Nekromanti Döda myter!

Krille

Super Moderator
Re: Skillnaden mellan sandsäckar och skurkar

Men nu pratar du ivägslungning och Cybot pratar penetration och skydd. Det enda gemensamma de har är att de båda demonstrerades vid samma tillfälle en kall dag i Norrköping i mars 1993.

Nightowl

Champion
Re: Förtydligade och utvidgande

En snubbe som påstod sig (ni vet hur det är på Internet) syssla med escrima, där man ju gärna viftar med två käppar (eller knivar eller svärd, tydligen) samtidigt dementerade i något sammanhang också den där "extra attacker"-myten. Han påpekade dock att han fann en fördel med två käppar; det var enklare att finta liksom att gardera mot en fint.

Men escrima är ju en sport - fan vet hur det är i verkligheten.

Erik

Organ

Out of time, out of mind

[ QUOTE ]
Men nu pratar du ivägslungning och Cybot pratar penetration och skydd.

[/ QUOTE ]
Visst pratar vi om olika saker. Och det skulla jag också lagt märke till om jag läst igenom era inlägg en gång till och inte bara skummat lite och levt i villfarelsen att jag hade nått att bidra med. Fast vad tråkigt det skulle blivit då :gremgrin:

[ QUOTE ]
Det enda gemensamma de har är att de båda demonstrerades vid samma tillfälle en kall dag i Norrköping i mars 1993.

[/ QUOTE ]
Var det då vpl Sundelin stod på en skjutvall och ägnade sig åt faktainsamling till denna tråd eller hände nått annat?

/Anders

Krille

Super Moderator
Resistance is futile!

"Var det då vpl Sundelin stod på en skjutvall och ägnade sig åt faktainsamling till denna tråd eller hände nått annat?"

I själva verket var jag där som infiltratör för Borg och assimilerade kunskap inför den kommande assimileringen av er mjäkiga ras!

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

I det här fallet spelar varken kaliber eller anslagsenergi någon större roll. En kula går för det mesta rakt igenom en kropp varpå energiöverskottet fortsätter ut på andra sidan. Så det spelar inte så stor vad man blir skjuten med. Man kastas inte iväg som en vante i alla fall.
Alistair MacLeans Åtta glas inleds med en hårdkokt och detaljerad beskrivning av skillnaden att bli träffad av en omantlad och en nickelmantlad pistolkula. Läsvärd.

Re: Förtydligade och utvidgande

[ QUOTE ]
Han påpekade dock att han fann en fördel med två käppar; det var enklare att finta liksom att gardera mot en fint.

[/ QUOTE ]

Jag skulle nog sammanfatta två vapen med att det ger ett annat set med taktiska möjligheter. Inte nödvändigtvis ett större eller bättre, men ett annat. I det här fallet upplevde alltså personen att nya möjligheter till finter uppenbarade sig, men i gengäld förlorade han möjligheten att t.ex. greppa (vilket jag inte vet om man får göra i escrima så i hans fall kanske det inte fanns en nackdel).

Sen är det givetvis inviduellt vilket set av möjligheter som passar var och en. Någon kanske gillar att ta tag i sin fiende, medan en annan vill vara på avstånd, etc.

Cybot

Mest spelbar

Både vilken typ av kula det är (rundnosad eller spetsnosad, helmantlad eller omantlad eller hålspets), vilken kaliber och vilken kraft spelar roll när det gäller skadan.
Till exempel så har lågkalibriga revolvar och pistoler, oftast .22:or, svårt att tränga in långt nog i buken för att komma åt de större blodkärlen nära ryggraden. Militära gevär brukar dock inte ha några problem som helst med detta då de är gjorda för att kunna skjuta igenom tegelsten och plåt och fortfarande kunna göra rejäl skada, men jag tror att det var "kastas bakåt" som Organ syftade till.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Smidighet

"Smidighet har blivit en nästan obligatorisk grundegenskap i rollspel. Men vad är smidighet? Slår man upp 'Smidigä i en ordbok så hittar man t.ex. 'Spänstig och böjlig'. I rollspel har det dock fått en massa andra betydelser som inte alla har med smidighet att göra."
Kan vara att ordbokens betydelser inte alltid är dem rätta.. Mycket beror också på vad användaren av ordet lägger in för betydelse.. Jag kan exempelvi definiera "bajs" som "Eons regelsystem", oavsett vad det står i ordboken, och då är det den betydelsen som gäller..

