titta bara på alla kommentarer jag fått efter att ha postat ett klagomål där jag tar upp konkreta saker.
Ett som håller med om att vi är lite irriterande ibland, resten som inte håller med. Det skulle jag inte kalla det starkaste stödet i världen.

Men jag lovar dig att om det framförs en lista på klagomål till Gardener, så kommer jag inte att forska i vem som tycker vad. Så jag uppmanar alla som vill att jag och Dante inte ska modda på forumet skickar ett mess till Gardener om detta. De som vill att vi ska fortsätta kan posta här, eller skicka mess till Gardener de också.

M.