Jag hade tänkt skriva något om skillnaden mellan rollspel och berättelser (Som exempelvis filmer som Pirates of the Caribbean), men jag raderade visst det i en av mina revideringar innan postning.
I vart fall pratar jag här om rollspel, inte om filmer, och även om man kan och bör hämta mycket inspiration från filmer så går de inte att översätta 1 till 1.
Vad tänker du om strider som tex. fäktningen mellan Sparrow och Turner i Pirates of the Caribbean,
För först och främst skulle jag säga att spänningen i den scenen har absolut ingenting med risken för död att göra, men för det andra för att allt det häftiga med den scenen är sånt som inte funkar i rollspel. I alla falls sånt man inte kan _räkna med_ ska funka.
Det som gör den scenen kul är att den är visuellt häftig, har rolig dialog och hjälper till att etablerar bådas karaktärer. Det är väldigt svårt att få till i rollspel om man inte har en väldigt speciel typ av spelare.
Men för Jack står dessutom hans frihet på spel, vilket så klart ökar spänningen i filmen OCH är ett bra exempel på hur man kan lägga något i potten som inte är "döden". Som vi vet hatar de flesta spelare att deras rollpersoner blir tillfångatagna
Etablera innan striden börjar (genom att helt enkelt förklara det för spelarna) alla som "går ner" och ligger kvar efter striden kommer bli tillfångatagna.
eller scener i stil där du dras in i en kravall / upplopp mellan politiska motståndare, men där motståndarsidan inte har som mål att döda dig, mest spöa upp dig?
I min förra kampanj så stötte spelarna på en bunt uppjagade ungdomar som var ute efter bråk, men som bara hade som mål att hävda sig. Vore intressant att veta hur det hade tett sig mot kriterierna!
Båda två ypperliga exempel på att det inte är döden om är det centrala, och till och med hur döden skulle kunna komma ivägen för det spännande med dessa två scenarion.
I båda fallen är det som ligger i vågskålen "politisk makt". I båda fallen kommer den vinnande sidan få mer "street cred" och därför också mer inflytande i framtiden.
Politikerna kommer få fler röster och gå frammåt i valen, ungdomarna kommer kunna begå allt fräckare övergrepp och knyta fler ungdomar till sig.
Så länge _spelarna_ är investerade i de politiska utvecklingarna i spelvärlden så borde ju detta kunna vara precis lika spännande som "risk för död" för de flesta spelare. För spelare som mig, betydligt _mer_ spännande (Så länge jag bryr mig om minst en av de politiska sidorna). Utmaningen är dock att få spelarna att bry sig om det politiska spelet: mer jobb, men potentiellt större påverkan.
Och självfallet är ju allt det här bara utifrån _min_ smak, som självklart inte är den enda smaken.