Här har vi svaretFNURK dödade Ereb!
Här har vi svaretFNURK dödade Ereb!
Konsumenterna dödade både Ereb Altor och Target GamesSå alltså konsumenterna dödade ereb altor och inte target games
Nog också en fråga om att Äventyrsspel/Target Game ville göra något nytt, samt att de fått nya intressen/sett nya grejer som gav dem annan inspirationKänns som att Chronopia och Mutant Chronicles bägge var försök till ”kewl” nittiotalsanpassning, som gick olika bra.
Det är värt att ta i beaktning att några saker skilde sig enormt åt då jämfört med nu.Vill också minnas, men här får nån rätta mig om jag har fel, att även om Ereb sålde lika bra som förut så hade Äventyrsspel växt sig så stora att det inte räckte, och att deras enda chans att expandera ännu mer var en internationell succé.
Vill också minnas, men här får nån rätta mig om jag har fel, att även om Ereb sålde lika bra som förut så hade Äventyrsspel växt sig så stora att det inte räckte, och att deras enda chans att expandera ännu mer var en internationell succé. Vill minnas att Chronopia var ett försök till detta? Det är ju helt logiskt, jag kan inte tänka mig att gamla Ereb Altor hade blivit någon succé internationellt även om vi här i Sverige älskar spelvärlden.
”Fredrik Malmberg” said:Vad skulle vi göra med Drakar och demoner? Det var frågan. Det var lättare att se på Kult där vi kunde översätta en modul till tio språk men med Drakar och demoner handlade allt bara om Sverige. Vi kände att vi var tvungna att stöpa om spelet helt och skapa en ny värld som var internationellt gångbar.
Ereb var dåligt som helhet, men bitar av det var bra. Kopparhavets hjältar är så vitt jag kan förstå denna omarbetning, eller? Ut med det dåliga, putsa upp det bra, gjut ihop till en snygg helhet, profit. Rollspelsmiljonerna bara rullar in!Men följdfråga du (utan att göra en egen tråd)...
Om vi säger att Ereb Altor överlevt som produkt alla år... hade det "hållit" och varit relevant idag?
Som fantasy-värld i konkurrens med Svärdets Sång, Symbaroum, Middle Earth, Nya Kopparhavet och Forgotten Realms?
Eller var det liksom nödvändig pyspunka som inte fanns någon anledning att fördröja?
(om det fanns för mycket inbyggda brister, inkonsekventa saker och annat som inte går att fixa)
Om man idag skull återuppliva Ereb Altor som den såg ut på Expert-tiden, skulle man göra det för ett specifikt regelsystem, eller mer som en oberoende spelvärld?
Personligen tycker jag fan-siten erebaltor.se är jättecool, men helhetskänslan är ändå att Ereb Altor blir för spretigt, för ogenomarbetat, och med alltför otydliga källor kring allt möjligt. Men med en rejäl ny ombearbetning så skulle jag kunna tänka mig att spela i Ereb Altor, inte bara av nostalgiska skäl. Oklart vilket regelsystem dock.
Hade ju den här lapptäckessjukan som är väldigt vanlig, till och med i något som Forgotten Realms. Vissa sjok hängde ihop med varandra (som Granströmmia eller bitar av Kopparhavet eller vissa block i öster), men det blev inte mycket av en helhet.Ereb var dåligt som helhet, men bitar av det var bra.
"till och med"? Brukar inte Forgotten Realms vara go-to exemplet på lapptäckessjukan?till och med i något som Forgotten Realms
Menar mer att det är stort och framgångsrikt."till och med"? Brukar inte Forgotten Realmsvara go-to exemplet på lapptäckessjukan?
Så är det ju. Och liksom med Ereb är det (den frånvarande) helheten som är den stora svagheten, inte nödvändigtvis de enskilda lapparna."till och med"? Brukar inte Forgotten Realmsvara go-to exemplet på lapptäckessjukan?
Men å andra sidan är kanske därför Ereb Altor (eller Forgotten Realms som jag inte alls gillar) mer mångsidigt och flexibelt än exempelvis Symbaroum.Så är det ju. Och liksom med Ereb är det (den frånvarande) helheten som är den stora svagheten, inte nödvändigtvis de enskilda lapparna.
Det finns två sidor av myntet, helt klart.Men å andra sidan är kanske därför Ereb Altor (eller Forgotten Realms som jag inte alls gillar) mer mångsidigt och flexibelt en exempelvis Symbaroum.
I boken om Äventyrsspel står det att det var så med Mutant Chronicles. Men att det skulle vara tvärtom med Chronopia, att brädspelet där kom för att boosta rollspelet. Vill minnas att Malmberg säger nåt om att det redan var för sent, eller skadan var redan skedd, när brädspelet Chronopia kom.Det jag minns från nittiotalet var att Target Games verkade satsa på mer vinstgivande typer av spel som samlarkortspel och figurspel i och med succéer som Magic: The Gathering och Warhammer. Drakar och Demoner: Chronopia och Mutant Chronicles verkar mer som spin-offs av Chronopia: Dark Fantasy Miniatures Battle och Mutant Chronicles: Warzone/Doomtrooper för den svenska marknaden snarare än flagskeppen i sina respektive franchises.
Bortsätt från vissa teman, design val, namn o arketyper så är Chronopia rollspelet o figurspelt väldigt skilda väsen, till skillnad från de två MC spelen. Så om man ville intressera folk i det ena så tror jag inte att först introducera dem till det anda först är bästa iden.Drakar och Demoner: Chronopia och Mutant Chronicles verkar mer som spin-offs av Chronopia: Dark Fantasy Miniatures Battle och Mutant Chronicles: Warzone/Doomtrooper
Det stämmer att MC-rollspelet inte var flaggskeppet, men Warzone och Doomtrooper kom efter rollspelet. Kampen om citadellet började utvecklas in rollspelet, dock.Drakar och Demoner: Chronopia och Mutant Chronicles verkar mer som spin-offs av Chronopia: Dark Fantasy Miniatures Battle och Mutant Chronicles: Warzone/Doomtrooper för den svenska marknaden snarare än flagskeppen i sina respektive franchises.