Nekromanti D&D 3.5Ed ...och mattor, figurer o dylika

solvebring

Superhero
Re: D&D 3.5Ed ... Scenario

Förresten...
Har någon koll på något bra nybörjar-scenario till D&D3.5?
... Som sagt, man kan summera det till att jag inte vet ett skit om D&D.

Hunk

Hero
The Wizards Amulet är ett väldigt pedagogiskt gratis introscenario (det var det första jag spelledde till 3.0, men länken går till den reviderade versionen). Nackdelen är att det är väldigt rälsat, men det kanske inte gör något under det första spelmötet. Pre-genererade karaktärer som kan användas till det finns här.

Jag skall kolla vidare och se om jag hittar några fler vettiga gratisscenarion!

Eksem

Champion
Re: D&D 3.5Ed ... Scenario

Om du är beredd att betala är Scourge of the Howling Horde gjort för nybörjar-DMs, med alla gällande regler och sånt nedskrivna vid varje encounter, givetvis också med taktiktips som vanligt när Wizards själva gör grejjer.

Det är ett ganska typiskt D&D-äventyr, men inte helt briljant storymässigt. Det är dock helt okej.

solvebring

Superhero
Tack så väldans mycket. Det var schysst. Ja, ett rälsat äventyr första spelomgången spelar ingen större roll. Det kan vara bra, för då blir scenariot tryggt i sig själv så är det bara att hänga på och istället kunna koncentrera sig på spelets alla bitar.

Hunk

Hero
Mitt tips är att köra det scenariot med pre-genererade karaktärer som ett speltest av D&D. Scenariot är (om jag minns det rätt - det var trots allt mer än sju år sedan jag spelledde det) rätt dödligt, men folk brukar ändå inte fästa sig så mycket vid karaktärer man inte har slagit fram själva :gremsmile:.

Sedan är det bara att rulla fram "riktiga" rollpersoner och köra något annat. Howling Horde som Eksem föreslog kan säkert vara bra. Annars funkar nog de flesta lågleveläventyr från Goodman Games.

solvebring

Superhero
Jag skall höra med spelarna om det, vad de känner för. Skall dock säga dem det som du sagt mig. Fast först skall jag ju plugga in grundreglerna också. Det blir nog lite att göra, antar jag.

Eksem

Champion
Här har du ett tips ang. D&D förresten:

Du kan inte, och måste inte, kunna allt. D&D är ett s.k. undantagsbaserat system. Det finns en stabil grundmekanik som är enkel som attan; men mycket av systemet är undantag eller subsystem med egna implementeringar av grundmekaniken.

Vad det där svamlet betyder är att man kan inte allt från början, och man kan lika gärna skita i att kunna allt från början, för det är roligt i sig att bara prova en ny mekanik och hitta en ny aspekt av spelet.

Däremot är det ju bra att veta innan vad man bör fokusera på att lära sig, men det kan andra säkert hjälpa dig bättre med.

solvebring

Superhero
Okej. Så det räcker med att lära sig basen för grundläggande spelfunktion, och sedan gradvis bygga på systemet med fler och roliga detaljer på vägen. Det är kort sagt förbaskat bra, så att man slipper lära sig att hålla i alla bitarna samtidigt - på en gång.
Förresten får du gärna tipsa och berätta mer om du vill det. Alla tips som berör systemet är mäkta välkomna, så att jag har lite förkunskap när jag väl får böckerna och skall börja läsa. :gremsmile:

Pom

Swashbuckler
solvebring said:
Okej. Så 1,5 meter är vad man lite halvslarvigt kan översätta var ruta till. Det blir så samma rutmått som i DoD - 1,5 m. Själv skulle jag dock föredra att ta 1 jämn meter i D&D, eftersom allt ändå anges i rutor. Det skulle göra allt mycket simpelt och man skulle slippa räkna efter alls efter som X rutor är detsamma meter. Fast då vet jag inte ifall det kanske kan uppstå några problem eller nackdelar med det...
Nu blir Oldtimer glad! :gremsmile:

hans hemsida finns en svensk översättning av 3.5 som just använder 1 ruta = 1 meter. Eventuella problem har han vad jag förstår löst där.

solvebring

Superhero
Fansites och gratis material

Kom att tänka på att man brukar ju alltid ha bra koll på några sidor så där till varje rollspel man spelar där det finns material att tillgå och så där. Ja, så är det ju alltid, det kommer ju med intresset för själva spelet.
Tänkte därför höra mig för vilka bra sidor det finns där man kan tillgå D&D material (i mitt fall särskilt 3.5 Ed)?

Hittills känner jag till Sunrain Studios som Arfert tipsade om, där det finns 3.5 formulär. Har kikat på WotC's sida också, men finner den så jävla krånglig och gyttrig att jag snabbt lade ned letandet.

