solvebring
Superhero
Först och främst så får du gärna hålla med mig, men tyvärr håller inte jag med dig, alls. Viking är ett bra koncept, ett bra spel innehållsmässigt vad det gäller information, fakta, inspiration etc. Men ur min synvinkel tycks systemet inte riktigt stödja den äventyrliga anda spelet väcker.
Ett skämt vill jag inte kalla det. Lite... Oförväntat icke äventyrsvänligt däremot. Buggigt.
Jag menar mer äventyrligt. Inte som DoD, mer jordnära men ändå äventyrsvänligt. Silverringen eller vad det där äventyret heter, som är till Viking, är trots allt ett äventyr man kan ta sig igenom utan strid men strid uppstår å andra sidan lätt och gärna igenom det att man försöker försvara heder etc.
Sedan vill jag inte kalla de kristna för oskyldiga med tanke på vilket sätt de kristnade sin omvärld; genom våld i många fall. Detta ska till exempel vara anledningen till avsaknaden av hednatempel eftersom de kristna brände ned dem då de kom och tvingade sig på folk med "den enda guden".
Kort och gott. Det är för dödligt för den typ av händelser som så ofta kan uppstå. Det är dessutom ganska segmanövrerat i övrigt vilket enbart är till nackdel för äventyrlighet då svängarna ska kunna vara snabba och rejäla.
Hoppas inte jag uttryckt mig så bara för att jag baktalar delar av systemet?F.ö. håller jag med; Viking är ett skämt i våra kretsar. All den tid som de lagt ner, och bara för att våra RP ska förblöda på första bästa steniga kustremsa? (Vi spelade exakt en gång, skrattade och slängde spelet på sophögen)
Ett skämt vill jag inte kalla det. Lite... Oförväntat icke äventyrsvänligt däremot. Buggigt.
Mina ord om att dricka mjöd och att dra en skäggyxa i skallen på en munk är något av en extrem för att göra en poäng i vad jag menar. Du tycks dock ha missförstått mig lite där.Vikingar som våldtar och plundrar oskyldiga kristna låter ju som ett kickass spel.
Jag menar mer äventyrligt. Inte som DoD, mer jordnära men ändå äventyrsvänligt. Silverringen eller vad det där äventyret heter, som är till Viking, är trots allt ett äventyr man kan ta sig igenom utan strid men strid uppstår å andra sidan lätt och gärna igenom det att man försöker försvara heder etc.
Sedan vill jag inte kalla de kristna för oskyldiga med tanke på vilket sätt de kristnade sin omvärld; genom våld i många fall. Detta ska till exempel vara anledningen till avsaknaden av hednatempel eftersom de kristna brände ned dem då de kom och tvingade sig på folk med "den enda guden".
Kort och gott. Det är för dödligt för den typ av händelser som så ofta kan uppstå. Det är dessutom ganska segmanövrerat i övrigt vilket enbart är till nackdel för äventyrlighet då svängarna ska kunna vara snabba och rejäla.
Mja, vid första anblicken kanske. De var dock i många avseenden fredliga och gjorda stora framsteg i kontakt med andra civilisationer. Att utforska och att komma till en främmande värld kan dock medföra strid och dispyter och i vissa fall krig om man önskar plundra stället. Kort och gott, det man gör går i äventyraranda och äventyr är farliga, alltså bör man inte vara så känslig för skada.Men nu råkar dess framtoning vara action-bland-kloster (eftersom det var ju det Vikingarna gjorde sig kända för)
Det håller jag inte heller med om. Det är Viking i allra högsta grad. Det finns massvis med stämningsfull och bra information och historisk fakta. Så som jag sagt ovan gilar jag konceptet, faktan och allt det. Jag kommer dock inte överens med den "realism" som finns i ett spel som helt klart skulle må bättre av en mer fiktiv äventyrsanda, därav systemmässigt vänligare och snabbare saker för att lösa strid och skador, och gärna en något mer kvickordnad rollperson.Spelet skulle helt enkelt inte döpts till Viking. Tänk själva; hadespelet hetat "Bronsåldern"* hade man fått en helt annan bild av dess teman.