Man rullar egentligen individuellt (tror jag), men jag har alltid spelat med alla monster på samma initiativ, och det föreslås också någonstans i DMG vill jag minnas.
En variant som föreslås i D&D4DMG är att slå för varje monstertyp, vilket kan vara en bra idé om monstren har väldigt olika initiativbonusar. Det ska jag nog köra med framöver.
Så här ser ett combat encounter ut, ungefär:
1. Surprise round
Precis vad det låter som, om någon överraskar någon annan så får de en gratisrunda innan man sätter igång.
2. Rulla initiativ
Exakt vad det låter som. Slå en D20 och lägg till din initiativbonus, högst går först.
3. Rundor
Alla agerar i initiativordning. Man följer samma ordning till encounter tar slut. Repetera tills fighten är slut. I varje runda kan man flytta sig+anfalla+minor action+free actions (typ, springa, hugga, lägga sig ned, spotta); eller göra en full-round action (hugga med alla sina attacker).
4. Slut
Räkna ihop XP, ta healing potions, sök igenom kroppar och fråga ut fångar, o.s.v.