Nekromanti Döda myter!

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Smidighet

"Ingen aning, men du kanske har svaret?"

Ja, det är omöjligt att undvika om man inte vill ha fler grundegenskaper. Personligen tycker jag att ett halvdussin känns ganska lagom, och då blir det svårt att kategorisera på något annat sätt än sådär.

"Håller helt med, det betyder fortfarande inte att man ska generalisera in allt opassande in i en egenskap i stället för att tänka till lite."

Tja, det är inte vad man gjort heller; man har tagit en bunt grejer som passar ihop tematiskt och slagit ihop dem. Om du inte håller med om det så kan jag ju inte tvinga dig, men jag har ändock givit två exempel på ett par typer som bör vara bra på just de områden som täcks av Smidighet; båda förvisso varandes fruktansvärt ärkestereotypa, but that's kinda the point, för det speglar på ett väldigt tydligt sätt att där visst finns ett tema, och att det alltså inte alls bara är en slumpmässig generalisering som saknar vett och sans. Fortsättningsvis så har ju inte alla system en uppdelning mellan grundegenskaper och färdigheter, men om vi antar att vårt hypotetiska system funkar på det viset så ser jag - precis som Dante skrev - hellre att man har hantverksfärdigheter under systemets motsvarighet till Intelligens.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Jag vill döda myten om …

"[...] björnkoll* [...] * Nej, det betyder inte det ni tror."

Själv tänker jag genast på "björntjänst", vilket får mig att tolka "björnkoll" som analogt med "noll koll". Men det är ju alltså vad jag tror, och därmed har jag ju fel, eller? :gremgrin:

ripperdoc

Myrmidon
Lönnmord...

Den gyllene timmen gäller ju inte alltid om du vill lönnmörda någon, eftersom du ser till att döda någon fortare. Folk dör på några minuter när hjärnan inte får syre (dvs inte får blod). Lönnmord bör alltså inrikta sig på detta, exempelvis skära upp halspulsådern, kraftigt våld mot huvudet eller kraftigt våld mot hjärtat. Det finns också en mängd gift som kan döda mycket snabbt.

/RipperDoc - tipsar

Snow

Swashbuckler
ett litet instick

dels introducerar man ett helt nytt område för optning (det har plötsligt blivit effektivt att väga så lite som möjligt; blä).
jag har bara grundegenskapen kropp som står för mycket av smidighet. Strid, göra mycket skada, klättra, springa är alla styrda av kropp. Men sen har jag också med kroppsbyggnad (i princip hur tung man är i förhållande till sin styrka). Är man tung gör och tål man mer skada (man kan även lyfta tyngre saker). Är man lätt blir man snabbare och slåss bättre men gör mindre skada.

Det är säkert inte helt rätt om man ser till det realistiska. Men när jag slänger fram lite storväxta krigare så vet rollpersonerna direkt att det gör ont att bli träffad.

Saxifrage

Hero
Va?

M2 är ett vapen som är för tungt för att bära på, för klent för att montera på någonting som är tyngre än en humvee, och har för dålig precision för att avge något annat än nedhållande eld.

M2 är ett gammalt vapen, och det är smärtsamt tydligt när man använder det. Det borde imho ha skrotats för länge sedan.

Vad f-n säger du? M2HB är poesi, oavsett vad alla specar säger... :gremsmile:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Böcker

Det är värt att notera att mass-spridning av böcker hör 1700-talet till. Det var först då det fanns en tillräckligt stor läskunnig stadsbefolkning som hade tid att läsa under dygnets ljusa timmar. Sagoberättande är en muntlig kvällstradition som hör hemma i en analfabetisk miljö.

