Tips om spelgruppens sammansättning:
Reglerna bygger på att dina spelare är ett muntert gäng på 4 personer, fördelade över 1 Fighter, 1 Rogue, 1 Cleric, 1 Wizard. Dessa är i viss mån utbytbara mot de andra klasserna, en Fighter kan ersättas av t.ex. en Barbarian och en Wizard av en Sorcerer; men om inte de olika rollerna är täckta behöver du som DM oftast anpassa om äventyr och liknande (vilket inte alls är svårt, jag har själv spellett en Fighter+Rogue-kampanj i Fritz Leiber-stil).
Saknar du en Fighter finns det ingen som kan ta stryk, så då får du välja monster som inte gör så mycket skada. Saknar du en Cleric finns det ingen som kan hela, så då måste du fylla monstrens håla med annan läkning som t.ex. potions och scrolls. Även odöda blir mycket svårare. Saknar du en Wizard finns det inte så mycket area-effekter som slår mot många motståndare samtidigt, så då bör du inte ha så många varelser. Saknar du en Rogue finns det ingen som kan dela ut skitmycket stryk i en smäll, och så blir det svårt med problem som kräver skillranks.
Dessutom, Barden är helt värdelös, så en spelare som vill vara bard måste vara beredd på att vara sämre än de andra och mest vara med som flavour.