Jag sitter och funderar över D&Ds beryktade stryktålighet hos karaktärer, och vad man kan göra åt det om man inte gillar det. En av de bästa sakerna med den nya versionen av D&D är, i mitt tycke, att det är så anpassningsbart, och när jag vänt och vridit på det ett tag kom jag fram till följande enkla handgrepp, som jag tänkte dela med mig av:
1) Låt RPna slå fram sin HP vid Level 1, med klassens vanliga tärning, CON-bonus o.s.v..
2) Stryk sedan HP-höjning på grund av level, så att det enda sättet att öka HP utan magi är Toughness och höjd CON (vid levelökning).
Vips, så har du ett mer "hårdkokt" D&D 3E!
Detta borde göra strid Überblutig, som germanen säger, samt Sneak Attacks, Power Attack och Improved Initiative mycket åtråvärda. Jag är dock fullt medveten om att det kommer att något försämra classes som har höga HD som fördel.
Nämnas bör att jag och min grupp spelar nästan helt "straight" D&D regelmässigt, öven om världen är lite mörkare och mer low-magic.
Feliath - hoppas på synpunkter
1) Låt RPna slå fram sin HP vid Level 1, med klassens vanliga tärning, CON-bonus o.s.v..
2) Stryk sedan HP-höjning på grund av level, så att det enda sättet att öka HP utan magi är Toughness och höjd CON (vid levelökning).
Vips, så har du ett mer "hårdkokt" D&D 3E!
Detta borde göra strid Überblutig, som germanen säger, samt Sneak Attacks, Power Attack och Improved Initiative mycket åtråvärda. Jag är dock fullt medveten om att det kommer att något försämra classes som har höga HD som fördel.
Nämnas bör att jag och min grupp spelar nästan helt "straight" D&D regelmässigt, öven om världen är lite mörkare och mer low-magic.
Feliath - hoppas på synpunkter