Nekromanti D&D 3.5Ed ...och mattor, figurer o dylika

Eksem

Champion
Heh, jag är faktiskt inte så insatt, men jag antar att det pajjar spelet åt andra hållet istället.

solvebring

Superhero
Aha, det var så väldigt enkelt.
Hur är det förresten mer exakt med 3.x-serien då?
Kan man utan problem ta en 3.0-bok och använda till 3.5?

solvebring

Superhero
Vackert, vackert, vackert. Jag tackar dig för all fin information som både var nyttig men också mycket underhållande läsning. Det är alltid kul när folk dyker lite djupare i förklarinar och tips. Det här är helt enkelt ovärderligt för mig, även om man har lite föraning från alla de dataspel man spelat.

AoO [Attacks of Opportunity] förresten, är det verkligen så enkelt som du säger?
Minns att Krille hade problem med det. Då verkar det svårt - när inte han förstår som är långt mer vettig regelförståndsmässigt i skallen än vad jag säkerligen är... Se bifogad fil om jag fattat principen.
Om en fiende rör sig i rutorna runtom en så kan man alltså utföra AoO och erhålla viss bonus eller vad det nu är?

Attachments

Eksem

Champion
Ja, så enkelt är det. Däremot finns det några regler som åsidosätter saken, t.ex. kan man använda Tumble för att undvika AoS, och så får man bara en AoS per runda i normalfallet. Så på det viset kan det ju vara lite att hålla reda på, antar jag. Jag har dock aldrig haft problem.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
solvebring said:
Okej. Vad är det då som egentligen skiljer t.ex. 3.0 och 3.5?
Mycket lite. Främst hur DR (damage reduction) funkar, och även lite kring hur vapen funkar för varelser av olika storlek.

solvebring

Superhero
Okej, så har man läst de bitarna i den version av .0 eller .5 man vill spela och är medveten om det så skall det egentligen inte vara någon större skillnad, och därför fungera bra... Trevligt. Det är bra att veta så här i förväg.

Nåväl, mina böcker har inte kommit till postkontoret än. Efter kl. 16:00 i eftermiddag får jag plocka ut dem. Böckerna jag köpt är (3.5 Ed):
>> Dungeons Masters Guide
>> Players Handbook
>> Monster Manual
>> Forgotten Realms Campaign Setting
>> Book Of Vile Darkness
>> Book Of Challenges
>> Arms And Equipment Guide
>> Silver Marches

Hittills vet jag inte så mycket om böckerna. Korta förklaringar med bilder har setts på Wikipedia, men det är ju inte detsamma som en faktiskt inblick och kunskap om bokens användbarhet. Så, vad kan ni säga om materialet jag kommit över?

solvebring

Superhero
Okej. Nå, hur är det med rundorna. Är det initiativ, och sedan följer initiativet vidare genom striden?
Är det förresten initiativ per varelse eller per "lag" om det är ett par stycken som möts?
... i DoD brukar jag köra lagmässigt för att förenkla saken. "Så, orch 1, 2 och 3 gör sitt - så blir det spelarnas tur." ungefär :gremsmile:.

solvebring

Superhero
D&D's värld?

Finns det någon färdig värld; eller så när på en "bild" av en värld till D&D eller är de - härligt och juvligt nog - öppet och enklast att bygga upp sin egen?

Eksem

Champion
Man rullar egentligen individuellt (tror jag), men jag har alltid spelat med alla monster på samma initiativ, och det föreslås också någonstans i DMG vill jag minnas.
En variant som föreslås i D&D4DMG är att slå för varje monstertyp, vilket kan vara en bra idé om monstren har väldigt olika initiativbonusar. Det ska jag nog köra med framöver.

Så här ser ett combat encounter ut, ungefär:

1. Surprise round
Precis vad det låter som, om någon överraskar någon annan så får de en gratisrunda innan man sätter igång.

2. Rulla initiativ
Exakt vad det låter som. Slå en D20 och lägg till din initiativbonus, högst går först.

3. Rundor
Alla agerar i initiativordning. Man följer samma ordning till encounter tar slut. Repetera tills fighten är slut. I varje runda kan man flytta sig+anfalla+minor action+free actions (typ, springa, hugga, lägga sig ned, spotta); eller göra en full-round action (hugga med alla sina attacker).