I Romarriket massproducerades faktiskt skrifter genom att en slav läste upp ett manus för en sal fylld med skrivslavar som kopierade det upplästa. Men de små privata biblioteken var förbehållna de rika (det antika grekiska ordet bibliotheca betyder boksamling). Dessutom körde roarna med högläsning: en person, ofta slav, fick läsa högt för en grupp åhörare. Återigen, enskilt tyst läsande är en tämligen modern företeelse.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Tja, varför skall tyngdlyftaren vara uthållig som en maratonlöpare?
Ingen aning, men du kanske har svaret?
Svaret är: För att man springer maratonlopp så sällan när man spelar rollspel att det oftast inte är intressant att ha en egen grundegenskap för det. I de få fall där det är aktuellt får man använda den lämpligaste egenskapen och acceptera att det inte blir 100%-igt realistiskt. Och den lämpligaste uppdelningen är naturligtvis en uppdelning i de grundegenskaper man tror att man kommer använda under spelandet.

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances

Som en referenspunkt: hur skulle du vilja dela upp attributen? Säg att vi inte vill ha fler än 7-8 attribut, i alla fall.

/Dimfrost

Rosen

Myrmidon
Ha!

Skulle "bu eller bä" vara ett problem? Testa att bekämpa verbformen av att bygga en barrikad - "barrikadera". Sen när man har barrikaderat sig, kan man marinadera lite kött så man har nåt att äta medan bomberna krevaderar...

Fast nu börjar vi vara rätt OT, va?

--
Åke

Mekanurg

"The jitters"

Rollpersoner kan för det mesta skaka av sig psykologiska trauman omedelbart.

När en människa har varit med om en skrämmande upplevelse så blir hon för det mesta oförmögen att agera efteråt när kroppen varvar ner. Händerna skakar och rösten blir stirrig. Den psykologiska chocken (post-traumatisk stress)kan sedan ha efterverkningar i åratal.

En enda gång har jag sett detta beskrivas trovärdigt i en roman. I Sands of Mars av Arthur C Clarke lyckas en bushpilot nödlanda ett flygplan i öknen utan att någon skadas. När han kliver ur cockpit skakar han så våldsamt att han måste be en annan person att tända hans cigarrett: "Help me, I've got the jitters.

Den SAS-pilot som buklandade ett plan i Gottröra i början av 1990-talet var tvungen att lämna sitt jobb. Han klarade aldrig mer av att flyga med passagerare på grund av psykologiska spärrar.

Dilandau

Myrmidon
Re: Böcker

Mitt inlägg var ine menat som fantasykritik. Jag ville blott poängtera att stora högar med böcker var mycket ovanliga förr i tiden, men att detta sällan återspeglas i spel som utger sig för att utspelas i någon form av historisk miljö.

Vad den enskilda forumsbesökaren sedan gör med denna information är upp till honom/henne.

Gordeg

Hero

Nej, absolut inte. Men lägg det där det hör hemma, t.ex. bör snabbhet avgöras av styrka (kontra vikt) och inte av smidighet.
Ja, faktiskt, även om detta påstående resulterade i lite nitpicking i deltråden. Särskilt om man har slagit ihop muskelstyrka och fysisk uthållighet i samma grundegenskap.

Stor muskelstyrka ger god acceleration och toppfart på korta distanser där det anaeroba (ej syrekrävande) muskelarbetet är avgörande. Se på de olympiska 100-meterslöparna, de är ganska biffiga.

På längre distanser krävs stor aerob kapacitet (syrekrävande arbete) och då är tunga muskler en nackdel eftersom det kostar energi att släpa på dem. Så ser man också att de framgångsrika långdistanslöparna är små och taniga.

Att slå ihop styrka och fysik till en grundegenskap är naturligtvis en grov förenkling, men man förenklar redan när man använder Styrka som begrepp för all styrka, och Fysik för allt som har med uthållighet och tålighet att göra. Så spela roll.

Gordeg

Pom

Swashbuckler
Re: Exempel? [nt]

En snabbis - jag måste sticka på lunch:

Vi kan ju ta vikingatidens religion, t ex (med reservationen att vi egentligen vet rätt lite om den).
Att leda riter var något som folk gjorde själva - den ledande mannen eller kvinnan på gården, hövdingen, och liknande. Det är tveksamt om det fanns några särskilda tempelbyggnader. På sin höjd kunde någon dunge eller fornlämning betraktas som speciell och en del riter kunde utföras där. Det berömda hednatemplet i Uppsala är tyvärr bara beskrivet av kristna som hänvisar till andrahandskällor. Det har misstänkt starka likheter med beskrivningen av Salomos tempel i Bibeln.

