Recca said:
Min rollperson dog ju också i den kampanjen kan man säga. Hon fick en chans att bli människa, dvs dödlig, bli gravid, någonting hon önskade mer än något annat (hon ville göra en childer i äventyret men hade infertile Vitae som flaw). Jag tyckte det var lite tråkigt att se min karaktär förändras så drastiskt och helt enkelt bli en annan karaktär. Hon gled mig liksom ur händerna som om hon dött. Men som en puppa blir en fjäril så blev hon mänsklig och i epilogen fastställde jag att hon levde lycklig i resten av sitt liv.
Rubb it in please...
Jag försöker ventilera att jag inte alls gillade vad som hände med min karaktär och försöker sätta ord på det i den här tråden.
Döden i rollspel är inget jag gillar. Det har diskuterats lite om olika känslomässiga band till olika former av karaktärer i olika former av spel.
Men oavsett vad andra tycker... JAG avskyr när mina RP dör, oavsett anledning, men i fall som det här, där jag i efterhand ser så många möjligheter att inte döda henne, då blir jag så jävla lessen.
Om personer som är knutna till min karaktär dör... DET är en helt annan sak att gestalta och det tycker jag är spännanade. Det ger mig mycket mer att spela med döden som insats om det är döden för anhöriga som är insatsen. Det känns som något man kan ta på, en äkta oro, en äkta sorg. Jag är inte rädd för döden, den skrämmer inte mig... men ensamhet, förlust, misslyckande... Det är mer spännanade för mig att spela.
Jag brydde mig om min karaktär, precis som du gjorde, skillnaden var att min karaktär verkligen gled mig ur händerna och det fanns inget jag kunde göra för att lösa det när det väl gått så långt.
Mina val ledde till att hon dog, en meningslös död i mina ögon och eftersom JAG avskyr att spela med livet på min RP som insats så tycker jag det är skitjobbigt.
Jag hade önskat henne ett annat slut, en andra chans och JAG misslyckades med att ge henne det.
Och haka inte upp dig på termer som "vinst" och "förlust". Jag har inte pratat om att vinna. Jag har bara pratat om känslan av att ha förlorat, av att ha misslyckats med något man åtagit sig.