Nekromanti Dåligt modererande på D&D/D20

seinet

Swashbuckler
Re: Gillar man inte OT...

Gillar man inte OT ska man hålla sig borta från forumsölarna
Men hörru?! Såvitt jag har hört så har det aldrig satts något officiellt topic på forumsölarna så då KAN man inte diskutera OT på dem :gremwink:

Det är väl snarare så att det inofficiella ämnet på forumsölarna är just allt det som under forumet klassas som OT vilket resulterar i att allt som diskuteras på ölarna är NOT (vilket kan ses som en rekursiv akronym: NOT Off Topic).

/Seinet Wintermute - Hoppas att folk förstod att jag bara menade att sprida glädje med det här inlägget

G

Guest

Guest
Re: Dåliga moderatorer på D&D/D20

Jag tror säkert Magnus är en jätte trevlig kille, och han gör säkert ett bra jobb för forumet.

Jag vill inte få honom att sluta, eller på någotvis angripa honom personligen.

Men jag tycker inte om att få svordomar mot mig bara för att jag postat ett inlägg.

Och jag är inte så förtjust i att Magnus i rollen som moderator konstant skäller på folk för deras OT-inlägg, för att sedan (som i mitt konkreta exempel med Anors "Prestigeklasser") göra precis samma sak själv. Det är INTE rätt sätt att skapa ordning på forumet.

Troberg

Sinister eater

Jag menar, ska moderatorerna verkligen svära åt oss på forumet för våra inlägg?
Nej, det är därför vi har mig och Vitulv.

Du hade en del vettiga poänger i den ras/klass-tråden, men du framförde dem så jävla dåligt att till och med vi som faktiskt höll med om en del av vad du sa (om än med vissa förbehåll) blev jävligt pissed off på dig. Jag försökte flera gånger lugna det hela genom att gå in och försöka framföra vad du försökte säga på ett bättre sätt, varpå du knullade upp det igen genom ett pucko-inlägg.

Hade du försökt framföra det lite tydligare och mindre kategoriskt så skulle de flesta hållit med, nu föll du på eget grepp.

Tro mig, jag är mästare på att fucka upp trådar på sånt, så jag vet.

Seter börjar spinna om att jag och Anor är kusiner och att det skulle innebära att våra åsikter inte är seriösa.
Håller du inte med om att det gör Anors ställning som oberoende omdöme lite svagare? Det tycker i alla fall både jag och min syster.

Troberg

Sinister eater
Två!

Upptäckte just en liten svordom i mitt inlägg till Troberg.
Du har skrivit 1702 inlägg, vilket står i kanten, och 17 är väl en svordom ("17 också")?

seinet

Swashbuckler
Leta bättre

<ul type="square">
[*]D&D fanboy
[*]17 på ett ställe till
[/list]

/Seinet Wintermute - Sedan antar jag att det Dante syftade på från början var bilden i signaturen?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Magnus och OT:ande

Så nu har vi kommit ner till kärnan: jag är alltså en dålig moderator för att jag postar OT-inlägg.

Jag erkänner villligt att jag postar OT, jag tror inte det finns nån som aldrig postar OT. Ibland rycks man med, och då är det upp till alla, men mest moderatorerna, att försöka styra upp tråden. Och jag själv förstås, men jag är ju bara människa.

Jag har vid ett flertal tillfällen gjort dumma inlägg, inlägg som andra vanliga användare sagt till mig, öppet på forumet, nånting i stil med:

"Men Magnus, nu är du OT. Skärp dig!" Eller "det där var riktigt dumt sagt!".

Som Anor gjorde, till exempel. Eller som Dnalor och Morgoth gjorde. Och jag tycker inte att det är en stor grej att få en tillsägelse. Det är helt enkelt en påminnelse om att man bör tänka till lite, och hjälpa till att hålla tråden på rätt spår.

För mig, och jag tror även för många andra på rollspel.nu, så är en tillsägelse om OT något man får lite då och då, och inte mer än så. Vissa får den oftare än andra. Låsta trådar, samma sak. Ibland låses trådar man har vart med i, men då börjar man om. Det händer ALLA, och jag tror att det inte är så vidare bra för magen att bli upprörd varje gång man själv eller någon annan får en OT-påminnelse, eller en tråd låses.

