Trådnekromanti, men det är ett spännande ämne som jag också vill reflektera kring
För mig som spelare så är det i de flesta fallen viktigt, oavsett vad jag spelar, att konsekvenserna av mina handlingar finns där som möjligheter hela vägen ut.
Även om karaktären aldrig dör under kampanjens gång så skulle jag känna mig lite lurad om jag haft ett spelledarskyddsnät.
Jag vill inte att karaktären dör, och karaktären vill (oftast) inte heller dö. Men bara vetskapen att möjligheten till döden finns där gör att jag spelar bättre och har roligare. För då känns mina segrar så mycket mer värda. Andra konsekvenser finns också, och det ger också känslan av kul att möta och övervinna, hantera eller reagera på dem. Men just vetskapen om att döden finns där som en möjlighet, det gör för mig att engagemanget jag lägger ner blir värt mer.
I vissa kampanjer kanske döden också kommer, och det skulle vara tungt i de flesta lägen. Kanske är det i kampanjer där döden inte är slutet, det kanske går att kämpa sig ner i helvetet och hämta tillbaka sin kamrats själ eller liknande, men då tycker jag att det skall vara inbyggt i kampanjens premisser. I merparten av de kampanjer och äventyr jag spelat så skulle jag ha svårt att hantera min karaktärs död genom att hoppa in med en ny eller få min karaktär upplivad igen utan en passande anledning som inte känns cheesy (alltså att karaktären bara blir uppväckt för att SL känner att hen inte vill att karaktären skall dö).
Det sagt, så tycker jag att det finns en viss typ av spel som döden inte är helt ovälkommen i, och jag hittade inte något omnämnande om den typen tidigare i tråden: Dynastiska spel.
Jag spelar nu Pendragon rätt ofta, vi spelar oss igenom Great Pendragon Campaign (inga spoilers tack!!) och där går tiden fort.
Ett år per spelmöte, och mycket händer. Intriger, politik, strider, fältslag, äventyr i faerie och mycket mer. Där fokuset ligger inte bara på en karaktär utan också på dennes arvingar.
Spelet är dödligt och riskerna finns alltid där, vi har karaktärer som har kämpat sig till stor ära och sedan dött i strid eller fallit på andra sätt. När fokuset ligger lika mycket på att skaffa sig arvingar och lämna facklan vidare till dem som på att själv skaffa sig ära så har döden ett syfte.
Exempelvis så spelar jag en karaktär som nu har snart 18 år som riddare under bältet, han har blivit en inflytelserik man och är oerhört rolig att spela. Hans barn skulle, vid hans död, fortsätta hans strävan. Eller inte. De skulle iallafall ha hans skugga över sig och utgå ifrån en situation som jag själv skapat upp med min tidigare karaktär.
Då är allt jag lagt i karaktären inte bortslösat bara för att han dör. Det är ett tillfälle då döden för en karaktär ger mer liv åt karaktärens dynasti, att döden inte tar bort mitt roliga utan använder det för att ge mer krydda. Och kanske, 20 år senare i spelet, så är min första karaktär fortfarande någon som lever i spelvärlden genom historierna jag själv varit med och skapat och som hans barn eller barnbarn hör.
Just my 2 cents