Danohrq
Veteran
hp-problemet förslag 2
Hp ide´n med con är också lite skum. Jämför tex en tanig långdistanslöpare med fetbra immunförsvar och en muskelbyggare. Slår jag långdistanslöparen med en fet träklubba lär han gå av på mitten, dessutom så tål han inte gift lika bra som kroppsbyggaren eftersom han har mindre kroppsvävnad blod i kroppen trots sitt överlägsna immunfärsvar. Att slå av Arnolds arm med samma träklubban är nog rätt svårt med tanke på allt kött som skyddar benet.
Mitt Förslag för hp är att direkt använda sig av str+con/2 så blir reglerna mer realistiska. (str är ju i realiteten detsamma som muskelmassa). Detta medför ju även automatiskt att krigare får högre hp än tex trollisar, eftersom krigare generellt sett har mycket högre str och con än gamla gubbar i skägg. Vidare så kan man låta tex krigare få höjja str, con eller dex +1 för varannan level (dock max sammanlagt 5 i enskild grundegenskap). Trollisar får öka CHA, wis eller int på samma sätt. En ranger con, dex eller smi osv. Det är ju inte helt otroligt att en krigare som konstant slåss och tränar med vapen utvecklar en högre str med tiden. Var och en får ju välja sjäva exakt vilka egenskaper en viss klass skall få höjja men regeln på sammanlagt max 5 i grundegenskapshöjjning är dock viktig så att inte rp:arna blir rena freaks. Tänk en människogrigare med sty 28.....
Tänk på att endast krigare bör ha möjlighet att både öka både con och sty. Det leder i realiteten till att en krigare kan uppnå sammanlagt +5 i hp mot vad han hade i startvärde.- Något som de andra klasserna inte borde få tillgång till. Max 5 i grundegenskapshöjjning gäller även multiklass rp:s. Hur det blir ovan klass 20 är en annan fråga, men den situationen är juinte direkt vanlig.....
Ps alla klasser borde ha möjlighet att öka wis eftersom det enligt min mening är något som borde komma med tiden när man är ute och äventyrar.
Hp ide´n med con är också lite skum. Jämför tex en tanig långdistanslöpare med fetbra immunförsvar och en muskelbyggare. Slår jag långdistanslöparen med en fet träklubba lär han gå av på mitten, dessutom så tål han inte gift lika bra som kroppsbyggaren eftersom han har mindre kroppsvävnad blod i kroppen trots sitt överlägsna immunfärsvar. Att slå av Arnolds arm med samma träklubban är nog rätt svårt med tanke på allt kött som skyddar benet.
Mitt Förslag för hp är att direkt använda sig av str+con/2 så blir reglerna mer realistiska. (str är ju i realiteten detsamma som muskelmassa). Detta medför ju även automatiskt att krigare får högre hp än tex trollisar, eftersom krigare generellt sett har mycket högre str och con än gamla gubbar i skägg. Vidare så kan man låta tex krigare få höjja str, con eller dex +1 för varannan level (dock max sammanlagt 5 i enskild grundegenskap). Trollisar får öka CHA, wis eller int på samma sätt. En ranger con, dex eller smi osv. Det är ju inte helt otroligt att en krigare som konstant slåss och tränar med vapen utvecklar en högre str med tiden. Var och en får ju välja sjäva exakt vilka egenskaper en viss klass skall få höjja men regeln på sammanlagt max 5 i grundegenskapshöjjning är dock viktig så att inte rp:arna blir rena freaks. Tänk en människogrigare med sty 28.....
Tänk på att endast krigare bör ha möjlighet att både öka både con och sty. Det leder i realiteten till att en krigare kan uppnå sammanlagt +5 i hp mot vad han hade i startvärde.- Något som de andra klasserna inte borde få tillgång till. Max 5 i grundegenskapshöjjning gäller även multiklass rp:s. Hur det blir ovan klass 20 är en annan fråga, men den situationen är juinte direkt vanlig.....
Ps alla klasser borde ha möjlighet att öka wis eftersom det enligt min mening är något som borde komma med tiden när man är ute och äventyrar.