Nekromanti D&D 3.5Ed ...och mattor, figurer o dylika

solvebring

Superhero
Tjosan!

Jag har just köpt en bunt D&D 3.5 böcker. Inte för att de kommit än, men vi får hoppas att killen skickar dem snart. :gremlaugh:

Nåväl, jag tänkte på det här med spelledandet bakom det hela, och inblandandet av figurer, rutmattor och det köret. Jag har ingen erfarenhet alls av sådana saker.

... Förresten, borde man lira D&D med SL-skärm. Har skärm till alla andra spel jag spelar, men frågan från min sida är: Finns det SL-skärm, omdet gör; underlättar den märkvärt med tabeller och tjosan... Blir den inte ivägen om man ska lira med figurer?

... Öh, vart var jag? Jo, jag funderar ju över det här figur- och mattstuket. Det vore kul att köra med det när jag väl kommer igång och lirar. Det vore kort sagt skitkul att binda ihop lite brädspelöverblick med rollspel - även om jag förut var skeptiskt till något liknande. I alla fall så är det ju så här att jag hörde något om pappfigurer och något program kallat Paperfig, vars hemsida verkar nere för tillfället... Jag antar att det kan vara en bra idé, att använda pappfigurer före att betala multum för en massa figurer? Det har jag ingen direkt lust att slösa pengar på faktiskt.

Annars så tänkte jag på de där finfina mattorna som man kan måla med vattenlösliga pennor på... De är också sablans dyra - finns det något "Gör det själv" gömt någonstans för de också? :gremsmile:

>> Detta är vad jag främst funderar på.

I övrigt så vore det kul med allmänna tips för att börja SL:a D&D 3.5. Jag har som de flesta av er redan vet ingen erfarenhet alls av D20 eller D&D. Aldrig lirat det förut.
Jag tänkte först och främst följa Krilles råd och inte försöka dyka ned i så mycket tjosan på en gång. Tänkte enbart bry mig om Dungeon master boken, Players Handbook och Monster Manual till att börja med. Det känns bra. Jag kommer få köra skallen på högvarv nog mycket bara för att fatta prylarna i dem, säkert.
...Nå, tipsa gärna!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
SL-skärm finns. Den underlättar. Den är i vägen.

Ett exempel på en gör-det-själv-rutmatta finns här.

solvebring

Superhero
Härligt, det verkade vara ett riktigt bra tips det där. :gremsmile: Fast jag undrar vilket som är standardmåttet på rutorna i rutnätet; är det samma standardmått på dem på alla köpmattor förresten?

Dante

Staff member
Rutorna i det avbildade hemmabygget är exakt 1 × 1 tum (25,4 mm). Det vet jag eftersom jag byggde PDF:en som användes för att skriva ut.

1-tumsrutor är vad som används i Wizards officiella produkter och de flesta battlemats som står att finna.

Snow

Swashbuckler
Counter Collection GOLD. Den borde finnas under "Products" > "Counter collections" (alltså inte gratis)

solvebring

Superhero
Okej. Vad fint. Då vet man ju exakt uti fall att man behöver bygga eget. Fast det är klart, din PDF finns ju länkad så det är ju bara att låna den. :gremsmile:
Han - den där killen där i länken - tog bara en sådan där affishram med plastframsida och lade in ditt rutnät under plasten så att han kunde måla ovan på det?

Förresten, hur funkar förflytning i spelet gentemot hur man utför det på rutsystemet. Är visst många meter ingame en ruta osv bara?

Dante

Staff member
Förflyttningen anges fiffigt nog i rutor – ingen omräkning krävs.

solvebring

Superhero
Fan vad ultrabra. Det är ju grymt skickligt, såvida man har några rutor att räkna med. :gremlaugh:

Hade jag fattat rätt om uppfinningen förresten?

Snow

Swashbuckler
Det finns en del gratis. Det är figurerna som passar till 4e previewäventyr. Massa kobolder, goblins, odöda och annat smått krafs. Kan vara bra för att se hur deras prylar funkar.

solvebring

Superhero
Okej. Ja, jag hoppas dock på att paperfig skall funegra till det att jag börjar spela. Det kommer väl bli att plugga de tre "grundböckerna" först. Men man vill ju vara ute i god tid, det är just därför jag vill kunna förbereda med spelmatta och sånt.

solvebring

Superhero
Vad lämpar sig bäst då?
... Jag antar att folk ändå hittar på ett visst längdmått per ruta, för jag menar om jag beskriver:
"De är tjugo meter bort", så är det ju lämpligt att då ha ett lagom längdmått så att man kan bereda spelmattan. Att säga "De står X rutor bort", låter ganska så fult och stelt. Man kanske kunde översätta det i 1-2 meter per ruta eller något sådant i dessa fall. Frågan är ju vad som blir för mycket/lite i föhållande till hur stor spelmatta man har när man väl bekskrivit - så att man kan följa striden från första uppställningen och vidare.

Dante

Staff member
1–2 m är ganska exakt. Varje ruta är nämligen 5 × 5 fot, och en fot är 30,48 cm vilket ger en sida om 1,524 m (eller ungefär en och en halv meter, som mindre nogräknade personer skulle uttryckt det).

Hunk

Hero
Köpmattor och golvplaner varierar något i rutstorlek, men entumsmattor är vanligast. Även 25 mm är tämligen vanligt och hyfsat kompatibelt med entummare. Det man skall undvika är 1 1/2 tumsplaner, eftersom de tar mycket större plats och standardfantasyfigurer (DDM, Reaper, GW, Rackham etc) ändå får plats på på 1 tum/25 mm.

solvebring

Superhero
Okej. Så 1,5 meter är vad man lite halvslarvigt kan översätta var ruta till. Det blir så samma rutmått som i DoD - 1,5 m. Själv skulle jag dock föredra att ta 1 jämn meter i D&D, eftersom allt ändå anges i rutor. Det skulle göra allt mycket simpelt och man skulle slippa räkna efter alls efter som X rutor är detsamma meter. Fast då vet jag inte ifall det kanske kan uppstå några problem eller nackdelar med det...