Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
Jag tänkte eventuellt spelleda lite D&D 3.5, Forgotten Realms. Tanken är att spela det i huvudsak som ett "upptäckarspel", där rollpersonerna ska få uppleva spännande och fantasifulla platser, lösa pussel och interagera med roliga spelledarpersoner snarare än att strida. Ganska långt från hur vi spelar D&D4 med andra ord.
Eftersom jag inte tänker fokusera så mycket på strid gör det inte så mycket om jag ruckar på lite regler och förändrar balansen i spelet. Då kan jag tillåta mig att sno småsaker från D&D4. En sådan sak är t.ex. att jag tänker införa "short rest", där spellcasters får tillbaka sina spells. Den ruckar på balansen mellan spelare och spelledare, vilket inte gör något. Däremot vill jag itne rucka på balansen mellan spelarna, vilket jag bedömer att detta skulle göra (eftersom spellcasters helt plötsligt blir ännu mer överlägsna melee än de redan är).
Så, vad ska jag ge melee för att de ska känna sig mer i balans med sina spellcastervänner?
Vad kan man mer göra för ändringar (inte ändringar i regelmekaniken) för att göra D&D3.5 lite roligare att köra som upptäckarspel?
Eftersom jag inte tänker fokusera så mycket på strid gör det inte så mycket om jag ruckar på lite regler och förändrar balansen i spelet. Då kan jag tillåta mig att sno småsaker från D&D4. En sådan sak är t.ex. att jag tänker införa "short rest", där spellcasters får tillbaka sina spells. Den ruckar på balansen mellan spelare och spelledare, vilket inte gör något. Däremot vill jag itne rucka på balansen mellan spelarna, vilket jag bedömer att detta skulle göra (eftersom spellcasters helt plötsligt blir ännu mer överlägsna melee än de redan är).
Så, vad ska jag ge melee för att de ska känna sig mer i balans med sina spellcastervänner?
Vad kan man mer göra för ändringar (inte ändringar i regelmekaniken) för att göra D&D3.5 lite roligare att köra som upptäckarspel?