Nekromanti Döda myter!

Krille

Super Moderator
Re: Pang, du är död!

"Men säg såhär då, jag får en kniv i halsen, kan jag slå tillbaka eller säckar jag ihop totalt?"

I den verkliga världen är sannolikheten låg att du kan slå tillbaka nästan oavsett var du får kniven, men det beror inte på att du dör utan på att du har förbaskat ont.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Smidighet

Det har du i och för sig rätt i, att man alltid ska ifrågasätta givna normer och fundera på om man verkligen behöver en viss sorts uppdelning i olika värden. Om man dock har bestämt sig för att man vill ha färdighet + attribut tycker jag att en uppdelning som i Andra Imperiet är tillräcklig: Fysik, Kroppskontroll, Mental förmåga, Social förmåga (samt eventuellt något ytterligare för att anpassa systemet till aktuell värld).

/Dimfrost

Re: Smidighet

Det låter vettigt.

Själv använder jag just nu Kropp, Känslor, Sinne och Ande som kan kombineras med inriktningar. Sen har jag sekundära egenskaper (som inte är listade utan kan hittas på av spelare/spelledare) som endast används om de skiljer sig väsentligt från normen. Där skulle man t.ex. kunna välja balans, sångröst, konstnärlighet eller vad man nu kommer på. Det ger också frihet till spelgruppen att ha med egenskaper som är lämpliga för kampanjen men inte förutsågs av spelskaparen (som i det här fallet är ovanligt korkad :gremwink: ) eller som inte är väsentliga annars. Om man t.ex. ska spela en musikinriktad kampanj så kan det ju vara intressant att ha egenskaper som har med musik att göra och inte bara använda Sinne eller nåt sånt.

w176

Förlorad dotter
Öhm... nej.

Euumm... En sekund. Det tar ett bra tag innan ett knivstick gör ont. Får man en kniv instucken i magen känns det bara som ett knytnävslag i buken (man känner bara kraften från smällen till och börja med, och först sedan hur det bli vårt och varmt däromkring om du har sinnesnärvaro att märka det. Sedan kommer en adrenalin våg som håller ett i sig ett tag, och efter det kanske det börjar göra ont. Eller det är i alla fall så en nära vän till mig, likaså före detta livvakt och dörrvakt samt (9 danare i jujutsu) upplevde det och vad litteraturen säger i ämnet.

Däckar du är det troligtvis när adrenalinet går ur kroppen eller skadan råkar består av en uppskuren hals eller något som orsakar så pass massiv blödning. Inte för att du får ont av ett knivstick, får man en nog massiv skada så skonar nervsystemet dig från det ett bra tag.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Archaic weaponry and the use thereof.

Ett gäng samlade myter som obehärskade typer brukar slänga sig med...
• Asiatiska stridskonster är bäst.
• Har man en katana kan man hugga igenom allt från gevärspipor till stridsvagnspansar.
• En samuraj skulle utan tvivel spöa en riddare vilken dag som helst.
• Europeiska svärd är för slöa för att skära smör.
• Asiatiska stridskonster är sämst.
• Japanska svärd går sönder om man tittar snett på dem.
• En riddare skulle utan tvivel spöa en samuraj vilken dag som helst.
• Ninjor. 'Nuff said.

Jag är alldeles för trött för att orka motivera mig med mer än att jag är ändlöst trött på samtliga ovanstående.

Troberg

Sinister eater
Re: "The jitters"

När en människa har varit med om en skrämmande upplevelse så blir hon för det mesta oförmögen att agera efteråt när kroppen varvar ner. Händerna skakar och rösten blir stirrig.
Det där kan jag intyga att det stämmer.

Jag blev beskjuten vid ett tillfälle, och medan det pågick så var jag helt klar i huvudet och reagerade förvånansvärt kallt, men när jag gått in till lägenheten så fick jag en panikattack och bara satt och skakade i över en halvtimme. Det tog över en timme innan jag samlat mig tillräckligt för att gå ut och studera platsen efter eventuella spår eller eventuell kvarvarande förövare.

