solvebring said:Stämmer bra. Och mycket om detta finns samlat i den här boken. Har inte läst den, bara utdrag och lite skummande efter det att jag gav den boken till min morfar i julklapp för ett par år sedan. Den verkar dock vara slutsåld överallt...
En hel del sådan fakta, som t.ex. det om holmgång finns också att läsa i just regelboken till Viking.
Nu har jag inte läst just den boken, men nåt som slog mig när jag pluggade historia på högskola var hur jävla dåligt källäget är vad gäller vikingar. Vi har vaga, överdrivna berättelser från deras fiender och andra som hade intresse av att överdriva hotet alt. spela ner det. Vi har runstenar, som vi inte ens är helt säkra på vad de var till för. Och slutligen har vi eddorna... Där är ju Snorre helt otillförlitlig i och med att han skildrar en tid innan sin egen och utan egentliga källor.
Den poetiska eddan återstår som enda egentligt dokument från "vikingatid". Och den är... ja, rätt poetisk. Vi kan få en aning om vilka saker som värderades i olika kväden etc, men väldigt lite om hur det egentligen såg ut.
Jag tycker att det är oerhört vanskligt att uttala sig tvärsäkert om vikingarnas stridsvanor eller annat. Större delen av normal svensk grundskoleundevisning i ämnet är direkt felvisande eller i bästa fall oerhört vag. Vikingatiden har romantiserats sedan vi först började försöka skriva historien om sverige.