Rollspel generaliserar.. Administration i DoD innefattar allting.. Helt orealistiskt.. Det finns ju hur många underkategorier som helst som är helt avvikande för varandra.. Bästa (=extremaste i detta fall) exemplet är nog ändå Pendragons färdighet "Industry" som innefattar all sorts hantverk, jordbruk och "ofrälse"-färdigheter i övrigt..

/Han som ändå håller med Faehrengaust och kan säga att han gjort en smidig, spelig lösning i sitt DoD

Rosen

Myrmidon

Men nu pratar du ivägslungning och Cybot pratar penetration och skydd.

Gillar ordet "ivägslungning". (-:
Angående Hollywoods förkärlek för dylik så började det väl med hur man skildrade träffar av hagelbössor nån gång way back, och sen spreds det till andra kulvapen.
(Har aldrig sett en hagelbrakare in action på riktigt, men med tanke på vilka djur såna används för att jaga så har jag lite svårt att tro på Hollywood där också. Fast det är klart att jägarn behöver hund om viltet slungas iväg nånstans åt tjottahejti...)

Och sen gör ju inte folk i verkligheten höga skutt upp i luften när en handgranat detonerar bakom dem heller...
Speaking of filmklichéer - handgranaten med, typ, 20 sekunders fördröjning måste ju vara en äkta klassiker där.

--
Åke

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Du, om nån skulle spränga en handgranat bakom mig kan jag lova att jag skulle hoppa jävligt högt.

Krille

Super Moderator
Newtons Trea

"Har aldrig sett en hagelbrakare in action på riktigt, men med tanke på vilka djur såna används för att jaga så har jag lite svårt att tro på Hollywood där också."

Det är bara att plocka fram gamle Newton och hans trea igen. Förutsatt att haglet inte förlorar det minsta i hastighet, och förutsatt att krutgaserna inte gör ett jota annat än att driva haglet framåt; om målet flyger två meter bakåt så säger Newtons Trea att skytten också flyger två meter bakåt.

Och om man nu tar hänsyn till att haglet förlorar hastighet och att krutgaserna gör något annat än att driva haglet framåt - det vill säga att krut och hagel uppför sig lite mindre matematiskt perfekt och lite mer verkligt - så borde skytten flyga ännu längre än målet. En tre fyra meter vore en bra gissning. :gremgrin:

Organ

Out of time, out of mind
Hollyhagel

[ QUOTE ]
Angående Hollywoods förkärlek för dylik så började det väl med hur man skildrade träffar av hagelbössor nån gång way back, och sen spreds det till andra kulvapen.

[/ QUOTE ]
Hollywoods behandling av hagelbrakare är underlig på många sätt. Förutom att målet slängs iväg ett minimum av 5-10 meter vid en träff så smäller de jävel och har en rekyl som gör det nästan lika farligt att hålla i eländet som att bli träffad av det. I verkligheten så låter hagelvapen betydligt fjuttigare än kulgevär och rekylen är betydligt mindre.

/Anders

Troberg

Sinister eater

Ett tips:

Titta på MythBusters 2-14, där testar de den här myten. Och precis som Krille säger, målet rycker knappt ens till.

Troberg

Sinister eater
Re: Skjutvapens avsaknad av slump

Och en träff i käken, hur otäckt det än verkar, är sällan livshotande.
Såvida inte det enda ätliga som finns i närheten är tuggummi.

Johan K

Gammal & dryg
Vilekn kanal ??

Titta på MythBusters 2-14, där testar de den här myten.
Vilken kanal går det programmet på ??
Verkar vara ett sådant där program som jag kommer att gilla.

Troberg

Sinister eater
Det beror på...jag har vid ett tillfälle i mitt korta liv slagits mot två stycken.
Jag var rätt förbannad på dem (De hade kallat mig fet).
Men de fick rätt grundligt med däng
Jag säger inte att det är omöjligt att vinna, bara att det är mycket svårare.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Discovery Channel. [ANT]

Ett av de få bra programmen på den kanalen IMO.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Vilekn kanal ??

[ QUOTE ]
Vilken kanal går det programmet på ??

[/ QUOTE ]
Discovery Channel. Exakt när vet jag inte men det har visats om i omgångar och jag tycker man ser deras nyllen så fort man sätter på kanalen. Det är nästan svårt att missa (så tillvida man inte har kanalen vill säga).

[ QUOTE ]
Verkar vara ett sådant där program som jag kommer att gilla.

[/ QUOTE ]
Alla gillar Myth Busters.

Här finner man deras hemsida: http://dsc.discovery.com/fansites/mythbusters/mythbusters.html

/Anders