Jag kan också intyga att det är en enorm skillnad mellan att vara måltavla själv eller att bara befinna sig i närheten. Jag bodde i ett lite stökigt område i nästan tio år (Ni som känner till Borlänge vet vad Tjärna Ängar är. Om ni andra vill hitta dit så bara följ Leksandsvägen tills någon försöker råna er.) och man blev ganska fort blasé. Några månader innan jag flyttade sköts det mot grannhuset mitt i natten. Jag var var vaken, men försökte sova vid tillfället. Pang, pang, pang, pang, pang, boom, boom. Jag konstaterade att det var två olika vapen så det var nog en fair fight, så jag vände mig om och fortsatte sova. På morgonen var en rejäl bit av området avspärrat (fråga mig inte varför, ingen blev skadad och med tanke på att de sköt från marken in på andra våningen i ett hus byggt som en betongbunker så var risken att någon skulle bli skadad minimal) och jag var mest irriterad för att jag fick gå en lång omväg för att komma till bilen.

Den SAS-pilot som buklandade ett plan i Gottröra i början av 1990-talet var tvungen att lämna sitt jobb. Han klarade aldrig mer av att flyga med passagerare på grund av psykologiska spärrar.
Fast han var lite underlig redan innan haveriet.

Jag kan dessutom med viss stolthet berätta att min far lyckats såväl landa som starta i Gottröra. Han arbetade inte på SAS...

Nero_UBBT

Warrior
ÄHUM OT

Var det inte din farsa som var helikopterpilot?

I så fall får du faktiskt erkänna att det är fusk.

Jag brukar sällan säga att jag har afrikanska rötter, bara för att min farfar föddes på missionsstation i Abessinien (Eritrea).

Troberg

Sinister eater
Fler språkliga bastardiseringar

? att »bu eller bä« på något vis skulle betyda »dåligt eller bra«.
Det är en del av ett längre uttryck som lyder »varken säga bu eller bä« och betyder »inte säga någonting«, »inte ta ställning«.
Fler språkliga bastardiseringar:

"Det är inte din ensak" i betydelsen "Det angår inte dig". Det korrekta språkbruket är "Det är min ensak" och "Det är inte din sak".

"Svart är mörkare än vitt och vitt är ljusare än svart och vice versa". Ska man ha med båda alternativen har man inget "vice versa", ska man ha med det så har man bara med ena alternativet.

Nero_UBBT

Warrior
Mental låsning

En sammanfattning av min lilla erfarenhet i ämnet:

Som 15åring åkte jag på lajv och vi blev ganska snart överrumplade av ett annat gäng och boffer utbröt. Trots att jag hade vapnet framme så stod jag bara förvånat och tittade på när de andra i min grupp blev nedhuggna. Efter att ha stått så i två sekunder vaknade jag upp räknade till 4 mot 1 och satte av in i skogen...

Där låste det sig alltså för mig. Trots att det var "på lek" (alla antydningar om att lajv är = att leka vikingar undanbedes) så stod jag som ett fån och tittade på istället för att göra något. Och jag tror att detta måste vara ganska vanligt. Blev rätt skärrad av det själv, det var första gången jag ställdes inför den situationen och det var obehagligt att märka att jag var totalt handlingsförlamad de där första sekunderna. Det skulle senare visa sig att det där var nära att få livsavgörande konsekvenser för mig.

Jag var nära att bli påkörd av en lastbil ungefär 1 år senare och jag hann i princip höra tutan, titta upp... och: låsning. 1 sekund senare rycks jag bort av en lagkamrat i fotbollslaget och sekunden efter det så gasar lastbilen förbi där man kropp just var. Nu vet jag iofs inte om det kanske är helt normalt med 1 sekunds fördröjning, men obehagligt som fan var det.

