Jag tror att jag skrev fem stora äventyr om landet Gnorp som aldrig publicerades. Tillsammans med Gary Gygax no less!Men skrev du något för Fnurk?
Jag tror att jag skrev fem stora äventyr om landet Gnorp som aldrig publicerades. Tillsammans med Gary Gygax no less!Men skrev du något för Fnurk?
Vill minnas att jag spelade Bråd Hud till Fnurk. Tror @Magnus Seter skrev detJag tror att jag skrev fem stora äventyr om landet Gnorp som aldrig publicerades. Tillsammans med Gary Gygax no less!
Vad du med i DEN röran? Jag tyckte det var så himla dåligt att ni aldrig öppet erkände att Gnorp bara var en omarbetning av Mittelreich i AventurienJag tror att jag skrev fem stora äventyr om landet Gnorp som aldrig publicerades. Tillsammans med Gary Gygax no less!
Det här är precis vad jag satt och tänkte när jag läste igenom tråden. Var inte Ereb Altor väldigt mycket av ett tonårsbygge i rollspelens barndom? Hur många av er har spelat i Ereb Altor det senaste decenniet? Vad är era intryck av materialet som Äventyrsspel publicerade sett med moderna ögon? Jag leder en Ereb-kampanj nu och jag använder mig att helt fantastiska erebaltor.se och det bestående intrycket är att "det här går inte att få ihop"! Det går inte att få konstruktionen att gå ihop, varken mellan länder eller inom länder, i alla dimensioner. Det var en värld som var i akut behov av en komplett omstart!Men följdfråga du (utan att göra en egen tråd)...
Om vi säger att Ereb Altor överlevt som produkt alla år... hade det "hållit" och varit relevant idag?
Som fantasy-värld i konkurrens med Svärdets Sång, Symbaroum, Middle Earth, Nya Kopparhavet och Forgotten Realms?
Eller var det liksom nödvändig pyspunka som inte fanns någon anledning att fördröja?
(om det fanns för mycket inbyggda brister, inkonsekventa saker och annat som inte går att fixa)
Om man idag skull återuppliva Ereb Altor som den såg ut på Expert-tiden, skulle man göra det för ett specifikt regelsystem, eller mer som en oberoende spelvärld?
Personligen tycker jag fan-siten erebaltor.se är jättecool, men helhetskänslan är ändå att Ereb Altor blir för spretigt, för ogenomarbetat, och med alltför otydliga källor kring allt möjligt. Men med en rejäl ny ombearbetning så skulle jag kunna tänka mig att spela i Ereb Altor, inte bara av nostalgiska skäl. Oklart vilket regelsystem dock.
Vad då "gå ihop"? Jag förstår inte ens vad det är för något du behöver för att få det att gå ihop.Det går inte att få konstruktionen att gå ihop, varken mellan länder eller inom länder, i alla dimensioner.
Grundtanken i Ereb Altor, som jag förstått det, var att lämna vita fläckar för spelledaren att fylla i. Så det är en feature.Det positiva med detta är såklart att det blir lättare för en spelledare att lägga in sina egna områden, länder, organisationer osv.
Anledningen för att det går långsamt framåt är för att det är a) många som bidrar b) få som bidrar full tid c) ingen som numera drar i saker d) få, om ens någon, illustratör e) få, om någon, som kan layout.Jag har inte engagerat mig i erebaltor.se (jag vet ärligt talat inte hur levande den är, någon som vet?) men det faktum att den går framåt så långsamt är ett gott tecken på hur enormt mycket som lämnades osagt, tomt eller helt ofärdigt
Min erfarenhet är mest med Ereb Altor-boxen, som den stora kartan kom med. Jag tittade på den (boxen) för ett litet tag sedan - jag tycker den en är fin. Jag till och med läste "novellerna" i Spelarens bok (heter den så), och tyckte det funkar. Jag kan tänka mig att problemet med att det inte hänger ihop blir större när man börjar syna äventyrsmoduler och andra moduler (Nidland, Zorakin) i detalj och försöker förstå helheten.Vad är era intryck av materialet som Äventyrsspel publicerade sett med moderna ögon? Jag leder en Ereb-kampanj nu
Liten korrigering, endast en av dem är bannad. Den andra valde att lämna oss för att vi var så stiffa, tror jag.När det gäller erebaltor.se så hänger ett par från vårt forum bannade medlemmar på deras forum
Tack, rätt ska vara rätt!Liten korrigering, endast en av dem är bannad. Den andra valde att lämna oss för att vi var så stiffa, tror jag.
Så är det. Sen var väl grejen med att jag och andra med mig inte gillade Chronopia var att det sa till oss att jag skulle tycka dess (och handböckernas) överdrifter skulle vara coola. Inte för att Ereb i sig var så fantastiskt bra.Så är det ju. Och liksom med Ereb är det (den frånvarande) helheten som är den stora svagheten, inte nödvändigtvis de enskilda lapparna.
Inte sällan var de helt skrivna utan hänsyn till Ereb. Kanske var det spelgruppens egna äventyr i nån egen värld, kanske var det tänkt till ett annat spel, o.s.v.Jag vet att äventyren ofta var skrivna av olika personer
Vadå, som en slags primitiv nätbutik man skickar någon form av innan-internet-mail till så får man varorna med hästvagn? Härnäst säger du att print on demand inte fanns. Det låter helt galet.Butiker. Minns ni dem? Det var kanalen Target hade att nå sina kunder. Det var mycket svårare att nå de som inte redan var frälsta, och vi blev färre och färre med åren. Och ska man sälja via butik är träffsäkerheten låg, man måste skicka ut massor med spel till butiken och hoppas att det säljs. Inte som Kickstarter idag, t.ex.