Pom

Swashbuckler
solvebring said:
Aha, vad trevligt! :gremsmile:
Du vet möjligtvis inte vart på sidan man finner det snacket?
Nja, nja, det finns nog ingen uppsats om just hur han resonerat och vad han ändrat och vad han behållit, men hans PHB innehåller bl a allt som har med förflyttning att göra. I en del fall har han kört 1 engelsk ruta = 1 svensk ruta, i andra har han modifierat det lite. Kanske dyker han själv upp och kan bättre redogöra för hur det funkar.

solvebring

Superhero
Tänkte ställa en fråga till... (fan vad jag älskar det här forumet nu när jag undrar så mycket) :gremwink:
... Det finns ju mängder med böcker till D&D utöver Core-böckerna; ja ni vet, äventyr, utrustningsböcker osv. osv. osv. Mycket säljs ju på tradera och så just nu, till äldre utåvor, speciellt sedan D&D 4th Ed kom. Det är jag undrar är: Hur sjutton vet jag till vilken utgåva de är till?
I många fall står det bara "D&D - 'Bokens titel'" och inget mer.
Får jag då sätta mig på wikipedia eller något och gå igenom varenda utgåvas böcker, eller finns det genvägar?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Well, om det finns bilder kan du gå efter hur loggorna ser ut.

Dungeons & Dragons 4

Dungeons & Dragons 3.x

Advanced Dungeons & Dragons 2

Eksem

Champion
Tips om spelgruppens sammansättning:

Reglerna bygger på att dina spelare är ett muntert gäng på 4 personer, fördelade över 1 Fighter, 1 Rogue, 1 Cleric, 1 Wizard. Dessa är i viss mån utbytbara mot de andra klasserna, en Fighter kan ersättas av t.ex. en Barbarian och en Wizard av en Sorcerer; men om inte de olika rollerna är täckta behöver du som DM oftast anpassa om äventyr och liknande (vilket inte alls är svårt, jag har själv spellett en Fighter+Rogue-kampanj i Fritz Leiber-stil).
Saknar du en Fighter finns det ingen som kan ta stryk, så då får du välja monster som inte gör så mycket skada. Saknar du en Cleric finns det ingen som kan hela, så då måste du fylla monstrens håla med annan läkning som t.ex. potions och scrolls. Även odöda blir mycket svårare. Saknar du en Wizard finns det inte så mycket area-effekter som slår mot många motståndare samtidigt, så då bör du inte ha så många varelser. Saknar du en Rogue finns det ingen som kan dela ut skitmycket stryk i en smäll, och så blir det svårt med problem som kräver skillranks.
Dessutom, Barden är helt värdelös, så en spelare som vill vara bard måste vara beredd på att vara sämre än de andra och mest vara med som flavour.

Tips om regelupptrappning:

Oavsett hur häftigt det vore att direkt dyka på strid i luften med 15e nivåns rollpersoner ridandes på flygande monster så blir det för mycket på en gång. Under första spelomgången räcker det egentligen ganska bra med de absolut mest grundläggande förflyttningsreglerna. Jag menar här främst Charging, Flanking och Attacks of Opportunity. Charging gör att om du springer rakt mot din fiende och attackerar så får du en bonus. Flanking är när två stycken står på varsin sida om en motståndare och får stridbonus, medan Attacks of Opportunity är gratis extra attacker man får göra om någon motståndare går förbi en ruta som ligger brevid ens figur. Dessa tre regler bör, i kombination med de grundläggande stridreglerna, räcka ganska långt i början.

Sedan kan man börja titta mer på cover, och hur man kan använda sig av sin placering vid väggar och liknande för att få skydd mot motståndares attacker.

Efter det kan man titta på de trick som alla har tillgång till, som Trip, Bull Rush och annat.

Så här fortsätter det i princip hela spelet. Det är inget att vara rädd för eller störa sig på, utan något som är roligt och gör att spelet räcker mycket länge. Själv har jag inte ens använt allt som finns i 3.5ans corebooks, och då finns det massor med extraböcker med nytt spännande material.

Necross

Swashbuckler
Eksem said:
Tips om spelgruppens sammansättning:

Reglerna bygger på att dina spelare är ett muntert gäng på 4 personer, fördelade över 1 Fighter, 1 Rogue, 1 Cleric, 1 Wizard. Dessa är i viss mån utbytbara mot de andra klasserna, en Fighter kan ersättas av t.ex. en Barbarian och en Wizard av en Sorcerer; men om inte de olika rollerna är täckta behöver du som DM oftast anpassa om äventyr och liknande (vilket inte alls är svårt, jag har själv spellett en Fighter+Rogue-kampanj i Fritz Leiber-stil).
Saknar du en Fighter finns det ingen som kan ta stryk, så då får du välja monster som inte gör så mycket skada. Saknar du en Cleric finns det ingen som kan hela, så då måste du fylla monstrens håla med annan läkning som t.ex. potions och scrolls. Även odöda blir mycket svårare. Saknar du en Wizard finns det inte så mycket area-effekter som slår mot många motståndare samtidigt, så då bör du inte ha så många varelser. Saknar du en Rogue finns det ingen som kan dela ut skitmycket stryk i en smäll, och så blir det svårt med problem som kräver skillranks.
Dessutom, Barden är helt värdelös, så en spelare som vill vara bard måste vara beredd på att vara sämre än de andra och mest vara med som flavour.
Men fyra clerics då, det funkar va? :gremsmile: (Divine Metamagic etc. hehe)