Andra gånger däremot har jag i jämförelse med första exemplet spelat airsoft ett antal gånger (och ja, det är tamej fan att leka krig och inget annat) och då har den situationen aldrig uppstått.

I jämförelse med första exemplet så jobbar jag på krog och har sett en hel del bråk och även varit inblandad själv när bråkstakar omhändertagits. Hotfulla situationer, med folk med ganska för mycket av både sprit och hormoner. Ingen låsning där inte.

Jag tror att en väldigt viktig del i sammanhanget är hur beredd man är på något när det kommer. Jag fick ju inga panikatacker, däremot var det dom där sekundernas fördröjning. Och det tror jag måste bero på att man blir helt överrumplad; man har inte förutsett situationen och därför agerar man förvirrat innan man greppat vad som håller på att hända och vad man vill göra åt det.

Det är ju annars bara att jämföra exemplen, när jag spelar airsoft väntar jag mig att nån ska hoppa upp ur en buske och försöka skjuta på mig - det är ju därför jag är där- medan jag under lajvet just hade varit och ätit gröt på värdshuset och på väg till tältet för att byta skjorta... Samma sak där med slagsmål på krogen (nåväl inte så jättestor dödsrisk, men risk för liv och lem finns ju om man går emellan bråkstakar), jag blir inte alltför förvånad när nåt sånt sker och dessutom föregås det ofta av åtminstone ett förbannat skrik.¨

Två sekunder för att samla sig, nån som har något fakta på ämnet - vet ju att ni brukar kunna en del här på forumet...

Troberg

Sinister eater
Re: ÄHUM OT

Var det inte din farsa som var helikopterpilot?
Vid det tillfället, ja. Han har dock jobbat med jordbruksflyg och flugit största delen av sin flygtid från små grusvägar med flygplan.

I så fall får du faktiskt erkänna att det är fusk.
Eller dålig planering från SAS sida...

Troberg

Sinister eater
Ett försvarstal för smidighet

Som jag ser det så är smidighet inte bara en fråga om kroppsliga egenskaper, det är en fråga om attityd.

Vad menar jag?

Titta på proffsbrottningen. Å ena sidan har vi styrkebrottare som Goldberg och Angle, å andra sidan har vi rörliga, akrobatiska brottare som Hardys. De har definitivt olika metoder i sin brottning.

På samma sätt så ser jag hur en stark karaktär slåss på ett annat sätt än en smidig karaktär. Den starka karaktären går mer rakt på och försöker slå motståndaren med sin styrka och slå omkull motståndaren med slag och knuffar osv. Han går gärna in i en låst brottning där styrkan ger honom övertag. Den smidige karaktären rör sig mer och håller sig ur vägen, hela tiden väntande på blottor eller öppningar som kan utnyttjas. Han går mindre på styrka och mer på snabba utfall och undanmanövrer.

Även om man inte kan mäta dessa egenskaper i kroppen så kan man definitivt iaktta dem även i verkliga fighter. Olika personer slåss på olika sätt.

Det är detta jag anser att egenskaperna mäter.

Troberg

Sinister eater
Re: Öhm... nej.

Euumm... En sekund. Det tar ett bra tag innan ett knivstick gör ont.
Exakt, det var en här i stan som för tio år sedan eller så fick en kniv i ryggen på krogen (eller utanför krogen, kommer inte ihåg). Han (eller hon, kommer inte ihåg) uppfattade det bara som en knuff och märkte ingenting förrän han kom hem och tog av sig jackan och hörde en duns när kniven drogs ut och föll ner på golvet. Jag tror inte ens då att han märkte det direkt utan att det tog en stund att reda ut kopplingen mellan en kniv på golvet och knuffen i ryggen.

Re: Ett försvarstal för smidighet

[ QUOTE ]
Som jag ser det så är smidighet inte bara en fråga om kroppsliga egenskaper, det är en fråga om attityd.