4. Slut
Räkna ihop XP, ta healing potions, sök igenom kroppar och fråga ut fångar, o.s.v.

G

Guest

Guest
Initiativslaget följer en genom hela striden. Du slår alltså ett initiativslag i början av striden. Det kan dock uppstå situationer där ens initiativordning förändras eller påverkas, typ ready actions och annat...

Jag brukar dela upp fienderna i grupper, bågskyttar, närstrid, magiker osv. Dessutom får viktiga fiender så som bossar eller namngivna npc´s oftast ett eget initiativ.

Dock kör jag ganska hårt med Suprise rond. Så den spelare eller NPC som tar initiativet att anfalla får utdela en suprise attack. Jag vet dock inte exakt hur den regeln fungerar i 3.5:an då jag SLar mest Conan...

Lycka till!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: D&D's värld?

Forgotten Realms, som du beställt campaign guide till, är en av de två stora världarna till D&D. Den andra är Eberron, som är mer pulpig och "out there", med magisk teknologi och liknande. Silver Marches, som du också beställt, är anpassat till Forgotten Realms.

Dock är dessa båda böcker till 3.0. Settingmaterialet är inget problem att använda, men vissa av reglerna fick sig en uppdatering i boken "Player's Guide to Faerun" till 3.5. Om världen intresserar dig kan det vara en vettig investering.

solvebring

Superhero
Jag tror jag hänger med. Du förklarar tydligt och bra och det känns trevligt att "lyssna". Dessutom lyser det upp inom en när du säger "möta, kötta, loota och heala". Min gamla nostalgiska Diablo-själ vaknar till liv och jag längtar gråtmilt till då jag får SL:a D&D. Fan, varför skaffade jag det inte tidigare?
... Eller, well, då hade jag inte gjort detta affärskap jag nyss gjort.

solvebring

Superhero

Okej. Detta hade jag såklart ingen aning om. Nå, jag köpte böckerna på annons. 8:a oanvända D&D-böcker för 500:-
Det var ju som klippt och skuret och min tanke var: "Är killen galen eller, det är ju pissbilligt - det tar vi!"
Därför blev det som det blev med böckerna. Jag tog hela paketet och hoppades på att allt materialet skulle vara användbart ihop.

Detta besvarar också att det finns värlar skrivna till D&D, även om jag inte riktigt fattar varför det finns flera, som du nämner? Är det en massa portalvandring bland olika världar och vise versa eller?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Nej, men folk vill ha olika stuk på sina världar. Forgotten Realms är rätt traditionell fantasy och har varit med i tidigare utgåvor, medan Eberron är en ny värld som skrevs specifikt till 3.5 och har fler influenser från andra källor än traditionell fantasy -- pulp, noir, Final Fantasy, et cetera. I övrigt har D&D traditionsenligt givit ut en mängd olika världar, där särskilt de till AD&D 2e ofta kunde skilja sig kraftigt från den generiska värld som utmålades i grundböckerna (som alltid saknat värld). Enligt den officiella kosmologin i Forgotten Realms och Eberron finns det dock ingen koppling mellan de två världarna -- de är helt enkelt två separata settings man kan använda reglerna för att spela i.

solvebring

Superhero

Okej, då fattar jag lite mer om vad man vill åstadkomma. Men vill man då ha det typiska Morrowind- eller Diablo-, Neverwinter nights- och Baldurs Gate-stuket så är Forgotten Realms en bra setting?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Med tanke på att både Neverwinter och Baldur's Gate är städer i Faerun (FR-världen) så tror jag att du är rätt ute. :gremwink:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Initiativtips ...

Jag brukar ge fienderna ett fast initiativ (Initiative modifier + 10) och låta spelarna slå. Då slipper jag hålla reda på varje fiende för sig (om inte alla har olika Initiative modifier förstås).

Dessutom uppdrar jag åt en av spelarna att vara ansvarig för initiativordningsredapåhållande.