Det är helt enkelt ingen stor sak, tycker jag.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Länken till min svordom

Här följer länken till ett inlägg där jag använde en svordom i min kommunikation med Caligula. Det upp till var och en att bedöma om jag gick över gränsen eller inte.
Du har ju inte direkt anklagat honom för att suga ap-analer med grovt sugrör, så det är OK.

Ärligt talat så tycker jag att ord som "jävla", "jäkla", "helsickes", "kattsingen också", "skit" och så vidare borde uppgraderas från svordomar till allmänna förstärkningsord. Dessutom tycker jag att allmänna förstärkningsord borde bli en separat ordklass, istället för att hänga på till hälften på slatten på adjektiven.

Bombu

Hero

Och jag är inte så förtjust i att Magnus i rollen som moderator konstant skäller på folk för deras OT-inlägg, för att sedan (som i mitt konkreta exempel med Anors "Prestigeklasser") göra precis samma sak själv. Det är INTE rätt sätt att skapa ordning på forumet.
Nej jag kan väl säga att jag inte är så förtjust i att Magnus är så tolerant när det gäller troll på forumet.

Han är enligt mig för snäll helt enkelt.

Men det är han och inte jag som är moderator, ett ganska otacksamt och dåligt betalt jobb, så han bestämmer.

Bombu

G

Guest

Guest
Re: Magnus och OT:ande

Är det ok som moderator att svära åt folk som postar inlägg?

Troberg

Sinister eater
Re: Svar från ägaren

Oj, vad förvånad jag blir....
Eftersom du varit på så många andra forum så borde du inse att den typer av kommentarer i den mängd du kläcker ur dig dem är giltig grund för BK.

Gardener lägger ner mycket arbete och pengar ur egen ficka för att driva den här siten och får på tok för lite erkännande för det. Det är hans site, hans server och han som bestämmer. Du kan tycka vad du vill om det, men så är det och det får du respektera. Bara för att man gör en server publikt tillgänglig blir den inte allmän egendom.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
OBS! Humor och sarkasm!

Hejhej!

Jag vill bara förtydliga en sak.

Bombu är sarkastisk. Och använder svart humor.

Moderatorerna får inte betalt alls. Jag vet att inte Bombu tror det, men jag vill i detta läge vara helt säker på att ingen missförstår.

Tack för ordet.

Magnus

G

Guest

Guest

För mig handlar det inte om att vinna något pris med mina inlägg. Jag vill diskutera, och gärna med sådana som tycker annorlunda.

Jag förstår inte det här "många håller med dig men du framför det så klantigt". Varför måste man alltid tendera att försöka komma överens? Jag struntar i om andra håller med mig eller inte. Det är ingen tävling det är ett diskussionsforum!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Heh! …

Om ni räknar så så är ju alla mina inlägg fulla med svordomar. :gremtongue:

Men jag håller med Troberg angående svordomar som förstärkningsord (och jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin tillrättavisat någon för sådant språkbruk).

Troberg

Sinister eater
Re: Men min bäste herr Caligula! :-D

I fallet med Troberg rör det sig om att han bedrivit en långvarig, helt onödig och fullkomligt okonstruktiv bashingkampanj på d20-forumet ett längre tag, som tills du anlände var det i princip enda som förstörde atmosfären på det forumet.
Du ger mig för mycket credit. Hade jag fått vettiga svar på mina kommentarer så hade det inte behövt hända. Jag kanske är katalysatorn, men dela med dig av skulden till andra som förtjänar den.

Att moderatorerna tappar humöret där är förståeligt om så bara för att inget annat tycks bita på Troberg, inklusive upprepade tillsägelser.
Tycker du? Jag tycker jag har hållit mig civiliserad ett bra tag nu.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ja, det är det …

Under förutsättning att svordomen ifråga används som ett förstärkningsord ser jag inget större problem med detta. Användare gör det ju utan att moderatorer bryr sig nämvärt, varför skulle detsamma inte gälla åt andra hållet?