[/ QUOTE ]

Jag köper mer än gärna det du beskriver. Det jag vänder mig emot är den smidighetsdefinition som brukar finnas i rollspel.

Rosen

Myrmidon
Re: Ha!

Vad är den korrekta verbformen? Barrikera?

Precis - jfr 'marinera' och 'krevera'. (Om man barrikaderade sig skulle det tekniskt sett resultera i en barrikadad - testa att säga det ordet högt...)
"Barrikadera" har förmodligen kommit in genom svengelska. However, numera är ordet så vanligt att Di Aderton inte reagerar på det längre - båda verbformerna är språkligt godtagna. Det är bara jag som fortfarande inte tål det...

Fast nu är vi helt off ämnet, så nog om det.

--
Åke

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Mental låsning

För tjugo år sedan var jag med om en bussolycka. Det gick bra, ingen skadades, men vi var väldigt uppskrämda när bussen sladdade diagonalt vänster över vägen och stannade på vägrenen "på fel sida". Jag minns hur jag efteråt satt i bussätet och såg på min våldsamt skakande händer. De var bortom viljans kontroll. Det tog en stund att evakuera bussen.

Twilight 2000 hade en regelteknisk finess som hade sina fördelar, nämligen spelvärdet Cool . Det visade hur mycket tid rollsperson förlorade på rädsla och handlingsförlamning varje runda. En veteran hann göra fler saker i strid än en novis, helt enkelt därför att han hanterade sin rädsla bättre.

Läs mer här. >>>

gråhök

Veteran
Re: Jag vill också vara med!

Den "nybörjare" jag syftade på hade fäktats normal tävlingssabel i 4-5 år och tränat värja med Sussex rapier Society i 1-2 år, så jag tror att vi kan ha närliggande definitioner ("ny till två vapen", inte "ny till vapen").

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Djur och djurattacker

Håller med dig vad det gäller att djuren har två kloattacker och ett bett eller dylikt... de bör kunna välja. :gremsmile:

Min erfarenhet när det gäller katter säger mig att de inte nöjer sig med en attack, när de har tillgång till alla fyra tassar och en väldigt bitig mun. Det brukar resultera i att man har minimi två uppsättningar långa revor (vanligen från framtassar) och ett bett i utstickande kroppsdel (vanligen händer eller armar). Förklaringen i mitt fall är enkel, de gånger jag får likande skador är när jag katten antingen är skräckslagen (damsugaren kommit fram utan att jag märkt att katten är inne och den måste avhysas för att inte dö av hjärtsvikt), ordentligt skadad och har ont nog för att försvara sig eller jag behövers skilja två stridande katter åt. Katten är en formidabel fiende som gör minst tre skador inom loppet av tre sekunder (eller mindre, man hinner ju knappt andas in och ut), dock gör den inte stora och djupa skador så vi kanske ska diskutera andra djur istället. :gremsmile:

Hundar använder sällan (enligt min erfarenhet och här får ni reda på varför jag är hundrädd) annat än huggtänder (respektive skall och morr för att skrämmas med) och de brukar antingen bara hugga (om hunden är inom huggräckvidd) eller hoppa och hugga (oftast för att vräka omkull respektive nå strupe - liknande teknik som stora kattdjur). Det är sällan de använder klor, men kloskador kan uppstå som biskada när de hoppar mot offret. Jag har själv blivit hundbiten vid tre tillfällen i mitt liv, dels av en liten fånig terrier (som skrämde mig oerhört mycket, även om den bara var trettio centimeter hög, men jag var runt 8 vid tillfället), dels av en schäfer som blev överaskad då vi möttes i skogen. Terrier orsakade knappt skrapning på huden eftersom jag hade gummistövlar, som förövrigt såg ut som om någon klippt sönder dem efteråt. Schäfer lämnade fina tandmarkeringar, observera att hon inte slet utan bara bet. Min nemesis när det gäller hundar var en Dobberman som liksom schäfer blev överraskad, ja både jag och hunden blev överaskade. Vi kom upp från varsin sida på en höjd och hunden sprang ljudlöst och jag gick och strosade, när jag fick syn på hunden höjde jag instinktivt mina händer som för att skydda halsen och då anföll hon. Hon högg tag i mina armar, gång på gång och slet. Skadorna hade nog inte blivit lika illa om hon "bara" bitit, men vi kan lugnt säga att det tog tid för dem att läka.

