Nekromanti Döda myter!

Canti

Veteran
Våldsamma tangenter och geografi

I det att Selethils inlägg verkar vilja skingra myten om asiatiska kampsporter som bäst, samt myten om att asiatiska kampsporter skulle vara sämst, så är jag rädd för att jag inte riktigt ser exakt hur detta skulle förhålla sig till Krav Maga, vare sig Israel hör till asien eller ej. Att extrapolera dessa uttalanden till varianter godtagbara (enligt Selethil) för övriga världsdelar är nog inte så svårt heller.

Önskar du generalisera Krav Maga som bäst/sämst på det stora hela för övrigt så, ja, det finns forum där dylikt diskuteras utförligt. (Jag går nog på Chakarov Ryu, för övrigt.)

http://www.bullshido.net

Viss varning för deras språkbruk dock, men rätt roande läsning allt som oftast.

Selly

Level 5 Laser Lotus
¿Que?

"Räknas inte israel som ett asiatiskt land, eller kanske det inte gör."

Eftersom jag täckte in både Europa och Asien (ja, och resten av världen) så borde det inte spela någon roll.

"Men krav maga har den fördelen att du vanligtvis försöker med men det är inte någon stridskonst, och dessutom håller jag nog med troberg när det gäller israeler."

För det första: jag är inte ute efter att hacka på någons språkbruk, men jag förstår helt enkelt inte vad det är du vill få sagt. Dessutom saknar jag tillräcklig erfarenhet av Krav Maga för att vilja uttala mig om dess dess effektivitet. För det andra: snälla, för husfridens skull, prata inte om politik. Det är illa nog att Tuborg själv i tid och otid tjatar om sina åsikter beträffande Israel.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Pålitligt jämnfört med många andra maskingevär.
Inte i närheten så pålitligt som KSP 58 och KSP 90 (det är de enda kulsprutor utöver M2 som jag har skjutit med).

Bra effekt jämnför med det mesta som kan konkas av fotsoldater
Har du själv kånkat på M2:an? Tro mig, man kånkar den inte så långt så att markgruppera den är en dålig idé.

Och pricksäkert, jo visst. Det är inte för inte som en M2:a med kikarsikte var fram till Afghanistan (då ett kanadensiskt par "slog rekordet") ansvarig för längsta avstånd där en prickskytt har tagit ner ett mål
Kan du redovisa dina källor eller är det gammal vanlig MÖP-info? Jag kan bara utgå från egen erfarenhet och gjorda observationer. Jag har skjutit M2 med rekyldämpare (som tar bort 80% av rekylen och således ökar precisionen avsevärt) på fordonsmål på avstånd mellan 100 och 800 meter. Precisionen är urusel, även med kulsprutemått mätt.

Jag har sett filmerna från försök med M2 monterat med LEMUR-sikte (high-tech superdupergrej) och spridningen i sida och höjd är skrattretande.

Jag vet dock inte hur slitna våra tunga kulsprutor är.
De jag skjutit med - i det närmaste fabriksnya.

Men det är alltid roligt när folk utan egen erfarenhet tror sig veta bäst.

- Vulf

gråhök

Veteran
Re: Jag vill också vara med!

Oj. Jaaaa. En teknik jag gillar behhårt är att provocera en attack från opponentens högersabel, för att voida bakåt/höger samtidigt som jag g&oul;r en pris-de-fer med vänsterhanden och (om öppning finns) snikar in högersabeln.

Stansen varierar, men vanligtvis vänster först, något lägre än normal sabelstans, högersabeln parallell med golvet, udden framåt. Förflyttning sker oftast utan H/V-stans-byte, utom ibland.

Jag började dock inte *alls* med vapen utan kommer från en ju-jutsu-bakgrund, sedan påbyggd med (lite) Sca och (mycket) boffring. Jag håller med om att fotarbetet antagligen kan brista om man inte har ett gediget fotarbete i bakgrunden, dock.

Vill du veta mer tror jag det kan vara bättre att ta det i PM.

G

Guest

Guest
Re: ¿Que?

Självcitering med korrektioner, mest var det dock flumm
Räknas inte israel som ett asiatiskt land, eller kanske det inte gör.
Men krav maga har den fördelen att du vanligtvis lyckas med det du försöker med men det är inte någon stridskonst och stridskonster är till för att göra saker med stil eller nått , och dessutom håller jag nog med troberg när det gäller israeler.
Exempel på hur jag kan glömma att skriva det mesta av det viktiga ibland.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: ¿Que?

"Men krav maga har den fördelen att du vanligtvis lyckas med det du försöker med men det är inte någon stridskonst och stridskonster är till för att göra saker med stil eller nått [...]"

Som jag skrev så saknar jag tillräcklig erfarenhet av Krav Maga för att kunna uttala mig om dess effektivitet (vad det nu har med tråden i stort att göra kan man ju fråga sig, men OT:andet ovan tycks ju vara i sin ordning, så...). Däremot är det ju per definition en stridskonst (i och med att den definitionen innefattar varken "stil" eller brist på effektivitet...). Å andra sidan...

"[...]mest var det dock flumm"

...så tyder ju det här på att du inte var helt seriös. ¬_¬

Ymir

Liten kantbaron
Re: Böcker

Fast nu stämmer ju inte det där riktigt. Tryckpressen uppfanns i Kina redan på 800-talet (lösa typer kom de på 1041), det vill säga i allra högsta grad på medeltiden, och då hade man papper gjort på hampfiber sedan många år tillbaka. Det gav givetvis upphov till en blomstrande litterär tradition som med några toppar och dalar annars höll i sig ända till kejsardömets fall på 1900-talet.

Att Europa sedan var ett jävla bakvatten må ju vara hänt...

På 1600-talet var det fortfarande möjligt för en enskild person att läsa alla böcker som publicerats på svenska utan att helt försaka sitt liv
Mjo, men till det där hör ju också att den akademiska litteraturen under medeltiden och den vetenskapliga revolutionen i hög grad var internationell och skrevs på språk som folk i bildade krestar normalt sett talade - latin, grekiska, tyska och franska. Så att det på 1600-talet fanns väldigt lite böcker på svenska beror snarare på att det inte fanns någon efterfrågan - de som var intresserade av att läsa gjorde det på andra språk.

Hursomhelst, att en fantasyvärld, om än en råripp på det medeltida Europa, skulle besitta både papper och tryckteknik ser jag med utgångspunkt från det kinesiska exemplet inte alls som särskilt orimligt. (Man bör ha i åtanke att alfabetiska skrivsystem är oerhört mycket lättare att trycka än komplexa som kinesiskan). Om kungens alla tusen böcker är handskrifter blir det givetvis lite märkligare.

- Ymir, gillar böcker

Illern

koppariller
Re: Böcker

Återigen, enskilt tyst läsande är en tämligen modern företeelse.
Och tydligen, även om man emellanåt läste enskilt så var just tyst läsning ovanligt långt fram i tiden.