Arazand
Veteran
- Joined
- 6 Aug 2015
- Messages
- 190
Magnus Seter;n159227 said:En sak som ställer till det med döden är att om den drabbar rollpersoner, så gör de en ny figur och spelar vidare, ofta samma äventyr som nyss. Men om döden drabbar en SLP, ofta genom att rollpersonerna gör något för att påskynda frånfället, så är det en större grej. En skurk slår man ju inte bara fram sådär.
Och då har spelarna en fördel, i och med att de kan gå in och rocka loss med mindre konsekvens än för SLP.
/M
Nja, inte nödvändigtvis. En skurk som mister livet är väntat. Men för att ta en cue ifrån datorspel osv, eskort uppdrag. Dör den här SLP så misslyckad ni. Man får skapa en konsekvens av att SLP; som man spelledare tycker är viktiga; dör. Om skurken har en hemlig agenda som spelare inte känner till, spela ut den till 200%. Jag brukar därför vilja göra mina skurkar till missuppfattade skurkar som har en agenda som de vill lyckas med för att lösa ett problem. Ett problem som RP får lösa om de agerar förhastat, ett problem som oftast är större än det skurken orsaka.
Eller att man investerar mer tid i att göra spelet mer levande med de valda SLP och att det blir en förlust för spelets nöje när de skulle dö.