Jag har också haft en obehaglig upplevelse med hästar och här skiljer sig min upplevelse från din Troberg. Hästar nöjer sig INTE med att sparka. En häst är obehagligt snabb med munnen också. Skadan som den åstadkommer med munnen är dock inte en "huggskada" utan snarare en kross. Det är inte ovangligt att hästens första attack kommer från munnen. Min värsta upplevelse i det fallet (och det är enda gången jag verkligen skadats i samband med hästhantering då hästen verkligen haft för avsikt ATT skada) kom då jag gick in till en häst för att hälsa. Mr X första respons var ett blixtsnabbt bett som tog mitt i bröstet (mind you, jag var tio elva vid tillfället och hade inte utvecklat bröst), bettet krossade en vävnadsyta på ca tio centimeter i diameter... observera att det bettet inte var mer en ett lätt litet nafsande sett ur hästens aspekt... bettet följdes sedan av tre omilda hovar som effektivt förpassade mig ut ur hans spilta. Ingen av hovarna träffade mig ordentligt då jag redan vacklade ut från spiltan av kraften i Mr X bett. Hade han verkligen önskat att döda mig så hade jag varit död. Bettet, eller naffsandet kom att lämna ett avtryck i form av blåmärke som det tog sex veckor att läka bort. Viss hudpenetration uppstod också, hästens tänder är inte helt avrundade, men hade jag inte haft en ganska kraftig jacka och tröja så hade skadan varit värre.

Senare i livet så har jag hanterat en hel del hästar och många gånger har hästen i stressat läge hotat med bett. Jag har aldrig låtit det gå längre än så. En häst är dessutom farlig med hovarna 360 grader runt, tro inget annat. De som påstår annat har inte upplevt en rejäl sparkomgång från en häst. Tilläggas kan att hästar i hage, där rangordningen inte är fastställd ofta får skador från sparkar, men också oerhört ofta från bett i manke och hals.

Thats åll fålks, nu ska jag återgå till min Uppsats som ska in i morgon. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Re: Djur och djurattacker

Min erfarenhet när det gäller katter säger mig att de inte nöjer sig med en attack, när de har tillgång till alla fyra tassar och en väldigt bitig mun.
Jo, men jag tycker att man kan gott abstrahera ihop det till en attack. Det är ju i praktiken en attack, den bara exploderar till en fräsande pälsboll full med vassa bitar.

Hästar nöjer sig INTE med att sparka. En häst är obehagligt snabb med munnen också.
Å fan, det trodde jag inte.

bettet följdes sedan av tre omilda hovar som effektivt förpassade mig ut ur hans spilta. Ingen av hovarna träffade mig ordentligt då jag redan vacklade ut från spiltan av kraften i Mr X bett. Hade han verkligen önskat att döda mig så hade jag varit död.
Det kan jag tro, jag har sett vad en bakutspark med båda hovarna kan göra med en nästan fabriksny Volvo. Jag har bara en kommentar: "Volvo säker? Skitsnack!".

G

Guest

Guest
Re: Archaic weaponry and the use thereof. [ANT]

Räknas inte israel som ett asiatiskt land, eller kanske det inte gör.
Men krav maga har den fördelen att du vanligtvis försöker med men det är inte någon stridskonst, och dessutom håller jag nog med troberg när det gäller israeler.