Det var viktigare vad man gjorde än vad man trodde.
Att missionera för att det på något sätt skulle vara viktigt att andra folk lärde känna Oden och Tor var ett okänt och obegripligt påfund.

Jarl

Hero
Re: Jag vill döda myten om …

Eh, nu när du säger vet jag faktiskt inte varför jag använde det så. Tror till och med att jag själv bannat någon för det :gremblush:
Men å andra sidan, det är roligt uttryck som förtjänar att användas, om än aningen felaktigt :gremlaugh:

...och jag ska bli lärare... Det är ute med vår ungdom...

gråhök

Veteran
Re: Jag vill också vara med!

Dock har jag sätt att tillskillnad från alla rollspel så är det just nybörjarna som har mest nytta av diverse tvåvapen kombinationer, särskilt om de slåss mot någon som inte heller vet vad den gör. Då verkar möjligheten att någon faktiskt hugger eller stöter rakt på vapnet ha en direkt inverkan på kampen. Särskilt tydligt tycker jag det är när det kommer till strid med värja, för nybörjare är erbarmligt dåliga på förflyttning och att binda den andres värja och därifrån utföra vinklade stötar. Därför gillar de att göra korta stötar med värjan och hoppas på att de kan vispa undan motståndarens angrepp med sin vänsterhands dolk.
Jag har från tid till annan lekt med en sabel i varje hand och det funkar alldeles utmärkt bra. En blir primärt defensiv och den andra Bägge och. Dock kan jag inte säga att jag sett nybörjare kunna hantera två med enkelhet, det brukar vara ganska mycket synkronisering mellan dem, s&aring att det fungerar bra att fånga den ena och binda den andra med den.

Dock tror jag att det kan vara enklare att gå till två vapen om man har en god grund i obeväpnad strid.

antorax

Swordsman
Präster

Dock så har man ju i många fantasyrollspel präster el magiker som lätt tar bort även de djupaste huggen!!! :gremlaugh:

Mekanurg

Krig på riktigt

För några år sedan såg jag ett program på Discovery Channel om slaget om Guandalcanar 1942-43 med bland annat en del otäcka journalfilmer som hade tagits under pågående strid.

Bland annat var en film tagen infrån ett skyttevärn när en halvpluton japanska soldater mejades ner av en tung kulspruta just som de sprintade ut ur djungeln över en bäck mot den nedgrävda amerikanska ställningarna. Avstånd från kamera till fienden högst trettio meter. Japanerna föll ihop rakt ner, utan dramatiska rörelser. Ingen överlevde stormningsförsöket.

[ QUOTE ]
Som en referenspunkt: hur skulle du vilja dela upp attributen? Säg att vi inte vill ha fler än 7-8 attribut, i alla fall.

[/ QUOTE ]

Jag tycker att Västmark har en utmärkt lösning på den punkten. Ange bara de egenskaper som särskiljer sig från normen.

Problem uppstår när systemet tvingar fram existensen av en massa egenskapsvärden, t.ex. om det alltid ska finnas en grundegenskap som paras ihop med en färdighet när man slår. Det gör att en sak som t.ex. balans automatiskt måste finnas någonstans. Egentligen har nog de flesta människor en likartad balans så länge det inte är fel på den. En enklare lösning vore att inte ha med balans i grundegenskaperna överhuvudtaget utan möjligtvis som en nackdel ifall man har fel på balansen. Men det går ju ju inte i de system som tvingar kombinationen färdighet + grundegenskap.

Överhuvudtaget så är det värt att fundera om uppdelningen Grundegenskaper och Färdigheter är det rätta för alla spel. Ibland kanske det bara krävs en nivå, ibland kanske tre. Eller ett helt annorlunda sätt att definiera egenskaper.

Mattis

Swordsman
Re: Pang, du är död!

Ah, tack. Men säg såhär då, jag får en kniv i halsen, kan jag slå tillbaka eller säckar jag ihop totalt?